یک ماهواره آمریکایی-اروپایی که برای ادامه یک اندازه‌گیری چند ده ساله ارتفاع سطح آب اقیانوس‌ها روز شنبه اول آذر از کالیفرنیا به مدار زمین پرتاب شد.

Sentinel-6 Michael Freilich ocean-mapping satellite

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس یک موشک فالکون ۹ شرکت اسپیس‌ایکس که حامل این ماهواره بود در ساعت ۹:۱۷ صبح به وقت محلی از پایگاه وندنبرگ نیروی هوایی آمریکا پرتاب شد و به سمت جنوب روی اقیانوس آرام قوس برداشت. 

بخش بوستر یا مرحله اول موشک سپس به زمین بازگشت و در همان محل پرتاب فرود آمد تا در آینده دوباره استفاده شود.

انتظار می‌رود این ماهواره به نام «سنتینل -۶ مایکل فریلیچ» با رسیدن به مدارش صفحه‌های خورشیداش را باز کند و نخستین تماس را با کنترل‌گرهای زمینی بگیرد.

این ماهواره نام یکی از مقامات پیشین ناسا (سازمان هوانوردی و فضایی آمریکا) را برخود دارد که نقشی کلیدی در ایچاد اقبانوس‌نگاری از راه فضا داشت. فرازسنج راداری بسیار دقیق این ماهواره از طریق بازتاب امواج می‌تواند ارتفاع سطح آب اقیانوس‌ها را اندازه‌گیری کرند. یک ماهواره مشابه دوقلوی این ماهواره به نام «سنتینل-۶B نیز در سال ۲۰۲۵ به فضا پرتاب خواهد شد تا این ماموریت را ادامه دهد.

اندازه‌گیری سطح دریاها از سال ۱۹۹۲ با پرتاب ماهواره آمریکایی-فرانسوی توپکس- پوزیدون شروع شد و بعد رشته‌ای ماهواره‌ها از جمله ماهواره جیسون-۳ این کار را ادامه دادند.

ارتفاع سطح آب اقیانوس‌ها تحت تاثیر گرم شدن و سرد شدن آب است و دانشمندان با استفاده از داده‌های فرازسنج (ارتفاع‌سنج) می‌تواند شرایط موثر بر آب‌وهوا مانند «ال نینو»ی گرم و «لا نینا»ی سرد را شناسایی کنند.

این اندازه‌گیری‌ها همچنین برای شناخت افزایش کلی سطح آب دریاها به علت گرمایش جهانی هم مهم است که دانشمندان هشدار می‌دهند ممکن است خطوط ساحلی در جهان و میلیاردها مردم ساکن در آنها در معرض خطر قرار دهد. سطح آب دریاها از دهه ۱۹۹۰ به میزان ۲ میلی‌متر در سال در حال افزایش بود و این میزان در دهه ۲۰۰۰ به ۳ میلی‌متر در سال افزایش یافت و اکنون به میزان ۴ تا ۵ میلی‌متر در سال رسیده است.

سایر ابزارهای روی این ماهواره می‌توانند بر اساس چگونگی عبور سیگنال‌های رادیویی درون جو داده‌های درباره دما و رطوبت جوی فراهم کنند که می تواند باعث بهبود دقت پیش‌بینی آب‌وهوای جهانی شود.

کد خبر 566790

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha