تغییر نام یک معبر دیگر در شیراز باز هم با حاشیه و مباحث همراه شد و با رخ دادن چندمین مورد پیاپی، پشیمانی از دست زدن به این تغییرها در لحن اعضای شورای این کلانشهر مشهود است.

نام گذاري خيابان

تغییر نام خیابان‌ها، مکان‌ها و میدان‌ها در کلانشهر شیراز در یکسال اخیر همواره با بحث و گاهی جدل تند همراه شده، از یک سو تغییردهندگان نام که شورانشینان شیراز هستند بر این تغییرات اصرار می کنند و از دیگر سو دامنه و تعداد مخالفان نام‌های جدید نیز روز به روز گسترده تر می‌شود.

حاشیه‌ها در این باره در ماه‌های گذشته از تغییر نام گذرحافظ به نام استاد شجریان یا تغییر نام بلوار ایمان جنوبی به وکلا وجود داشت و در تازه ترین آن به تغییر نام خیابان کوهسار به مرحوم استاد علی اصغر خدادوست رسید.

در پی تغییرنام خیابان کوهسار شیراز در آخرین جلسه شورای این شهر به نام پروفسور علی اصغر خدادوست، نامه‌ای در فضای مجازی به امضای مهران محمد خدادوست؛ رئیس بیمارستان و فرزند پرفسور خدادوست در فضای مجازی پخش شد که متن نامه نشان از نارضایتی خانواده خدادوست از این تصمیم دارد.

سخنگوی شورای شهر شیراز و رئیس کمیسیون نامگذاری این نهاد بیان کرد: کمتر معبر نامگذاری نشده در شیراز وجود دارد و اغلب برای پاسداشت نام مشاهیر و بزرگان مجبوریم نام معبری را تغییر دهیم و اسم فرد مورد نظر را بر آن نهیم.

سعید نظری افزود: این محدودیت‌ها نیز وجود دارد که نمی‌توان نام هر معبری از جمله معابری که به نام مشاهیر و شهداست را تغییر داد و مجبور هستیم نام خیابان و معبرهایی که غیر از این دسته است را تغییر دهیم.

وی ادامه داد: در دوره چهارم شورای شهر و بنا به درخواست بازماندگان و مدیریت بیمارستان خدادوست، تقاطع چند سطحی روبه روی بیمارستان خدادوست که اکنون به نام شهدای مهدی آباد در خیابان مطهری نام گرفته به نام پرفسور خدادوست نام گذاری شد و شخص دکتر خدادوست نیز در زمان حیات در مراسم گشایش این پل حضور داشت.

او اضافه کرد: مدتی بعد اهالی محله مهدی آباد به این نامگذاری اعتراض و تقاضای تغییر نام آن را مطرح کردند که شورای شهر چهارم با تغییر نام این سازه بنام شهدای مهدی آباد موافقت کرد.

سخنگوی شورای شهر شیراز با بیان این مطلب که در دوره پنجم شورای شهر شیراز فرزند دکتر خدادوست در ساختمان شورا حاضر شد و درخواست نامگذاری معبری به نام این استاد فقید را ارائه کرد، گفت: اعضای شورای شهر شیراز با انجام بررسی‌هایی با ارائه طرحی دوفوریتی تقاطعی که اکنون به نام شهیدان یغمور نام دارد به نام دکتر خدادوست نام گذاری کردند اما در ادامه مشخص شد که قبل از آغاز عملیات اجرایی در دوره شورای چهارم نام این سازه به نام شهدای یغمور نام گذاری شده است و بنابر این نمی توان نام مشاهیر و شهدا را از معابر برداشت و تغییر داد و باز شورای شهر مجبور به بازگرداندن نام شهدای یغمور بر این تقاطع شد.

وی اظهار کرد: با رایزنی با فرزند استاد خدادوست و به این دلیل که خانه استاد در نقاط مرکزی شهر و حوالی خیابان نارون است محلی در نزدیکی آن به این نام نامگذاری شد.

نظری بیان کرد: خیابان کوهسار به دلیل اینکه چندین مرکز آموزشی و مدارس تیزهوشان در این محل قرار دارد به نا استاد خدادوست تغییر نام داده شد.

اعتراضات از اهالی شروع شد

رئیس کمیسیون نامگذاری شورای شهر شیراز اضافه کرد: در پی این نامگذاری ابتدا اهالی محل به آن اعتراض کردند و خواهان بازگرداندن نام کوهسار به این معبر شدند و بعد نیز فرزند استاد خدادوست نامه ای ارسال و درخواست کرده که نام استاد خدادوست از این معبر برداشته شود.

وی با بیان اینکه کمیسیون نامگذاری شورای شهر شیراز ماهانه تنها یک جلسه برگزار می کند، ادامه داد: درخواست بازگرداندن نام معبری که به نام استاد خدادوست در شیراز نامگذاری شده در جلسه بعدی کمیسیون نامگذاری بررسی و تصمیم نهایی به صحن علنی ارجاع و بنابر نظر اکثریت اعضا در این باره تصمیم گیری خواهد شد.

دیگر هیچ معبری را در شیراز تغییرنام نمی دهیم

نظری از بروز چنین واکنش هایی در پی نامگذاری معابر شیراز گلایه کرد و افزود: از این به بعد بر خلاف تلاشی که شورای پنجم تاکنون در زنده نگه داشتن نام مشاهیر شیراز داشته شاید تصمیم بگیریم دیگر هیچ معبری را در این شهر تغییر نام ندهیم مگر اینکه معبری جدید ساخته شود.

وی اضافه کرد: معبرهای جدید نیز عمدتا در حاشیه شهر است و نامگذاری آن به نام مشاهیر و شهدا اغلب با مخالفت خانواده و دوستداران آنها مواجه خواهد شد و دست مدیریت شهری در این زمینه بسته است و به نظر باید این وحدت رویه در دستور کار شورا قرار گیرد که دیگر هیچ معبری در شیراز تغییر نام داده نشود مگر اینکه معبری جدید در این شهر احداث شود.

عضو شورای شهر شیراز اظهار کرد: در خصوص نامگذاری معبری به نام دکتر خدادوست نیز باید با تامل و اقدامی کارشناسی شده پیگیری شود.

پرفسور علی اصغر خدادوست چشم پزشک شیرازی، اسفند سال ۱۳۹۶ در سن ۸۲ سالگی درگذشت.

کد خبر 566602

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha