عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: ۸۵ درصد مبتلایان به ویروس کرونا نیاز به مراجعه به مراکز درمانی ندارند زیرا دارای علائم خفیف بیماری هستند و می‌توانند با بستری در منزل و مراقب بهبود یابند.

بیمارستان

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، دکتر مسعود مردانی عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: در واقع مبتلایان به علائم خفیف ویروس کرونا در صورت داشتن علائمی از قبیل تنگی نفس، ادامه تب بیش از چهار روز، احساس فشار روی قفسه سینه یا کاهش سطح هوشیاری که از نشانه‌های خطر در بیماری کروناست باید به مراکز درمانی مراجعه کنند.

وی افزود: در مجموع افرادی که دارای فرم خفیف بیماری کرونا یا علائم کم هستند می‌توانند با استراحت در منزل و استفاده از مایعات، میوه و سبزی تازه حتی بدون نیاز به دارو مدت درمان خود را طی کنند و بهبود یابند.

مبتلایان خفیف کرونا از آویشن و شربت زوفا استفاده کنند

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر این‌که گیاهان دارویی و طب سنتی در بهبود بیماری حاد کرونا تاثیری ندارند، گفت: با توجه به این‌که هیچ‌گونه داروی گیاهی در درمان موارد شدید بیماری کرونا نقشی ندارد اما در مواردی مبتلایان خفیف به ویروس کرونا می‌توانند برای آرامش گلو و تسکین سرفه از آویشن یا شربت زوفا که مورد تایید وزارت بهداشت نیز هستند، استفاده کنند.

دکتر مردانی با بیان این‌که مبتلایان خفیف ویروس کرونا همچنین می‌توانند از داروهای گیاهی کاهش تب استفاده کنند، افزود: البته هر فرد مبتلا به کرونا که یکی از شرایط حاد اعلام‌شده را داشته باشد برای درمان به بستری نیاز دارد.

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: استفاده بیماران حاد از داروهای گیاهی علاوه بر این‌که در بهبودی آنان تاثیری نخواهد داشت، بلکه ممکن است منجر به تشخیص دیرهنگام در بیماری یا دیگر عوارض آن شود که در این صورت هرگونه احتمال نتیجه عکس دور از انتظار نیست.

اخبار کذب کرونا سبب تشویش ذهن می‌شود

دکتر مردانی با بیان این‌که فضای مجازی یک فضای آزاد و غیر قابل کنترل است، گفت: اخبار و اطلاعات منتشرشده در فضای مجازی در خصوص کرونا عموما کذب بوده و مخاطبان را دچار تشویش ذهن و سردرگمی می‌کند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر این‌که مراجع ذی‌صلاح باید با روشی مناسب جلوی انتشار این‌گونه اخبار را در فضای مجازی بگیرند، افزود: مردم باید برای دریافت آخرین اخبار و اطلاعات مستند به سایت‌های معتبر و از طریق ستاد ملی مقابله با کرونا کسب اطلاعات کنند.

مولتی ویتامین و ب کمپلکس تاثیر چندانی در تقویت سیستم ایمنی بدن ندارند

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر این‌که داروهای تقویتی از قبیل مولتی ویتامین، ب کمپلکس و غیره تاثیر بسیار کمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارند، گفت: استراحت کافی در طول ۲۴ ساعت، استفاده از غذاهای مناسب، سبزیجات، میوه و دوری از استرس بهترین راه تقویت و افزایش سیستم ایمنی بدن است.

تست PCR کرونا تا چه زمانی مثبت می‌ماند؟

همچنین دکتر مردانی در گفت‌گو با ایسنا درباره اینکه آیا علائمی مانند درد زیر شکم، سوزش ادرار، مشاهده خون در ادرار و... از علائم جدید کرونا است یا خیر، گفت: این موارد علائم اختصاصی کرونا نیست، اما ممکن است فرد مبتلا به کرونا در طول ابتلا به بیماری دچار عوارض کلیوی هم بشود که این موارد عوارض جدید نیست و قرار هم نیست هر فرد مبتلا به کرونا این علائم را تجربه کند.

وی درباره تاثیر استفاده از نقاهتگاه‌ها، هتل‌ها و مسافرخانه‌ها در قرنطینه مبتلایان کرونا توضیح داد: سیاست فعلی وزارت بهداشت انجام تست بیشتر و کشف موارد بیماری و جداسازی افراد کرونامثبت برای جلوگیری از انتقال بیماری به سایرین است. این موضوع عملی نمی‌شود مگر آنکه مکانی در نظر بگیریم برای افرادی که ممکن است دیگران را آلوده کنند و خود امکانات کافی برای رفتن به قرنطینه را ندارند.

این متخصص بیماری‌های عفونی افزود: از طرف دیگر تجربه سه ماه اخیر به ما نشان می‌دهد بیمارانی که به خانه می‌فرستیم نه تنها به درستی مسائل بهداشت فردی را برای عدم انتقال بیماری رعایت نمی‌کنند، بلکه کلیه‌ اعضای خانواده را هم درگیر می‌کنند. به همین دلیل استفاده از ظرفیت نقاهتگاه‌ها، هتل‌ها و مسافرخانه‌ها برای بیماران راهکاری اساسی است. 

زمانی می‌توانیم موفق باشیم که پس از شناسایی فرد کرونامثبت، پیگیری مناسبی هم انجام دهیم وگرنه اینکه تست فرد مثبت شود و به رفتن به سر کار و حضور در جامعه ادامه دهد، فایده‌ای ندارد؛ زیرا همچنان گردش ویروس در جامعه ادامه دارد.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا درباره عوارض طولانی‌مدتی که کرونا در مبتلایان باقی می‌گذارد، گفت: حدود ۱۰ ماه است که از این اپیدمی می‌گذرد، براساس اطلاعات ما بیمارانی هستند که پس از ابتلا شکایات غیراختصاصی متعددی از کمردرد، گزگز دست‌ها، افسردگی، عدم تمرکز، اضطراب، بی‌خوابی، بی‌اشتهایی و ریزش مو دارند که از عوارض طولانی‌مدت کرونا است و چندی قبل دکتر فائوچی این عوارض را تحت عنوان کووید مزمن نام برد. یکی از مهم‌ترین علامت این افراد سندرم خستگی مزمن است؛ یعنی بعد از ابتلا به بیماری دچار خستگی می‌شوند که به مدت طولانی با آنها همراه است.

وی درباره احتمال مثبت شدن تست PCR کرونا پس از بهبودی فرد مبتلا توضیح داد: معمولا دو تا سه هفته بعد از بهبودی تست PCR باید منفی شود، ولی در برخی افراد حتی پس از شش هفته از ابتلا باز هم تست PCR مثبت می‌شود. این افراد آلوده‌کننده نیستند و حتی می‌توان مجوز بازگشت به کار برایشان صادر کنیم. در این افراد عمدتا لاشه‌های ویروس که در دستگاه تنفسی باقی می‌ماند چون حاوی DNA هستند در این روش تشخیص داده می‌شوند و به همین علت است که حتی پس از بهبودی پاسخ تستشان مثبت می‌شود.

مردانی در خاتمه افزود: جهشی که حدودا ۲ ماه پیش در ویروس اتفاق افتاد، آلوده‌کنندگی ویروس را ۳تا ۹ برابر افزایش داد و بعد از آن جهش جدیدی اتفاق نیفتاده است.

کد خبر 566577

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha