شنبه ۱ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰
۰ نفر

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، به رهبران جامعه مسلمان کشورش ۱۵ روز فرصت داده است تا در مسیر مقابله با اسلام‌گرایی افراطی، «منشور ارزش‌های جمهوری‌خواهانه» را بپذیرند.

مکرون

 به گزارش به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شرق، بی‌بی‌سی گزارش داد که نهادی در فرانسه حاضر شده یک شورای ملی برای امامان مساجد تأسیس کند که قرار است به روحانیان مسلمان اعتبارنامه‌ای بدهد و در صورت نیاز این اعتبارنامه را باطل کند. منشور پیشنهادی امانوئل مکرون به مسلمانان فرانسه می‌گوید اسلام یک دین است و یک جنبش سیاسی نیست.

این منشور همچنین «مداخله خارجی» در امور گروه‌های مسلمانان را ممنوع می‌کند. به دنبال حملات اخیر، از جمله سربریدن معلمی که کاریکاتورهای پیامبر اسلام‌(ص) را در کلاس نشان داده بود، مکرون سرسختانه بر ارزش‌های سکولاریسم در فرانسه تأکید کرده است؛ اما در هویت ملی فرانسه به جدایی دین و دولت اهمیت بسیاری داده می‌شود و از مکرون انتقاد شده که با موضع‌گیری درباره اسلام به‌عنوان یک مذهب، از برخورد با تهدید امنیتی اسلام‌گرایان فراتر رفته و باعث مداخله دولت در دین شده است.

منبعی آگاه به یک روزنامه فرانسوی گفته است دو اصل به صورت خدشه‌ناپذیر و بدون ‌ابهام در منشور جدید مورد بحث گنجانده خواهد شد؛ «نفی اسلام سیاسی و هرگونه مداخله خارجی». همچنین لایحه پیشنهادی دولت فرانسه علیه اسلام‌گرایی مجازات اذیت و آزار مقام‌ها بر اساس مذهب را سنگین می‌کند و در صورت تصویب تدریس خانگی را محدود می‌کند. برای کودکان یک شماره ثبتی تعیین می‌شود تا بر حضور آنها در مدرسه نظارت شود. والدینی که فرزندانشان را به مدرسه نفرستند، تا شش ماه به زندان می‌افتند. هم‌رسانی اطلاعات شخصی که بتواند به یافتن یک شخص و آزار او بینجامد نیز ممنوع می‌شود.

کد خبر 566534

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha