رئیس علمی انستیتو پاستور فرانسه می‌گوید این انستیتو با وجود اعلام تاثیربخشی بالای واکسن‌های شرکت‌های فایزر/ بیونتک و مدرنا به کار خود برای ساخت سه واکسن برای کووید-۱۹ ادامه می‌دهد.

Pasteur

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز، این انستیتوی ۱۳۳ ساله که نامش را از زیست‌شناسی فرانسوی لوئی پاستور می‌گیرد، یکی از نخستین سازمان‌هایی بود که در ماه ژانویه (بهمن سال پیش) قصد خود را برای ساختن واکسنی برای کروناویروس جدید اعلام کرد.

از آن هنگام چندین واکسن بالقوه در کشورهای گوناگون وارد این مسابقه برای ساخت واکسن کرونا شده‌آند.

در حال اضر هیچ واکسن تاییدشده در سطح بین‌المللی برای پیشگیری از بیماری کووید-۱۹ وجود ندارد. اما شرکت فایزر روز جمعه ۳۰ آبان اعلام کرد درخواست مجوز مصرف اضطراری واکسنش را به سازمان غذا و داروی آمریکا فرستاده است و انتظار می‌رود شرکت مدرنا هم به زودی این کار را انجام دهد.

هر دو واکسن فایزر/بیونتک و مدرنا  یک فناوری جدید را برای ایجاد پاسخ ایمنی به کار می‌برند که شامل استفاده از RNA‌های پیامبر ساخته‌شده در آزمایشگاه است که حاوی ژن‌های کروناویروس هستند. این نوع واکسن را می‌توان بسیار سریع‌تر از واکسن‌های معمول تولید کرد.

اما کریستوف دانفرت، رئیس علمی انستیتو پاستور گفت: «اعلام موفقیت واکسن‌های مدرنا و فایزر باعث نمی‌شود ما طرح‌هایمان را کنار بگذاریم. ما به کارمان ادامه می‌دهیم به امید که یکی از واکسن‌ها مورد بررسی ما در حفاظت از انسان‌ها در برابر کروناویروس موفق شود.»

او افزود: «هر واکسنی خصوصیات خودش را از لحاظ مدت ایمنی‌ و تاثیربخشی در جمعیت‌ها دارد. به جز اینها جنبه‌های دیگر مانند هزینه، تولید و تدارکات را هم باید در نظر داشت. بنابراین استفاده از شیوه گوناگون برای ساخت واکسن از نظر ما معقول است.»

انستیتو پاستور در حال حاضر در حال کار بر روی واکسن بالقوه با همکاری شرکت آمریکایی مرک است که در آن یک حامل واکسن سرخک استفاده می‌شود و در حال حاضر در کارآزمایی مرحله اول است.

دو واکسن دیگر پاستور که در مرحله پیش‌بالینی قرار دارند، در همکاری با گروه فرانسوی زیست‌فناوری «تراوکتیس» ساخته می‌شوند. یکی از این واکسن‌ها بر اساس یک ناقل لنتوویروسی- گروهی از ویروس‌ها که اچ‌ِآی‌وی هم جزء آنها است- در دست تولید است. واکسن دیگر هم از فناوری بر اساس DNA استفاده می‌کند.

کد خبر 566497

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha