انتشار شایعاتی در فضای مجازی مبنی بر اتمام ذخایر خونی تا ۵ روز آینده نگرانی ضمن ایجاد نگرانی‌هایی در جامعه سبب حضور چشمگیر مردم آن هم بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی در پایگاه انتقال خون ساوه شد که شاید به جای اهدای زندگی، جانکاه هم باشد.

اهدای خون

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، هرچند حضور پرشور مردم برای اهدای خون را باید نشانه قلب مهربان و نوعدوست آنها دانست، اما یادمان نرود که کشور در شرایط شیوع کرونا قرار دارد و اغلب شهرهای ایران در وضعیت قرمز قرار دارند و هرگونه تجمع بدون رعایت فاصله منطقی و پروتکل‌های بهداشتی ممکن است به شیوع این ویروس و ابتلای شمار دیگری از هموطنان دامن بزند.

در ساوه آنگونه که مدیر پایگاه انتقال خون گفته تا ۲ هفته پیش روزانه حداکثر ۱۵ واحد از شهروندان خونگیری می‌شد، اما انتشار آن خبر در فضاهای مجازی سبب شد که شمار مراجعین برای اهدای خون در روز تا ۷۰ نفر  و حجم خونگیری هم به بیش از ۵۰ واحد افزایش یابد.

حالا نکته مهم این است که فاصله‌گذاری اجتماعی میان اهداکنندگان حتی با تذکر و هشدارهای کارکنان پایگاه انتقال خون رعایت نمی‌شود و این مساله خطر سرایت ویروس کرونا را به همراه دارد ضمن اینکه نیازهای شهرستانی چون ساوه به خون مشخص است و اهدای مازاد خون در صورت مصرف نشدن تا ۳۵ روز بعد باعث هدررفت این منابع ارزشمند شده و خون دهندگان هم پس از هر بار اهدا، تا سه یا چهار ماه بعد (به جنسیت افراد بستگی دارد) از خون دادن محروم می‌شوند و اگر در در هفته‌های آینده وضعیتی بحرانی پیش آید، یافتن خون دهنده و گروه‌های خونی خاص مشکلی مضاعف را ایجاد می کند.

مدیر پایگاه انتقال خون ساوه گفت: هنوز همکاران ما در سازمان انتقال خون نمی‌دانند که منبع انتشار خبر بروز بحران در ذخایر خونی کشور تا 5 روز آینده چه کسی بوده است و متاسفانه همین شایعه باعث شد تا شاهد ازدحام کم سابقه ای در مراکز و پایگاه‌های خون‌گیری از جمله در ساوه باشیم که این مساله ما را از این رو که شهر در وضعیت قرمز کرونا قرار دارد و مراجعین هم نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی کم‌توجهی می‌کنند، به شدت نگران کرده است هرچند از دغدغه و احساس نوعدوستی آنها سپاسگزار هستیم.

سعیده افشارپور افزود: ازدحام مردم در پایگاه انتقال خون ساوه به حدی است که آدم را یاد حوادثی چون زلزله کرمانشاه و نیاز بالا به خون می‌اندازد در حالی که اکنون وضعیت ذخایر خونی در ساوه مناسب است و هرچه به شهروندان گفتیم که به جای چنین تجمع خطرناکی آن هم در شرایط شیوع کرونا، اهدای خون را به روزها و هفته‌های آینده موکول کنند متاسفانه توجهی نکردند.

وی گفت: دیروز (پنجشنبه ۲۹ آبان) در حالی که زمان کار اداری هم یک ساعت کمتر از روزهای معمول هفته بود، تا ساعت ۹:۳۰ صبح نام حدود ۷۰ نفر را برای اهدای خون ثبت کردیم.همچنین تذکرات ما برای رعایت فاصله گذاری افراد حاضر در صف اهدای خون فایده ای ندارد و در نهایت ناچار شدیم حتی بیرون از ساختمان اداری صندلی‌هایی را برای نشستن آنها در نظر بگیریم و حتی با دریافت مشخصات و شماره تماس آنان، اعلام کردیم که به منزل بروند و در فرصت مناسب تماس خواهیم گرفت، اما این تدابیر هم موثر نشد و ظاهرا مردم ساوه مانند بسیاری از مناطق کشور، انتشار خبر اتمام ذخایر خونی در پنج روز آینده را باور کرده اند حال آنکه چنین نیست و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

افشارپور گفت: روال منطقی این است که خون مورد نیاز را در بازه زمانی یک ماهه دریافت کنیم، ولی اینکه در یک روز مثلا ۵۰۰ واحد خون دریافت کنیم تاثیر چندانی ندارد و به درد بیماران هم نمی‌خورد و تا ۳۵ روز بعد هم باید دور ریخته شود.

وی تاکید کرد: اولویت ما سلامت شهروندان و مصون ماندن آنها از کرونا است و راضی نیستیم به خاطر یک کیسه خون اهدایی، افرادی به واسطه رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در صف اهدای خون به این ویروس مبتلا شوند.

مدیر پایگاه انتقال خون ساوه  در استان مرکزی گفت: نیازهای ساوه به خون مشخص است و در صورتی که مازاد آن را دریافت کنیم برای نگهداری مشکل خواهیم داشت زیرا اکنون تمام یخچال فریزرهای ما پر از ذخایر خونی است.

افشارپور گفت: حجم خونی که دیروز تا ساعت ۱۳ از اهداکنندگان دریافت کردیم به اندازه میزان خونی بود که در ۲ شیفت روزهای تاسوعا و عاشورا که معمولا بیشترین حجم خونگیری در سال است، جمع آوری شد و در روزهای قبل هم به خاطر انتشار اخباری در فضای مجازی با چنین حجمی مواجه بودیم.

وی گفت: نیاز شهرستان ساوه به گروه خونی O- در ماه حدود ۳۰ واحد است ولی فقط در روز گذشته همین مقدار خون دریافت کردیم که توان مصرف آن را نداریم و با فرض انتقال مقداری از آن به تهران، باز هم بخش زیادی از این خون بلااستفاده می ماند.

کد خبر 566449

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha