دوشنبه ۱۰ تیر ۱۳۸۷ - ۱۹:۳۸
۰ نفر

گروه سیاسی: رئیس سازمان انرژی اتمی روز گذشته با حضور در کمیسیون انرژی مجلس تأکید کرد:

با توجه به مفاد بسته پیشنهادی غرب برای تهران و اشتراکات آن با پیشنهادهایی که ایران برای حل مشکلات بین‌المللی و دوجانبه مطرح کرده است، از اواخر هفته جاری یا اوایل هفته آینده رایزنی‌ها برای انجام مذاکره با 1+5 آغاز می‌شود.عماد حسینی از اعضای کمیسیون انرژی در گفت‌وگو با همشهری با بیان این مطلب افزود: در نشست دیروز، آقازاده با بیان اینکه در بسته پیشنهادی 1+5 موضوع تعلیق غنی‌سازی نسبت به گذشته تا حدودی تعدیل شده است، خاطرنشان کرد که تصمیم گرفته شده است با 1+5 مذاکره شود.باشگاه خبرنگاران نیز روز گذشته به نقل از سید علی ادیانی‌راد گزارش داد: آقازاده در کمیسیون انرژی خبر داد که سعید جلیلی و خاویر سولانا به‌زودی برای فراهم کردن زمینه گفت‌وگوهای وزرای امور خارجه 1+5 با ایران مذاکره می‌کنند.

ایسنا نیز به نقل از حسین نجابت، از اعضای کمیسیون انرژی خاطرنشان کرد که آقازاده پیشنهاد ایران برای شروع مذاکرات را اواخر هفته جاری یا اوایل هفته آینده اعلام کرده است.

حسین امیری خامکانی، دیگر عضو این کمیسیون نیز به نقل از رئیس سازمان انرژی اتمی، موضوع رایزنی‌های هفته آینده را تعیین زمان آغاز مذاکره با 1+5 و مدت آن اعلام کرد.
برخی شنیده‌ها در روزهای گذشته نیز از احتمال حضور برخی مقام‌های اروپایی در روزهای آینده در تهران حکایت داشت.

مقام‌های رسمی هم تا زمان تنظیم این خبر، موضع‌گیری در قبال آن نداشتند.

اصرار بر تعلیق

اما در شرایطی که نیویورک‌تایمز روز گذشته از لزوم ارائه تضمین امنیتی از جانب واشنگتن به تهران سخن می‌گفت، کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا در جریان سفر به چین و دیدار با همتای چینی‌اش ابراز امیدواری کرد که تهران بسته پیشنهادی غرب را بپذیرد و فعالیت‌های هسته‌ای خود را به حالت تعلیق درآورد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت امور خارجه آمریکا، وی مدعی شد: روند الحاق ایران به جامعه بین‌المللی درصورتی آغاز خواهد شد که ایران فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی و بازفرآوری اورانیوم را مطابق با قطعنامه‌های شورای امنیت متوقف کند.

گوردون براون، نخست‌وزیر انگلیس نیز در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان با بیان این ادعا که ایران با جامعه بین‌المللی صادقانه رفتار نکرده است، مدعی شد: تهران باید ثابت کند به تولید تسلیحات هسته‌ای تمایل ندارد.

خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس نیز در گزارشی با مقایسه برنامه هسته‌ای ایران و کره شمالی اذعان کرد که ایران هرگز از برنامه هسته‌ای خود دست برنخواهد داشت.

دیروز، فارس هم به نقل از محمدبن مبارک آل خلیفه، وزیر خارجه بحرین که با روزنامه الشرق‌الاوسط گفت‌وگو می‌کرد، تأکید کرد: برنامه هسته‌‌ای ایران تهدیدی علیه بحرین به شمار نمی‌رود.

وی همچنین خواستار نقش‌آفرینی تهران در خلیج‌فارس و در چارچوب یک تفاهم‌نامه منطقه‌ای شد.

کد خبر 56633

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز