چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۴
۰ نفر

پنکیک را می‌توانید یک صبحانه کامل بدانید. این خوراکی را با موادی که اغلب در خانه‌ها پیدا می‌شود، می‌توان آماده کرد. در این مطلب طرز تهیه پنکیک ساده را به شما آموزش می‌دهیم.

پنکیک - پنکک - آشپزي - تغذيه - صبحانه

به گزارش همشهری آنلاین، پنکیک را می‌توانید یک صبحانه کامل بدانید. صبحانه‌ای که شما را از ایستادن در صف نانوایی ابتدای صبح بی‌نیاز می‌کند. این خوراکی را با موادی که اغلب در خانه‌ها پیدا می‌شود، می‌توان آماده کرد. در ادامه این مطلب، طرز تهیه پنکیک ساده را به شما آموزش می‌دهیم و تا با سلیقه خودتان، آن را طعم‌دار و سرو کنید. همچنین می‌توانید پنکیک شکلاتی یا پنکیک گیاهی برای خود آماده کنید.

بیشتر بخوانید:

طرز تهیه چیز کیک | فوت‌وفن درست‌کردن چیز کیک یخچالی

طرز تهیه بندری خانگی | در ۱۵ دقیقه سوسیس بندری درست کنید

طرز تهیه لازانیا | ۱۰ نکته طلایی در پخت لازانیا

  • مواد لازم

آرد یک پیمانه
شیر پرچرب یک پیمانه 
کره ۳۰ گرم
شکر یک قاشق غذاخوری
تخم مرغ یک عدد
بیکینگ پودر یک قاشق مرباخوری
وانیل یک‌چهارم قاشق چای‌خوری
نمک یک‌چهارم قاشق چای‌خوری

  • طرز تهیه پنکیک ساده

► مرحله اول

تخم‌مرغ‌ها را در یک کاسه بزرگ بشکنید و با همزن برقی خوب بزنید. سپس شکر را به آن اضافه کرده و تا زمان ایجاد شدن یک کرم لطیف و آب شدن شکرها به زدن ادامه دهید.

► مرحله دوم

سپس وانیل را اضافه و به‌خوبی با مواد مخلوط کنید. اگر با طعم وانیل میانه‌ای ندارید، می‌توانید آن را از دستور غذایتان حذف کنید.

► مرحله سوم

کره‌ای که در دمای اتاق نرم شده را همراه با شیر به مواد اضافه کرده و با همزن برقی، خوب هم بزنید.

► مرحله چهارم

در آخر نمک، بیکینگ پودر و آرد را با هم از الک بگذرانید و سپس به مواد اضافه کنید. برای مخلوط کردن آرد با مواد، به جای همزن برقی از قاشق استفاده کنید تا پنکیکتان در زمان طبخ کمی پفدار و پوک شود.

► مرحله پنجم

روغن را در یک تابه روی شعله متوسط داغ کنید. وقتی گلوله‌های آرد کاملا با مواد مخلوط شد، یک قاشق پر از مواد را بردارید و به شکل یک دایره به اندازه کف دست در تابه بریزید. پس از سرخ شدن پنکیک، روی دیگر آن را در تابه برگردانده و سرخ کنید.

این پنکیک را می‌توانید با شیره انگور، شربت آلبالو، عسل یا دیگر شیرین‌کننده‌های دلخواهتان سرو کنید.

  • این نکات را رعایت کنید تا پنکیک خوب از آب دربیاید

► هم زدن پنکیک

هم زدن تاثیر زیادی در کیفیت پنکیک دارد. باز هم تاکید می‌کنیم، در هم زدن مایه پنکیک حسابی مراقب باشید. وقتی شروع به مخلوط کردن مواد خشک با مخلوط شیر می‌کنید، گلوتن‌ها (نوعی پروتئین موجود در مواد غذایی) شروع به فعالیت و توسعه می‌کنند، هرقدر بیشتر مخلوط را هم بزنید، گلوتن بیشتر در مایه پنکیک پخش می‌شود. نتیجه پنکیکی است سفت و گاهی خمیر.

مایه پنکیک را فقط تا جایی هم بزنید که مواد باهم مخلوط شوند و گلوله‌های آرد از بین بروند.

► استراحت دادن مایه پنکیک

وقتی مایه پنکیک را استراحت می‌دهید، گلوتن فعال‌شده در مرحله مخلوط کردن، استراحت می‌کند. هم‌چنین نشاسته موجود در آرد، مواد مایع را جذب می‌کند و اصطلاحاً موجب جا افتادن مایه می‌شود.
زمان این کار از ۵ تا ۳۰ دقیقه بسته به دستور متفاوت است. برای پنکیک‌های ساده ۵ تا ۱۰ دقیقه زمان کاملا مناسبی است.

► دمای مناسب تابه قبل از پخت پنکیک

پنکیک‌های چرب و روغنی نتیجه رعایت نکردن این مرحله است. چند دقیقه قبل از شروع به پختن پنکیک‌ها، زیر ماهیتابه را روشن کنید تا به دمای لازم برسد و کاملاً داغ شود. اگر از روغن یا کره استفاده می‌کنید، باید کاملا داغ شود ولی اگر با بوی بد و دود کردن آن مواجه شوید، نشانه‌ای است برای حرارت زیاد که باعث سوختن پنکیک‌ها می‌شود. به تجربه درخواهید یافت که دمای مناسب برای ماهیتابه‌ای که استفاده می‌کنید چقدر است.

► دمای حین پخت

پنکیک خوب صبر و حوصله می‌خواهد. زیاد کردن شعله موجب می‌شود فقط سطح خارجی پنکیک بپزد و داخل آن خام بماند.
یافتن دمای مناسب برای ماهیتابه و گاز شما مرحله‌ای است که در تجربه شخصی خلاصه می‌شود. راه‌حل کلی شعله‌ متوسط است.

► برگرداندن پنکیک

ممکن است به‌محض دیدن حباب‌های روی پنکیک وسوسه شوید تا آن را برگردانید؛ ولی اصرار دارم که به پنکیکتان دقیقه‌ای دیگر مهلت بدهید. هر طرف پنکیک باید یک‌بار و تنها یک‌بار پخته شود. چند بار برگرداندن پنکیک، باعث از بین رفتن بافت نرم و خوب آن می‌شود.

وقتی حباب‌ها روی پنکیک پدیدار شدند و کاملا سطح آن را پوشاندند پس از چندثانیه‌، پنکیک را برگردانید، می‌توانید برای اطمینان زیر پنکیک را چک کنید و از طلایی بودن آن اطمینان حاصل کنید. تنها یک‌بار پختن برای هر طرف پنکیک کافی است.

منبع: کتاب کاله، اُکالا

کد خبر 566188

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha