سه‌شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۸
۰ نفر

عبدالکریم گلشنی، نویسنده، استاد دانشگاه و پژوهشگر در سن ۹۲ سالگی درگذشت.

عبدالکریم گلشنی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، سیف‌الله صمدیان، عکاس و فیلمساز با اعلام این خبر گفت: عبدالکریم گلشنی دیروز (دوشنبه، ۲۶ آبان‌ماه) بر اثر کهولت سن از دنیا رفت. او ناتوان شده بود و حتی اخیرا دو هفته‌ای بود برایش پرستار گرفته بودیم. در نهایت هم به دلیل تحلیل رفتن قوای جسمی و کهولت سن در منزلش فوت شد. ضمن این‌که چند روز قبل از فوت در کما بود. پیکر مرحوم گلشنی امروز سه‌شنبه ۲۷ آبان ۹۹ تشییع و به خاک سپرده می‌شود.

عبدالکریم گلشنی چهاردهم خرداد ۱۳۰۷ در رشت به دنیا آمد. سال ۱۳۳۵ برای ادامه تحصیل به آلمان رفت و تا سال ۱۳۴۸ در دانشگاه هامبورگ به تحصیل، تحقیق و تدریس مشغول بود. سال ۱۳۴۷ درجه دکترای تاریخ و شرق‌شناسی دریافت کرد و شهریور ۱۳۴۸ به دعوت رسمی دانشگاه به وطن بازگشت و به عنوان استاد قراردادی و سرپرست بخش تاریخ دانشکده ادبیات و علوم دانشگاه شیراز به تدریس و پژوهش مشغول شد.

مرحوم گلشنی سال ۱۳۵۵ به تهران منتقل شد و به جمع استادان و اعضای هیات علمی گروه تاریخ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران پیوست و مدیر گروه تاریخ دانشگاه تهران شد. از آثار او می‌توان به ترجمه «طبقات ابن سعد»، «قیام گئومات مغ» و... همچنین تالیف «فرهنگ ایران در قلمرو ترکان»، «گلشن تاریخ»، مقالاتی در دانشنامه جهان اسلام و دایره‌المعارف بزرگ اسلامی و... اشاره کرد.

کد خبر 565842

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha