معمولاً هفته ابتدایی آبان حیاط پردار و درخت و پاییزی دانشگاه فنی انقلاب اسلامی رنگ و بوی دیگری پیدا می‌کرد، اما در سال تحصیلی جدید به دلیل شیوع ویروس کرونا، دانشجویان حضور پررنگی در دانشگاه ندارند و تنها برای حل مشکلات درسی و گرفتن جزوه از دوستان یا دیدار با استادان دانشگاه به این مرکزمی آیند.

بیکار

همشهری آنلاین _ مریم قاسمی:   کارگاه‌های فیلم آموزشی هم هست که دانشجویان با شرایط ویژه و در تعداد کم و با حفظ فاصله اجتماعی از آن استفاده می‌کنند. اینکه دانشگاه فنی انقلاب اسلامی، تنها مرکز آموزش عالی منطقه ۱۸ است و از نقاط مختلف تهران و کشور دانشجو دارد، بهانه خوبی است تا بیشتر با این مرکز آموزشی آشنا شویم.  

اردشیرعبدی/ رئیس دانشگاه دانشگاه فنی انقلاب

دانشگاه فنی انقلاب اسلامی از لحاظ دسترسی و تسهیل رفت‌وآمد ویژگی‌های ممتازی دارد و به همین دلیل دانشجویان به راحتی می‌توانند از ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر از جمله مترو، اتوبوس و تاکسی برای دستیابی به آن استفاده کنند. میدان معلم نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس به این مرکز دانشگاهی است که اتوبوس‌های خط ابراهیم‌آباد – آزادی، شهرک ولی‌عصر(عج) ‌ـ آذری و شهرک ولی‌عصر(عج) – آزادی در آنجا توقف می‌کنند. ایستگاه مترو نعمت‌آباد نیز بهترین ایستگاه برای دسترسی دانشجویان مناطق دیگر است. در پیاده‌رو بیرونی این مرکز چند نیمکت آهنی نصب شده که در روزهای غیرکرونایی مورد استفاده دانشجویان قرار می‌گرفت و این روزها تک و توک از آنها استفاده می‌شود. برای ورود به دانشگاه از قبل هماهنگ کرده‌ایم و با کسب مجوز لازم وارد محوطه می‌شویم.
مسجد باصفایی که به نام شهدا مزین شده، سالن اجتماعات مرکزی، پایگاه بسیج، کتابخانه، ۲ سالن آمفی‌تئاتر، بوفه دانشجویی، سالن ورزشی سرپوشیده، واحد انتشارات دانشجویی، پیرایشگاه، آشپزخانه، سالن‌های غذاخوری و ساختمان قدیمی خوابگاه دانشجویی، امکانات و تجهیزات این دانشگاه هستند که خدمات لازم را به دانشجویان می‌دهند.

  • باید به دانشجویان میدان داد

«اردشیرعبدی» از دانشجویان سابق مرکز آموزش عالی فنی انقلاب اسلامی است که تحصیلات خود را در رشته معماری چوب در مقطع کارشناسی ارشد به پایان رسانده و اکنون سکان‌دار این دانشگاه است. او کاملاً با حال و هوای زندگی دانشجویی و مشکلات آنها آشناست و این موضوع باعث شده تا ارتباط صمیمانه و مناسبی بین او و دانشجویان ایجاد شود. حالا هم که دانشجویان بیشتر به‌طور مجازی آموزش می‌بینند، خواسته‌ها و مشکلات خود را با او در میان می‌گذارند. عبدی عقیده دارد فضای دانشگاه باید مملو از انرژی، نشاط و پویایی باشد تا دانشجویان بتوانند پیشرفت کنند. رئیس دانشگاه فنی انقلاب اسلامی می‌داند که این دانشجویان باید فردا و آینده کشور را بسازند. برای همین است که همواره مشوق و حامی آنهاست و تا آنجا که می‌تواند موانع را از جلو پایشان برمی‌دارد و اصرار دارد که باید به جوانان به‌ویژه دانشجویان نخبه و صاحب ایده میدان داد و راه برای آنها باز گذاشت.

  • مسجد شهدا؛ قلب تپنده دانشگاه

در روزهایی که از شیوع ویروس کرونا خبری نبود، مسجد دانشگاه پاتوق اصلی دانشجویان بود و بخشی از اوقات فراغت خود را در آن پر می‌کردند. این روزها هم استادان و دانشجویان بیشتر از فضای مسجد برای اقامه نماز البته با مهر و سجاده شخصی استفاده می‌کنند. با تدبیر مسئولان دانشگاه فنی انقلاب اسلامی، شرایطی فراهم شده تا هیچ کارگاه و کلاس درس مجازی یا غیرمجازی در وقت اذان برگزار نشود تا شرکت‌کنندگان با آرامش وظایف شرعی خود را به جا آورند. عبدی از مسجد دانشگاه به‌عنوان قلب تپنده آن یاد می‌کند که انسان‌ساز است و باعث می‌شود انسان رشد معنوی پیدا کند.
در کنار این مسائل چگونگی پرکردن اوقات فراغت دانشجویان از جمله دغدغه اصلی مسئولان این دانشگاه است. به گفته رئیس دانشگاه فنی انقلاب اسلامی، مدیران بخش‌های مختلف این مرکز برای خدمت‌رسانی مطلوب و بهینه به دانشجویان برنامه فصلی و سالانه دارند و در طول سال طرح‌های متنوعی اجرا می‌کنند تا رضایت دانشجویان را بیش از پیش جلب کنند. یکی از این برنامه‌های جالب در زمان اوقات فراغت دانشجویان، تماشا و نقد فیلم‌های سینمایی در پردیس سینمایی تماشاست. طبق توافق مسئولان این دانشگاه با مدیریت پردیس سینمایی تماشا، دانشجویان با ارائه کارت دانشجویی از ۵۰ درصد تخفیف در خرید بلیت سینما بهره‌مند می‌شوند. از دیگر برنامه‌ها می‌توان به برگزاری جشن فارغ‌التحصیلی، ازدواج دانشجویی، راه‌اندازی تورهای زیارتی و گردشگری، اهدای بسته‌های کمک تحصیلی به دانشجویان نیازمند و... اشاره کرد.

رضا فرح بخش/ مسئول روابط‌عمومی دانشگاه فنی انقلاب
  • نگاه ویژه مدیریت شهری به سلامت دانشجویان

یکی از موضوعات قابل توجه در دانشگاه فنی انقلاب، ارتقا و حفظ سلامت دانشجویان است. دانشجویان به‌عنوان بخشی از جامعه نیازمند استفاده از برنامه‌های سلامت محور هستند.   «رضا فرح بخش» مسئول واحد روابط‌عمومی دانشگاه فنی انقلاب اسلامی می‌گوید: «دانشجویان مرکز آموزش عالی انقلاب اسلامی در فهرست استفاده‌کنندگان خدمات رفاهی قرار دارند.»  وی یادآوری می‌کند که این واحد دانشگاهی ۴۰ مترمربع فضای مستقل با عنوان خانه بهداشت دارد که طرح غربالگری برای انجام تست سلامت جسم و روان دانشجویان با حضور کارشناسان مرکز بهداشت جنوب غرب تهران و مرکز بهداشت منطقه ۱۸ در آن انجام می‌شود.
این‌طور که فرح بخش توضیح می‌دهد، مرکز آموزش عالی فنی انقلاب اسلامی در زمینی به مساحت ۵ هکتار و در ۳ طبقه بنا شده است. در سال تحصیلی جدید حدود ۴ هزار و ۵۰۰ دانشجو در دانشگاه فنی انقلاب اسلامی در حال تحصیل هستند که ۶۵۰ نفر شبانه‌روز در این محل زندگی می‌کنند.
فرح بخش با قدردانی از اقدامات و حمایت‌های شهرداری منطقه ۱۸ عنوان می‌کند که در این مدت با تلاش و همکاری مسئولان شهرداری، بسیاری ازمشکلات عمرانی، خدمات شهری، زیباسازی، فضای سبز و حتی ورزشی این مجموعه آموزشی برطرف شده است. مدیر روابط‌عمومی مرکز آموزش فنی انقلاب می‌گوید: «بازپیرایی فضای سبز و محوطه دانشگاه، نصب نیمکت و ۴ آلاچیق در محوطه، رنگ‌آمیزی دیوارها و... از کارهایی است که به همت شهرداری منطقه ۱۸ در این دانشگاه انجام شده و نشان می‌دهد که مدیریت شهری نگاه ویژه‌ای به دانشجویان و آینده‌سازان دارد.»

  • خوابگاه، خانه دوم دانشجویان

۶۴۰ دانشجو از شهرها و استان‌های مختلف کشور از جمله اصفهان، شیراز، قم، یزد، گیلان، یاسوج و همدان دانشجوی دانشگاه فنی انقلاب اسلامی هستند. آنها در شرایط غیرکرونایی ساکن خوابگاه می‌شوند و زندگی دانشجویی را تجربه می‌کنند. به عقیده عبدی، خوابگاه خانه دوم دانشجویان است و آنها مسائلی همچون پاکیزگی و نظافت، ساعت خواب و بیداری، تنظیم برنامه غذایی و حتی استفاده از وسایل داخل خوابگاه مثل رادیو، تلویزیون و... را با هم تجربه و به عبارتی مدیریت می‌کنند. جدا از این گاهی وقت‌ها دانشجویان با هم درددل می‌کنند و برای حل مشکلات یکدیگر قدم برمی‌دارند. در شرایط کرونایی هم که بیشتر کلاس‌ها به‌صورت غیرحضوری و مجازی برپا می‌شود، دانشجویان در گروه‌هایی که تشکیل می‌دهند، با هم در ارتباطند و ضمن گپ‌وگفت با یکدیگر و طرح مسائل درسی با دوستان خود مطالبی را به اشتراک می‌گذارند که بعضی وقت‌ها درددل و دغدغه‌شان است و گاهی نیز تجربه‌هایی کسب می‌کنند که به کارشان می‌آید.

  • برگزاری مجازی یادواره شهدای دانشجو

 رئیس دانشگاه فنی انقلاب اسلامی می‌گوید: «دانشگاه آموزش عالی فنی انقلاب اسلامی در دوران دفاع‌مقدس ۵۸ شهید تقدیم این آب و خاک کرده است. شهدایی که برای نسل امروز الگوی ایمان، اخلاص، پاکی، شجاعت، ایثار و از خودگذشتگی هستند. هرسال در روز دانشجو و مناسبت‌های خاص یادواره شهدای دانشجوی این مرکز برگزار می‌شد. امسال همزمان با روز دانشجو، این برنامه به‌صورت مجازی با خواندن زیارت عاشورا برگزار خواهد شد. یکی از شهدای گرانقدر این مرکز شهید «حسن تهرانی‌مقدم» است که در سال‌های بین ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۶ جزو دانشجویان ممتاز دانشگاه فنی انقلاب اسلامی و از دانش‌آموختگان مقطع کاردانی رشته ریخته‌گری بوده است.

  • همه مقام‌آوران و تلاشگران یک دانشگاه

عبدی از بسترسازی و تلاش برای ارتقای سطح آموزشی و علمی دانشگاه صحبت می‌کند و با بیان اینکه تعداد بسیاری از دانشجویان فنی این مرکز دانشگاهی در جشنواره‌ها و مسابقات مختلف کشوری مقام‌آور بوده‌اند، می‌افزاید: «دانشجویان مرکز آموزش عالی فنی انقلاب اسلامی در رشته‌هایی همچون حفظ و قرائت قرآن کریم، خوشنویسی، کاریکاتور و... حائز رتبه‌های ممتاز کشوری هستند. علاوه بر این دانشجویان در اردوهای جهادی برای کمک به محرومان و آسیب‌دیدگان پیشگام هستند.» به گفته عبدی بیش از ۹۰ درصد از دانشجویان این دانشگاه پس از پایان تحصیلات دانشگاهی، خیلی زود وارد بازار کار می‌شوند.   او از دانشجویان کانون هلال‌احمر به دبیری «محمدرضا جباری» یاد می‌کند و می‌گوید: «این کانون مقام دوم کشوری در جشنواره رویش را کسب کرد و در فعالیت‌های خیرخواهانه دانشجویان شرکت کرد.»  عبدی واحد بسیج دانشجویی را یکی از بخش‌های نمونه مرکز آموزش فنی انقلاب اسلامی معرفی می‌کند که با اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های گوناگون برای افزایش روحیه معنوی و اسلامی، حتی به‌صورت مجازی در این شرایط شیوع ویروس کرونایی تلاش کرده است.

  • شکل‌گیری دانشگاه فنی انقلاب اسلامی

کلنگ ساخت مرکز آموزش‌های عالی فنی انقلاب اسلامی در زمین بایر محدوده بلوار معلم در روزهایی که این محدوده از کمترین امکانات برخوردار بود به زمین زده شد. این مرکز سال ۱۳۶۴ راه‌اندازی شد و به مرور زمان فعالیت و برنامه‌های آن توسعه پیدا کرد. اکنون در دل مرکز آموزش عالی فنی انقلاب اسلامی ۴ دانشکده فنی یعنی برق، عمران و معماری، مکانیک و کامپیوتر فعالیت دارند که به‌طور جداگانه مدیریت می‌شوند. دانشجویان در شیفت روزانه و شبانه درس می‌خوانند. گروهی از دانشجویان بومی و بخشی نیز از دیگر شهرها هستند. طبق آمار بخش رفاه دانشجویی ۹۰ درصد از فارغ‌التحصیلان این مرکز به محض پایان تحصیل کار مناسب پیدا می‌کنند. این دانشگاه یک خوابگاه دانشجویی با ۷۴ اتاق ۵۰ مترمربعی دارد که دراختیار دانشجویان دوره شبانه است. از دیگر امکانات این دانشگاه می‌توان به کتابخانه فنی با ظرفیت ۱۰ هزار جلد کتاب، سالن قرائتخانه با ظرفیت ۴۰۰ نفر و سالن غذاخوری با ظرفیت ۲۸۰ نفر اشاره کرد.

  • بزرگ‌ترین دانشکده فنی دخترانه در خاورمیانه

دانشکده فنی و حرفه‌ای دخترانه دکتر شریعتی، از مراکز آموزشی و مهم جنوب تهران است که در منطقه ۱۹ قرار دارد. این دانشکده با مساحت تقریبی ۲۸ هکتار، بزرگ‌ترین دانشکده فنی و حرفه‌ای دخترانه در خاورمیانه است.   دانشکده فنی و حرفه‌ای دخترانه دکتر شریعتی با ۶ انستیتو به نام‌های فنی، هنر و معماری، علوم اداری، طراحی پارچه و لباس، تربیت‌بدنی و علوم پایه و نیز با ۲۱ عنوان رشته مقطع و ۴۵ رشته گرایش به دانشجویان دختر تهرانی و استان‌های مختلف کشور خدمات می‌دهد.   ۹۹درصد از دانشجویان این مرکز پس از اتمام دوران تحصیلی خود جذب بازار کار می‌شوند و در این بین نمی‌توان از سهم ۱۵درصدی دختران دانشجوی منطقه ۱۹ غافل بود چراکه هرسال ۵ تا ۱۰درصد پذیرفته‌شدگان این دانشکده را افراد بومی تشکیل می‌دهند.   قرارگیری در مسیر بزرگراهی، خطوط مترو، پایانه‌های مسافربری و اتوبوس‌های شهری در نزدیکی این دانشکده باعث شده تا دانشجویان مهمان از نقاط مختلف کشور به راحتی خود را به این مرکز برسانند.

  • گزینه اول تا سوم دانش‌آموزان

پیشرفت علمی دانشکده فنی شریعتی و موفقیت دانشجویان این مرکز باعث شده تا دبیران آموزشگاه‌ها و مدارس دخترانه دوره دبیرستان، دانش‌آموزان را به تلاش برای قبولی و ثبت‌نام در این دانشکده تشویق کنند. به همین دلیل گزینه اول تا سوم دانش‌آموزان برای ادامه تحصیل، اینجاست.   یکی از امتیازات ویژه دانشکده فنی شریعتی تمرکز امکانات در داخل آن است. به‌عنوان مثال در این دانشکده، ۶ خوابگاه دانشجویی با ظرفیت بیش از ۱۲۰۰ نفر وجود دارد و همه نوع امکانات در آن می‌توان یافت که می‌توان به سالن غذاخوری، آمفی‌تئاتر، نمازخانه، نگارخانه، کتابخانه، زمین فوتبال، نانوایی، استخر، بوفه و... اشاره کرد.   سایت‌های مختلف رایانه در دانشکده شریعتی وجود دارد تا دانشجویان بتوانند از طریق پایگاه‌های اینترنتی در جریان آخرین اخبار و رویدادهای علمی قرار گیرند. ۲سالن آمفی‌تئاتر با ظرفیت کلی ۶۰۰نفر در دانشکده شریعتی وجود دارد که در طول سال و مناسبت‌های مختلف، محل برگزاری جشن‌ها، جلسات، هم‌اندیشی‌ها و جشنواره‌هاست.

  • پیشرفت قدم به قدم

هرسال نزدیک به ۶ هزار دانشجو در گرایش‌ها و رشته‌های مختلف فنی، هنر، معماری، تربیت‌بدنی و علوم اداری در این دانشکده شریعتی تحصیل می‌کنند که سال۱۳۶۱ با عنوان «آموزشکده فنی سمیه» با چند رشته تحصیلی از جمله راه و ساختمان، معماری، طراحی، الکترونیک، علوم آزمایشگاهی، آمار و کامپیوتر شروع به کار کرد. اسفند سال ۱۳۶۲ آموزش رشته‌های خیاطی و دوخت تجاری هم به مجموع رشته‌های تحصیلی آموزشکده سمیه اضافه شد و در  سال۱۳۶۴ رشته آمار، بهمن همان سال انیستیتو الکترونیک و در سال۱۳۶۶ رشته حسابداری به مجموع رشته‌های آموزشکده اضافه شد. تغییر نام دانشکده سمیه به دانشکده فنی دخترانه دکتر شریعتی هم در سال ۱۳۷۷ انجام شد. این دانشکده در خانی‌آبادنو جنوبی، خیابان میثاق جنوبی، خیابان دانشگاه قرار دارد.

کد خبر 565837

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha