خط ریلی خواف - هرات در روزهای آینده با حضور روسای جمهوری ایران و افغانستان به بهره‌برداری می‌رسد.

بازديد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در حاشیه بازدید از ایستگاه راه آهن شهید مطهری در شهرستان فریمان گفت: بهره‌برداری از این خط ریلی، پایانه ریلی شهید مطهری را تبدیل به مرکز بسیار مناسبی برای ترانشیپمنت بارهای صادراتی به مقصد افغانستان خواهد کرد.

علی رسولیان افزود: هم‌اکنون سهم استان خراسان رضوی از صادرات ریلی کشور در مرز ریلی سرخس با ترکمنستان ۹۰ درصد است که با وجود پایانه ریلی مجهز و وسیع شهید مطهری به عنوان پایگاه استراتژیک شمال و شرق کشور می‌توان سهم مراودات تجاری استان را با کشورهای همسایه ارتقا بخشید.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر ۸۱ درصد از مجموع صادرات ریلی کشور مربوط به این استان است و در خراسان رضوی بارگیری می‌شود بنابراین اکنون تمرکز بر فعالیت‌های ریلی در شرایط ویژه کشور بر اخذ کد ریجستری ورود واگن‌های ایرانی برای ورود به کشورهای آسیای مرکزی استوار است.

پایانه ریلی شهید مطهری با ۲۴ خط ریلی و سکوهای تخلیه و بارگیری مختص واگن‌های باری به عنوان مرکز لجستیک حمل و نقل ریلی شمال و شمال شرق کشور در محوطه‌ای به وسعت تقریبی ۱۸۰ هکتار در حدود ۴۰ کیلومتری شهر مشهد واقع است.

خط آهن خواف -هرات، در چهار قطعه به طول ۱۹۱ کیلومتر در حال ساخت است که ۷۷ کیلومتر این خط آهن در داخل خاک ایران و ۱۱۴ کیلومتر دیگر آن در داخل خاک افغانستان که قرار است سه قطعه احداث شده به زودی افتتاح شود.

 خط ریلی خواف - هرات علاوه بر آنکه از نظر حمل‌ونقل داخلی بار و مسافر اهمیت دارد، از منظر اتصال کشور افغانستان از طریق شبکه ریلی جمهوری اسلامی ایران به آب‌های آزاد و حتی کشورهای اروپایی، اهمیت بسیار دارد و از سوی دیگر حمل و ترانزیت بار و کالا به کشور افغانستان و در ادامه به کشورهای شرق آسیا نیز برای ایران بسیار مهم ارزیابی می‌شود.

کد خبر 565611

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خراسان رضوی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha