رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه مرکزی دامداران گفت: در حالی که پیش‌تر جو یارانه‌ای شرکت پشتیبانی 290 تومان عرضه می‌شد ولی در یک اقدام غیرمنتظره شرکت پشتیبانی امور دام برخلاف قرارداد منعقده با تولید‌کنندگان دام، قیمت جو را به 450 تومان افزایش داد که باعث افزایش نرخ این نهاده در بازار شد.

سیروس روستا در گفت‌وگو با فارس در مورد اثر خشکسالی بر دامداری، افزود: متأسفانه کاهش بارندگی و خشکسالی باعث کمبود علوفه دام و افزایش قیمت نهاده‌های دامداری شده است، به گونه‌ای که قیمت تمام شده هر لیتر شیر در حال حاضر با آنالیز مورد قبول معاونت امور دام 515 تومان است، در حالی که قیمت خرید شیر خام از سوی دولت 410 تومان اعلام شده است. رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه مرکزی دامداران ایران افزود: قیمت جو از 160 تومان در سال گذشته به 380 تومان در هر کیلوگرم رسیده بود که جو یارانه‌ای شرکت پشتیبانی 290 تومان عرضه می‌شد ولی در یک اقدام غیرمنتظره شرکت پشتیبانی امور دام برخلاف قرارداد منعقده با تولیدکنندگان دام، قیمت جو را به 450 تومان افزایش داد که باعث افزایش نرخ این نهاده در بازار شد.

وی افزود:‌ قرار بود بر اساس توافق شرکت پشتیبانی امور دام با اتحادیه‌های دامداری، جو به قیمت 290 تومان عرضه شود، اما یکباره از طرف شرکت اعلام شد، یارانه آن حذف شده و باید دامداران قیمت 450 تومان را بپردازند. روستا افزود: در حال حاضر دامداران قیمت شیر تحویل به کارخانه را 360 تا 380 تومان می‌فروشند، در حالی که قیمت هر کیلوگرم جو را 450 تومان نقدی پرداخت می‌کنند، بنابراین دامداران چگونه می‌توانند هزینه‌ تولید را جبران نمایند. وی افزود: بر اساس آنالیز قیمت تمام شده یک لیتر شیر با احتساب سود سرمایه‌گذاری و هزینه‌های تمام شده تحویل در  دامداری 665 تومان برای هر لیتر شیر است. روستا افزود: سبوس به‌ عنوان نهاده‌ای که در اختیار دولت است، یکباره از 120 تومان به 150 تومان یعنی با 25 درصد افزایش روبه‌رو شد، با توجه به اینکه سبوس یکی از نهاده‌های یارانه‌دار در اختیار دولت بود، این امر باعث افزایش هزینه تولید دامداران خرد و روستایی شده است.

رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه دامداران ایران افزود: در همه جای دنیا نهاده‌ها و محصول دامداری به نرخ آزاد محاسبه می‌شوند، اما دامداران در ایران نهاده‌های تولید شامل علوفه را به نرخ آزاد تهیه می‌کنند، ولی خروجی این صنعت در قالب شیر به قیمت کنترل شده و با نظارت دولت عرضه می‌شود. روستا افزود:‌ قیمت یونجه در حال حاضر 310 تومان و کاه و کلش در فصل برداشت 120 تا 130 تومان عرضه می‌شود، این در حالی است که با وجود کمبود علوفه، یونجه تولید استان‌های همدان و فارس به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود.

رفوی تاکید کرد:‌ با فرا رسیدن فصل پاییز و کاهش کاه و کلش، دامداران چگونه نسبت به تامین خوراک دام اقدام کنند. رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه دامداران ایران در مورد گفته وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر وضع تعرفه بر صادرات علوفه گفت:‌ اگر قرار است تعرفه‌ای بر صادرات علوفه وضع شود، باید هم‌اکنون عملی شود وگرنه تا یکی دو ماه دیگر علوفه‌ای در دسترس نخواهد بود.

روستا با تاکید بر اینکه دامداران خواهان افزایش قیمت شیر نیستند، گفت:‌ ما دوست داریم مردم شیر بیشتری مصرف کنند، اما از دولت خواستاریم قیمت تمام شده تولید شیر را به ‌صورت کارشناسی انجام داده و مشکل صنعت دامداری و تولید شیر را حل کنند.

کد خبر 56561

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز