محمد ترابی، کارگردان مستند «آهن و ما» معتقد است ساختن مستند درباره کرونا بر پایه سبک و تجربه شهید سیدمرتضی آوینی به خلق آثار ماندگار منجر می‌شود.

سینما حقیقت

به گزارش همشهری آنلاین، ترابی که مستندهای «آهن و ما»، «جزیره پدری»، «استاد محمد» و «آوازهای مرد بارانی» را کارگردانی کرده، درباره تجربه برگزاری آنلاین چهاردهمین جشنواره سینما حقیقت گفت: خوشحالم که فیلمسازان در این شرایط دشوار و فضای افسرده فیلمسازی را فراموش نکردند. برگزاری آنلاین جشنواره تجربه‌ای جدید است و می‌تواند نتیجه خوبی داشته باشد.

او در پاسخ به این سئوال که با توجه به گسترش فضای مجازی و نقش پررنگ آن در زندگی اجتماعی آیا روند برگزاری آنلاین می‌تواند ادامه‌دار باشد بیان کرد: ذات سینما روند نمایش آنلاین فیلم‌ها را نمی‌پسندد. به این دلیل که هنوز تجربه‌ای که بتواند دستاورد مفیدی برای ما رقم بزند نداریم. به نظرم تطبیق با این روش مشکل است و این شرایط نمی‌تواند دائمی باشد. برگزاری فیزیکی جشنواره، احتمالا برای بسیاری از سینمادوستان و مستندسازان در شرایط عادی، دلپذیرتر است.

ترابی با اشاره به بخش ویژه کرونا در جشنواره امسال عنوان کرد: ذات سینمای مستند با پژوهش همراه است. اگر پژوهش نباشد نمی‌توان مستند خوبی ارائه کرد. حتما دوستان ما از زوایای مختلف و بر اساس بررسی و تحلیل به این موضوع پرداخته‌اند. وجود این بخش در جشنواره سینماحقیقت می‌تواند اسناد تصویری قابل توجه از این روزها برای آینده به یادگار بگذارد.

او در ادامه در زمینه رشد حضور فیلمسازان زن در این دوره گفت: این خبر بسیار مسرت‌بخش است. اگر زمینه گسترده‌تر و فضا بازتر شود، شاهد فعالیت پررنگ خانم‌ها در فضای مستند هستیم. فیلم‌های مستند از زاویه دید خانم‌ها با توجه به دقت و نگاه خاصی که دارند، می‌تواند به خلق آثاری متفاوت ختم شود.

این مستندساز باتجربه ضمن اشاره به اهمیت بخش جایزه شهید آوینی افزود: سینمای شهید آوینی در تعریف و توضیح زوایای مختلف دفاع مقدس، همراه با تحلیلی خاص و بسیار صادقانه بود. از این منظر فیلم‌هایی که در بخش جایزه شهید آوینی نمایش داده می‌شوند باید آن نگاه صادقانه را داشته باشند. نگاه صادقانه به موضوع و نمایش تلاش و ایثار برای مهار این ویروس، مستندهایی با موضوع کرونا را به سبکی که شهید آوینی ابداع کرد، نزدیک می‌کند.

ترابی در پایان تاکید کرد: همه ما اولین دوره آنلاین جشنواره را پشت سر می‌گذاریم و این تجربه برای گروه برگزاری و مستندسازان تازه است. تلاش مدیران جشنواره برای حفظ آن در این روزهای سخت ارزشمند است و امیدوارم این تلاش و تجربه موفقیت‌آمیز باشد.

چهاردهمین جشنواره بین‌المللی «سینما حقیقت» به دبیری محمد حمیدی‌مقدم از ۱۸ تا ۲۵ آذرماه به صورت آنلاین برگزار می‌شود.

کد خبر 565466

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha