مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۴
۰ نفر

طرح ۱۱ تبصره‌ای ایجاد مدیریت واحد برای ساماندهی تغسیل، تکفین و تدفین متوفیان کرونا در صحن علنی شورای شهر شیراز تصویب شد.

خاك سپاري

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، بهشت احمدی که به گفته شهرداری به عنوان متولی آن خیال مردم شیراز را برای دفن اموات دست کم تا دو قرن آینده حل خواهد کرد، یکی از مهم‌ترین موضوع‌های بحث در صد و پنجاه و هشتمین جلسه صحن علنی شورای شهر شیراز بود.

در این جلسه مجازی با حضور شهردار شیراز و برخی مدیران شهری طرح ۱۱ تبصره‌ای ایجاد مدیریت واحد برای ساماندهی تغسیل، تکفین و تدفین متوفیان کرونا از سوی علی ناصری، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز به صحن علنی آمد. این طرح با اصلاح برخی جزئیات آن و حذف دو تبصره به تصویب رسید تا بازماندگان اموات حداقل خیالشان از دفن آبرومند درگذشتگان خود راحت شود.

با شیوع کرونا در کشور و تکمیل تدریجی آرامستان بهشت احمدی و تجهیز آن دیگر بار اعلام شد دفن و خاکسپاری اموات کرونا به صورت ویژه و متفاوت با دیگر اجساد در این آرامستان تازه تاسیس انجام و حتی آب غسل این اموات هم در مخزنی جمع‌آوری و با کلر ضدعفونی می‌شود. بعد رئیس سازمان آرامستان‌های شهرداری شیراز گفت: کفن و دفن اموات کرونا و غیرکرونا با آمبولانس‌های مجزا، بدون هیچ هزینه‌ای در بهشت احمدی انجام می‌شود و حتی سنگ قبر رایگان در اختیار خانواده‌های متوفی قرار خواهد گرفت.

هر چند رونمایی از آرامستان بهشت احمدی فعالیت دلالانی را که قبرهای از پیش خریداری‌شده در دارالرحمه را تا ۵۰ میلیون تومان هم قیمت گذاشته بودند تا حد زیادی از تب و تاب انداخت و بازار سیاه آنها را کساد کرد اما بلاتکلیف نماندن مردمی که از قبل در دارالرحمه قبر خریده بودند یا به دلایل دیگر همچنان مصر به دفن اموات خود در دارالرحمه بودند همچنان مساله دیگری بود که شهرداری با آن مواجه شد.

بنابراین انتقال و دفن اجساد متوفیان به دارالرحمه ادامه یافت و تعدادی از مردم و کارکنان شهرداری به ویژه طلاب حوزه‌های علمیه شیراز  و گروه‌های جهادی تحت نظارت علوم پزشکی و رعایت ضوابط شرعی و بهداشتی، داوطلبانه کفن و دفن و غسل اموات کرونا را بر عهده گرفتند.

شهرداری خیال بازماندگان اموات کرونا را راحت کند

اختصاص قطعه‌ای از آرامستان بهشت احمدی برای دفن درگذشتگان ناشی از بیماری کووید-۱۹ و استفاده از آرامستان دارالرحمه برای تغسیل بهداشتی درگذشتگان ناشی از کرونا تا زمان فراهم شدن زیرساخت‌های مورد نیاز دفن تمامی درگذشتگان در آرامستان بهشت احمدی طبق جدول زمان‌بندی ارائه شده است.

همچنین تشکیل کارگروهی به منظور ایجاد مدیریت واحد برای سامان‌دهی، کنترل و نظارت بر امر حمل و تغسیل و تدفین درگذشتگان ناشی از بیماری کووید ۱۹، افزایش پرسنل مورد نیاز شهرداری به منظور تسریع در فرآیندهای فوق ظرف دو هفته برای مدت یک‌ماه به تصویب رسید.

پیگیری احداث و تجهیز دو غسالخانه مجزای زن و مرد و تامین دستگاه دیزل ژنراتور و خرید و نصب دیگر تجهیزات مورد نیاز برای تأمین برق سردخانه در محل آرامستان بهشت احمدی هم از مواردی بود که حداکثر ظرف مدت یک ماه تصویب شد.

تأمین خودرو برای حمل درگذشتگان ناشی از بیماری کووید-۱۹، تامین محل‌های مناسب برای  دفع بهداشتی پساب‌ حاصل از غسل اموات کرونایی با استفاده از استانداردهای مورد تایید شرکت آب و فاضلاب شهرستان شیراز از جمله تبصره‌های این طرح بود که به تصویب اعضای شورا رسید.

آرامستان بهشت احمدی با ۴۶۶ هکتار دومین آرامستان بزرگ ایران دارای امکانات ویژه از جمله خدمات ثبتی، پزشکی قانونی و غسالخانه مجهز است.

کد خبر 565415

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha