عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره محدودیت‌های جدید کرونا گفت: قاعدتا باید الان یک مقدار سخت بگیرند و اگر کسی به محدودیت‌ها توجه نکرد، جریمه شود، همه جای دنیا هم با همین سختگیری‌ها توانسته‌اند جلوی کرونا را بگیرند. 

مینو محرز

همشهری آنلاین - لاله غزالی: حسن روحانی رئیس‌جمهور اعلام کرد تعطیلی‌های فراگیر برای کنترل پیک کنونی کرونا در نظر گرفته شده که از اول آذرماه اجرایی می‌شود. سخنگوی دولت هم توضیحاتی درباره این تعطیلی‌ها داد.

یکی از موارد مطرح شده در محدودیت‌های جدید، تعطیلی کامل مشاغل گروه‌های ۲، ۳ و ۴ در برخی شهرها و ادامه کار ادارات با یک‌سوم کارمندان بود.

دراین‌باره ببینید و بخوانید؛

دکتر مینو محرز متخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در پاسخ به این سوال همشهری‌آنلاین که سر کار رفتن کارمندان و تعطیلی کامل مشاغل در محدودیت‌های جدید برای مهار کرونا آیا با هم تناقض ندارد، گفت: در ایران همه که امکان آنلاین کار کردن را ندارند و نمی‌توان کارها را خواباند. در کشورهای دیگر که امکانات دارند، مدت‌هاست کارمندها از راه دور کار می‌کنند. ولی ادارات دولتی و بانک‌ها که یک‌سری مراجعه‌کننده دارند، همه‌شان نمی‌توانند از راه دور کار کنند. 

محرز در واکنش به اظهارات سخنگوی ستاد ملی کرونا گفته «طرح جدید تدوین‌شده برای مبارزه با کرونا تضمین شده و نجات‌دهنده جان مردم است» گفت: محدودیت به این شکل تا به حال وضع نشده بود. محدودیت قبلی در ایام عید بود که تعطیل بود و به مهار کووید کمک کرد. البته آن موقع سرعت انتقال این بیماری به شکل الان نبود. ویروس معمولی بود و اگر وارد خانواده‌ای می‌شد فقط یکی، دو نفر مبتلا می‌شدند. بعد از جهش ویروس و چندین برابر شدن سرعت انتقال آن، دیگر محدودیتی نداشتیم، برعکس تجمع خیلی هم زیاد بود. این تجمع‌ها همین‌طور تکرار شده که الان به این وضع افتاده‌ایم.

عضو کمیته علمی ستاد ملی کرونا درباره تاثیر محدودیت‌های ساعت ۶ عصر هم گفت: این طرح اصلا کمکی نکرده و تا الان پیک کرونا یک ذره هم کم نشده است. این چند روزی که بعدازظهرها تعطیل می‌شود، دیده‌اید که صبح‌ها چه خبر است، مثلا آن ویدئویی که از تجمع در یک پاساژ بیرون آمد. بعد از ۹ ماه درگیری با کرونا و با این همه کشته که الان می‌دهیم واقعا چنین تجمع‌هایی خجالت‌آور است. من با دیدن آن کاملا ناامید شدم.

محرز در پاسخ به این سوال که «چقدر به محدودیت‌های جدید در کنترل کرونا خوش بین است؟»، گفت: به هر حال بهتر از طرح تعطیلی از ساعت ۶ بعدازظهر است. نمی‌شود که شب مغازه‌ها را ببندند اما صبح مردم در حراج شرکت کنند. با طرح جدید محدودیت‌ها، اگر شهرها را ببندند، شاید ان‌شاءالله پیک کمتر شود. 

وی درباره ضمانت اجرایی محدودیت‌های جدید گفت: قاعدتا باید الان یک مقدار سخت بگیرند و اگر کسی به محدودیت‌ها توجه نکرد، جریمه شود؛ اصنافی که تعطیلی را جدی نمی‌گیرند یا مردمی که ماسک نمی‌زنند. همه جای دنیا هم با همین سختگیری‌ها توانسته‌اند جلوی کرونا را بگیرند. نمی‌دانم چرا ما گوش نمی‌دهیم؛ در کشوری مثل ویتنام با جمعیتی حدود ۱۰۰ میلیون نفر چقدر قشنگ اوضاع را کنترل کرده‌اند. مردم به حرف دولت گوش می‌دهند و با آن هم‌سو هستند. 

محرز که پیش از این گفته بود «باید تهران را سریعا بست» درباره قرنطینه نشدن کامل تهران و شهرهای بزرگ به همشهری‌آنلاین گفت: منظور من همین محدودیت‌ها بود، یعنی بستن جاهایی که ضروری نیست. قرنطینه که اصلا نمی‌توانیم داشته باشیم، قرنطینه مال قدیم است. قرنطینه به معنای بستن کامل که کسی وارد یا شهر یا از آن خارج نشود، به‌خصوص برای شهری مثل تهران، قابل انجام نیست. 

محرز درباره بی‌توجهی برخی از مردم به توصیه‌ها و جدی‌نگرفتن محدودیت‌ها گفت: راه‌حل برای چنین آدم‌هایی این است که نقره‌داغ شوند. همه جای دنیا هم همین‌طور است، جریمه‌های سنگین گذاشته‌اند که بتوانند مردم را وادار به رعایت کنند. 

وی با اشاره به وضعیت بیمارستان‌ها در پیک کنونی کرونا نیز گفت: در بیمارستان‌های دولتی بیماران همه در نوبت بستری هستند و جا نیست. خصوصی‌ها هم تقریبا همین‌طورند، یعنی تا یک مریض مرخص نشود، نمی‌شود کس دیگری را جای او بستری کرد. 

کد خبر 565334
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha