یکی از پیامدهای مشکلات اقتصادی که چندسالی است گریبانگیر مردم شده، افزایش سرقت‌ها و کف‌زنی‌ها و زورگیری‌ها است که اخبار و گزارش‌های مربوط به آن را در رسانه‌های مختلف دیده و خوانده‌اید.

سارق

همشهری آنلاین _ مهدی اسماعیل‌پور :   یکی از پیامدهای مشکلات اقتصادی که چندسالی است گریبانگیر مردم شده، افزایش سرقت‌ها و کف‌زنی‌ها و زورگیری‌ها است که اخبار و گزارش‌های مربوط به آن را در رسانه‌های مختلف دیده و خوانده‌اید. شاید هم خودتان یکی از قربانیان یا شاهدان عینی این نوع جرائم باشید. سارقان، کف‌زن‌ها و زورگیرها اغلب محله‌ها و مکان‌های شلوغ را برای ارتکاب جرم خود انتخاب می‌کنند و سپس با مهارت و حرفه‌ای‌گری هرچه تمام‌تر و بسیار سریع‌تر از آنچه که فکرش را بکنید، نقشه شوم خود را عملی می‌کنند. برایشان اصلاً مهم نیست حتی اگر طعمه‌شان به اندازه «علی دایی» مشهور و تنومند باشد! یا طعمه آنها کودک، زن یا افراد سالخورده باشند. تنها یک چیز، شما را درمقابل این خلاف کارها محافظت می‌کند و آن‌هم هوشیار بودن و رعایت نکات و اصول ایمنی است که پلیس روی آنها تأکید دارد. «تهرانسر»، یکی از محله‌های غرب تهران که از نقاط هدف این قبیل خلاف‌کاران برای ارتکاب جرم است. در گفت‌وگو با سرهنگ «محمودمالمیر» رئیس کلانتری ۱۵۰ تهرانسر، موضوع سرقت، کف‌زنی و زورگیری را در این محدوده بررسی کردیم.

تهرانسر محله‌ای شلوغ و پر رفت‌وآمد است که اقتصادی خوبی دارد. وجود پاساژها و مراکز و راسته‌های تجاری متعدد، بسیاری از ساکنان منطقه ۲۱ و حتی شهرهای اطراف را برای خرید و گشت‌وگذار به این محدوده می‌کشاند. بانک‌ها و مراکز اقتصادی و مالی هم در تهرانسر کم نیست و این هم یکی دیگر از جذابیت‌های این محله برای خلاف‌کاران است. براساس اعلام رئیس کلانتری ۱۵۰ تهرانسر قرار گرفتن مابین چند بزرگراه، معابر پهن، خلوت و باز و هم‌جواری و نزدیکی با شهرها و شهرک‌های اقماری از جمله «شهرقدس»، «قلعه‌حسن‌خان»، «شهریار»، «احمدآبادمستوفی» و «اسلامشهر» فرار از محل را برای خلاف‌کاران سریع و آسان کرده است.

محمود مالمیر/ رئیس کلانتری 150 تهرانسر
  • نظارت گسترده برای پیشگیری از سرقت

رئیس کلانتری ۱۵۰ تهرانسر از اقدامات به موقع و بیشتر شدن تلاش‌های شبانه‌روزی پلیس خبر می‌دهد که مانع افزایش جرم شده است. او می‌گوید: «با هدف ایجاد امنیت بیشتر، علاوه بر افزایش تعداد گشتی‌ها، مأموران ما به‌صورت لباس شخصی هم در محل‌های مختلف حضور دارند. علاوه بر این، ۲ روز در هفته، طرح‌های ویژه‌ای برای پاکسازی و برخورد با متخلفان از جمله در بوستان‌ها اجرا می‌شود که برای غافلگیری، ساعت‌های اجرای طرح یکسان نیست و هر بار تغییر می‌کند. خوشبختانه با اقدامات پیشگیرانه ما در کلانتری ۱۵۰ تهرانسر و برخورد قانونی با متخلفان و اعمال قانون که همان دستگیری و تحویل دادن آنها به دادسرا است، توانستیم امنیت را افزایش دهیم. اغلب افرادی که دستگیر شده‌اند، برای ارتکاب جرم از محله‌ها و شهرهای دیگر به تهرانسرآمده‌اند. برای مثال، در زمینه زورگیری و سرقت‌های خشن، همه کسانی که شناسایی و دستگیر شده‌اند، ساکن محله نبودند.»رئیس کلانتری ۱۵۰ تهرانسر در ادامه می‌گوید: «۴۰‌درصد سرقت‌های منازل تهرانسر، از طبقات اول خانه‌های جنوبی است، درحالی با نصب نرده و حفاظ می‌توان از این نوع سرقت پیشگیری کرد.»

ساعت 19 در بلوار یاس سارق سابقه‌دار 29ساله پس از تهدید، یک دستگاه گوشی از یک خانم سرقت کرد و با موتورسیکلت متواری شد. مشخصات سارق و موتورسیکلت به واحد گشت خودرویی موتوری اعلام و پس از تعقیب و گریز، سارق در خیابان نفت شمالی دستگیر شد. در حین تشکیل پرونده خانم دیگری که برای اعلام سرقت گوشی همراه به کلانتری مراجعه کرده بود با دیدن سارق، او را شناسایی کرد.
  • سارقان در کمین شما هستند

سرهنگ محمود مالمیر با تأکید بر این موضوع که سارقان از غفلت شهروندان نهایت استفاده را می‌برند. می‌گوید: «سارقان در همه جا به دنبال طعمه‌های خود می‌گردند، اما آنها اغلب در داخل و اطراف بوستان‌ها و هم‌چنین پاساژها و مراکز تجاری پرسه می‌زنند تا از کسانی که حواسشان نیست و نکات ایمنی را رعایت نمی‌کنند سرقت کنند. متأسفانه با توجه به اینکه اغلب بانوان هنگام خرید و تردد در معابر، حواسشان به تلفن همراه، کیف و وسایل‌شان نیست، بیشتر مورد سرقت قرار می‌گیرند و تعداد سرقت‌های انجام شده از آنها بیشتر است.»

دستگیری سارق حرفه‌ای اموال شهرداری باسابقه 7 فقره سرقت در انتهای شهرک دریا. سارق 25 ساله و ساکن احمدآباد مستوفی است کشف 32 عدد اس‌ام دی ایستگاه‌های اتوبوس.
  • پیشنهادهای رئیس کلانتری ۱۵۰ برای پیشگیری از سرقت

تلفن همراه

  • در صورت مراجعه به اماکن عمومی تلفن همراه خود را در محل مناسب نگهداری کنید یا در صورت امکان آن را به فردی مورد اطمینان تحویل داده و رسید آن را بگیرید.
  •  تلفن همراه خود را دست اطفال و افراد سالمند ندهید.
  •  زمانی که داخل خودرو نشسته‌اید از گرفتن گوشی در سمت پنجره خودداری کنید.

محل کسب

  •  قفل آویز را به‌گونه‌ایی نصب کنید که محل نصب تا زمین حدود ۳۰سانتیمتر فاصله داشته باشد.
  •  حتی الامکان از قفل‌های سوئیچی استفاده کنید، زیرا قفل‌های معمولی به سهولت از سوی سارقان باز می‌شود.
  •  درهای آهنی مشبک نسبت به درهای کرکره‌ای از ضریب اطمینان بیشتری برخوردار هستند.
  •  محل کسب خود را در اختیار افراد نابالغ و کم تجربه قرار ندهید، زیرا آنان زودتر اغفال می‌شوند.
  •  در ورودی باید پس از ورود و خروج مشتری اتوماتیک قفل شود.
  •  با کاسبان هم‌جوار هماهنگ باشید و با نصب یک زنگ اخبار، در زمان هرگونه رویدادی از آنها کمک و مساعدت بگیرید.
  •  در استخدام نگهبان محله در پاساژها و پارکینگ‌های عمومی دقت کافی را داشته باشید و در این باره از کلانتری استعلام بگیرید.
  •  در انتخاب شاگرد مغازه دقت کنید.

آپارتمان

  •  ضریب ایمنی و حفاظتی منزل با نصب دوربین، آلارم هشدار الکترونیکی، پرده‌های الکترونیکی، فن‌آوری‌های نوین الکترومگنتیک، نصب حفاظ پنجره‌ها، به‌ویژه پنجره‌های طبقه اول، مرتفع کردن دیوار یا نصب نرده‌های آهنی مقاوم روی دیوار، استفاده از قفل‌های کتابی، درهای ضد سرقت، نصب حفاظ آکاردئونی بر روی در ورودی و زدن قفل بر روی در پشت‌بام ایمنی خانه را افزایش می‌دهد.
  •  از نگه داشتن وجه نقد، دلار و طلا در منزل به‌طور جدی خودداری شود.
  •  از قرار دادن نرده‌بان و چهار پایه در کنار دیوار حیاط خودداری شود.
  •  از ورود افراد ناشناس تحت عنوان فالگیر، کمک به خیریه، متکدی و غیره به داخل آپارتمان جلوگیری کنید.
  •  کلید منزل را در اختیار افراد نا مطمئن قرار ندهید، از شرکت‌ها و افراد معتبر برای نظافت آپارتمان و منزل و پارکینگ استفاده شود.
  •  نسبت به تعویض قفل‌هایی که کلید یدکی آنها گم شده، یا مدتی در اختیار دیگران بوده و یا تغییر مکان به منزل جدید، اقدام کنید.
  •  افرادی تحت عنوان مأمور سازمان‌های مختلف، به در منزل مراجعه می‌کنند، ابتدا هویت آنها را به‌طور کامل شناسایی کنید.
  •  در پارکینگ‌ها و ورودی به‌طور مداوم بسته باشد.
کد خبر 565291

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha