عضو کمیته کنترل عفونت دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: یکی از عوارضی که امکان دارد، حتی بیش از ۲ ماه در بیمار کرونایی بماند، احساس خستگی مزمن است.

کرونا - بیمارستان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، دکتر شیرین افهمی عضو کمیته کنترل عفونت دانشگاه علوم پزشکی تهران و متخصص بیماری‌های عفونی بیمارستان شریعتی درباره علائم رایج در بیماران مبتلا به کرونا گفت: از بعد عید نوروز، علائم گوارشی در بین بیماران کرونایی بیشتر دیده می‌شود. خیلی از افرادی که تب دارند، سردرد هم همراهش خواهند داشت. البته بدون تب هم امکان دارد دچار سردرد شوند. درواقع این علائم خیلی اختصاصی نیست، اما بیماران زیادی این علائم را دارند.

دکتر افهمی اظهار کرد: مراجعه‌کنندگانی هستند که به دلیل ابتلا به ویروس کرونا سردردهایی را تحمل می‌کنند که به علائم خونریزی مغزی شبیه است. در بعضی از بیماران هذیان‌گویی هم دیده می‌شود، یعنی امکان دارد علائم عصبی در قالب سردرد، سرگیجه یا هذیان گویی خود را نشان دهد که معمولا این علائم برگشت‌پذیر است، اما انواع دیگری از التهاب مغزی وجود دارد که در بعضی از افراد شدیدتر خواهد بود.

چه وقت اکسیژن‌رسانی خون مختل می‌شود؟

این متخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: ویروس وقتی وارد بدن می‌شود خاستگاه اصلی‌اش دستگاه تنفسی است و در این شرایط چون سیستم ایمنی را هم تحریک می‌کند، واکنش نشان می‌دهد. در علائم تنفسی فوقانی، ترشح و آبریزش بینی، قرمزی چشم، اختلال بویایی و چشایی و حتی در مواردی خلط خونی وجود خواهد داشت.

دکتر افهمی گفت:در خیلی از بیماران علائم عمومی اصلی شامل کسالت، ضعف، بی‌اشتهایی و تب است و قبل از تب، لرز وجود دارد و بعد از تب، تعریق هم وجود خواهد داشت. امکان دارد علائم در فردی به صورت سرفه خود را نشان دهد که اگر بدتر شود، یعنی اگر با تنگی نفس همراه باشد، وضعیت اکسیژن‌رسانی خون مختل می‌شود.

علائم وجود ویروس در دستگاه گوارشی

عضو کمیته کنترل عفونت دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: ویروس به جای دیگری که می‌رود دستگاه گوارشی است، امکان دارد علائم آن به شکل حالت تهوع و استفراغ و اسهال خود را نشان دهد و در شرایط نادرتر به کبد می‌رسد، یکی از اندام‌های دیگری که امکان دارد آسیب ببیند، قلب است که در بعضی از بیماران با تابلوی تپش قلب بالا خود را نشان می‌دهد. تپش قلبی که با درجه تب همخوانی ندارد و بیشتر از آن است.

دکتر افهمی اضافه کرد: علاوه بر دستگاه قلبی، عروقی، سیستم کلیوی هم امکان دارد درگیر شود. از علائم دیگر آن به علائم عصبی می‌توان اشاره کرد که سردرد، حالت گیجی و حتی التهاب مغزی مثل هذیان‌گویی را به دنبال خواهد داشت. البته اکثر افرادی که درگیر بیماری می‌شوند، علائم عمومی همچون کوفتگی بدن، درد عضلانی، تب و آبریزش بینی دارند.

وی افزود: بعضی از بیماران واکنش‌های خودایمن نشان می‌دهند؛ یعنی قلب، ریه، کلیه و کبدشان خیلی شدیدتر درگیر می‌شوند و منجر به نارسایی می‌شود که حتی امکان دارد بیمار دچار افت فشارخون شود و حتی می‌تواند منجر به فوت فرد مبتلا شود.

احساس خستگی مزمن

دکتر افهمی در مورد پایداری و عوارض این علائم گفت: علائمی همچون تب و علائم عمومی مثل ضعف و کسالت بعد مدتی از بین می‌رود، اما امکان دارد سرفه، پایدار و تا چهار الی شش هفته همراه مریض باشد که به میزان درگیری ریه و یا بیماری زمینه‌ای مربوط است، یکی دیگر از علائمی که امکان دارد، حتی بیش از دو ماه در فرد بماند، احساس خستگی مزمن است.

وی افزود: بعضی علائم آنقدر خفیف است که حتی خود فرد هم متوجه بیماری خودش نمی‌شود، در حدی که شاید یک روز بی‌حالی و بی‌اشتهایی پیدا کند. یکی از علت‌های گسترش ویروس در دنیا نیز همین است که بسیاری از افراد کم علامت یا بدون علامت هستند و ۵۰ درصد افراد معمولا همین مدل بیماری را دارند.

این متخصص بیماری‌های عفونی گفت: افرادی که کم‌علامت یا بی‌علامت هستند، درمانشان بسته به نوع علائم است؛ یعنی اگر تب یا ضعف بدنی داشتند، باید استراحت و از تب‌بر استفاده کنند.

کمتر از یک هفته خود را قرنطینه نکنید

عضو کمیته کنترل عفونت دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه عنوان کرد: وقتی کسی از بیماری خود اطلاع پیدا کرد، باید حداقل از شروع علائم تا یک هفته خود را قرنطینه کند. امکان دارد فردی فقط یکی دو روز علائم داشته باشد و بعد خوب شود، ولی در تعدادی از بیماران، علامت‌ها بیشتر طول می‌کشد.

دکتر افهمی گفت: ویروس در ۴ - ۵ روز اول فعال است و از روز پنجم علائم ریوی خود را نشان می‌دهد و بعد از آن مشکلات سیستم ایمنی افسارگسیخته را خواهیم داشت که مجموع اینها دو هفته طول می‌کشد. معمولا یک فرد که مشکوک به کرونا است، باید خودمراقبتی کند که متوسط آن حدود ۱۰ روز تا دو هفته می‌شود و هیچ بیماری از شروع بروز علامت‌ها نباید در کمتر از یک هفته از قرنطینه بیرون بیاید.

خودسرانه آنتی‌بیوتیک مصرف نکنید

عضو کمیته کنترل عفونت دانشگاه علوم پزشکی تهران به خوددرمانی‌های برخی افراد مبتلا هم اشاره کرد و گفت: متاسفانه انواع خوددرمانی‌هایی را می‌بینیم که به طور مثال از آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده می‌شود. در حالی که کرونا یک ویروس است. پس در شرایط معمول آنتی بیوتیک نباید مصرف کنیم. وقتی می‌توان آنتی بیوتیک مصرف کرد که عفونتی رخ داده باشد، البته آن هم با تجویز پزشک باید انجام شود.

او تاکید کرد: همین که فرد مبتلا در خانه استراحت و مایعات مصرف کند، در قدم اول کافی است. مایعات هم باید با دقت مصرف شود، چون کسی که مثلا بیماری قلبی، تنفسی و کلیوی دارد، مایعات زیاد برای او ممکن است مشکل ایجاد می‌کند.

دکتر افهمی گفت: بهترین روش در زمان مواجهه با ویروس این است که استرس نداشته باشیم، استراحت و تغذیه مناسب داشته باشیم و اگر دیدیم مشکلی در علائم تنفسی داریم، یا تعداد نبضمان آنقدر زیاد است که احساس تپش قلب داریم، تبمان فروکش نمی‌کند، فشار خون و یا علائم عصبی داریم، حتما به پزشک مراجعه کنیم.

کد خبر 565276

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha