دانشمندان می‌گویند گونه ویروس کرونایی که در حال حاضر باعث ایجاد بیماری کووید-۱۹ در جهان می‌شود، نسبت به ویروس اصلی ظهور کرده در چین، تغییر اندکی کرده است که آن را واگیرتر می‌کند.

covid

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از وب‌ام‌دی این گونه جدید به نام D614G باعث ایجاد بار ویروسی بیشتری در بینی و گلو می‌شود، هر چند به نظر نمی‌رسد، بیماری شدیدتری ایجاد کند. اما این ویروس بسیار مسری‌تر است.

رالف باریک، استاد همه‌گیرشناسی و ایمنی‌شناسی در دانشگاه کارولینای شمالی در آمریکا گفت: «این یافته‌ها توضیح‌دهنده هستند.»

گونه جدید D614G ویروس کرونا (راست) و گونه اصلی ویروس (چپ)

در این گونه جدید ویروس کرونا تغییری در پروتئین گل‌میخی سطح ویروس که به گیرنده‌های سلولی متصل و باعث ورود ویروس به سلول می‌شود، رخ داده است. این تغییر باعث می‌شود ویروس بتواند با سرعت بیشتری از سلولی به سلولی دیگر در بدن ما منتقل شود و با سرعتی بسیار بالا خود را تکثیر کند.

تجربیات باریک و همکارانش روشن می‌کند چگونه  D614G که در ابتدا در ماه فوریه (بهمن سال پیش) در اروپا پدیدار شد، به سرعت به گونه غالب ویروس در حال انتشار در جهان بدل شده است.

باریک که یکی از برجسته‌ترین کارشناسان کروناویروس‌ها در جهان است، و همکارانش یافته‌هایشان را در ژورنال Science منتشر کرده‌اند.

این بررسی جدید نتایج بررسی قبلی بوسیله گروهی از دانشمندان به سرپرستی بت کروبر در آزمایشگاه ملی لوس‌آلاموس در ایالت نیومکزیکوی آمریکا را تایید می‌کند. این گروه برای اولین بار متوجه انتشار سریع این گونه جدید ویروس شدند و این نظر را مطرح کردند که ممکن است ویروسی طوری تحول پیدا کرده باشد که آسانتر میان افراد منتقل شود.

در این بررسی جدید در دانشگاه ویسکانسین همسترهای آلوده شده با گونه جدید D614G  ویروس کرونا آن را با سرعت بیشتری نسبت به حیوانات دچار عفونت گونه اصلی ویروس آن را به حیوانات سالم منتقل کردند.

باریک و همکارانش همچنین این پرسش را مطرح می‌کنند که چگونه این تغییرات در ساختار ویروس بر تاثیربخشی درمان‌های آینده از جمله واکسن‌هایی که در درست ساخت هستند، تاثیر خواهد گذاشت. همه واکسن‌هایی که اکنون در حال ساخت هستند بر اساس گونه اصلی ویروس که در چین ظهور کرد ساخته شده‌اند.

این پژوهشگران با آزمایش آنتی‌بادی به دست آمده از خون افراد مبتلا به عفونت کووید-۱۹ با هر دو نوع اصلی و جدید ویروس دریافتند تفاوت چندانی از لحاظ تاثیر این آنتی‌بادی در خنثی کردن ویروس وجود ندارد.

به عبارت دیگر، افرادی که از عفونت با گونه اصلی ویروس بهبود پیدا کرده باشند، تاحدی در برابر گونه جدید هم محافظت خواهند شد.

باریک و همکارانش همچنین آنتی‌بادی‌های ساخته شده در ازمایشگاه را که به عنوان درمان برای ایجاد ایمنی غیرفعال در برابر ویروس به کار می‌روند، آزمایش کردند. در این مورد هم به نظر می‌رسید آنتی‌بادی‌ها به خوبی عمل می‌کنند.

بنابراین به گفته باریک، واکسن‌هایی که بر اساس گونه چینی ویروس کرونا ساخته شده‌اند، باعث حفاظت در برابر این گونه جدید هم می‌شوند.

آیا گونه‌های دیگری هم به وجود خواهند آمد

باریک می‌گوید با توجه به ظهور این گونه جدید ویروس کرونا، این پرسش مطرح می‌شود که گونه‌های جدید دیگر ویروس با چه سرعتی ظهور می‌کنند و آیا ممکن است در آینده مشکلی ایجاد کنند.

کروناویروس‌ها به عنوان یک گروه ویروسی بسیار پایدار هستند. این ویروس‌ها دارای یک مولکول ویژه هستند که کار غلط‌گیری را انجام می‌دهد، یعنی باعث می‌شود هنگام تکثیر ویروس مواد ژنتیکی آن به درستی نسخه‌برداری شوند.

دانشمندان می‌گویند با وجود این روند غلط‌گیری، سرعت ظهور این گونه‌های جدید کروناویروس تا حدی باعث تعجب دانشمندان شده است.

مینک‌ها محل ظهور ویروس جدید کرونا

باریک و همکارانش از نزدیک ظهور گونه‌های جدید کروناویروس را در مزرعه‌های پرورش مینک (نوعی راسو که برای خز آن پرورش داده می‌شود) در دانمارک و هلند تعقیب می‌کنند که انتقال آنها از حیوان به انسان هم گزارش شده است.

پژوهش‌ها به حال نشان داده‌اند دست کم یکی از این گونه‌های جدید ممکن است دچار تغییرات کافی در پروتئین‌های گل‌میخی سطحی‌اش شده باشد که از تاثیر واکسن‌ها بگریزد.

باریک می‌گوید این پژوهش‌ها باید ثابت شوند، اما یافته‌های ابتدایی نشان می‌دهند که ظاهرا ویروس طوری تغییر یافته‌است که در عین حفظ توانایی‌اش برای ایجاد عفونت در انسان‌ها، به طور کارآمدتری باعث عفونت در مینک‌ها می‌شود.

به گفته باریک هنگامی که ویروسی به طریقی تحول می‌یابد که در گونه‌های حیوانی چرخش پیدا کند، ریشه‌کن کردن آن مشکل‌تر می‌شود.

باریک می‌گوید اگر ویروس همچنان میان مینک‌ها انتشار یابد، اگر همه افراد در دانمارک هم واکسینه شوند، اما مینک‌ها به حال خود رها شوند، ویروس در آنها باقی می‌ماند تا زمانی که میزبان‌های جدید کافی حساس – معمولا کودکان کمسن- را پیدا کند و دوباره وارد جمعیت انسانی شود.

او به همین دلیل می‌گوید ممکن است لازم باشد گام‌های بیشتری برداشته شود از جمله واکسینه کردن این حیوانات یا در بدترین حالت کشتن مینک‌ها تا جلوی انتشار کروناویروس گرفته شود.

کد خبر 565015

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha