رئیس انجمن صنفی متخصصین تجهیزات پزشکی کشور گفت: اکنون تولید، توزیع و فروش ماسک تقلبی در بازار زیاد است، بسیاری از مردم هنوز از خصوصیات یک ماسک استاندارد اطلاعی ندارند و متاسفانه در بازار از ماسک‌های رنگی غیراستاندارد استفاده می‌شود که اصلا به نفع مردم نیست.

كرونا - ماسك غير بهداشتي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آنا، در ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور بسیاری از انجمن‌ها در نظام سلامت کشور درگیر مقابله با این بیماری شدند. در این میان انجمن صنفی متخصصین تجهیزات پزشکی کشور نیز به عنوان یکی از صنف‌های فعال برای مقابله با کرونا وارد میدان مقابله با این ویروس شد. در همین زمینه با احمد مسلمی عضو هیئت مدیره و رئیس انجمن صنفی متخصصین تجهیزات پزشکی کشور به گفتگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید:

از اولین ‌روزهایی که کشور درگیر کرونا شد، بسیاری از انجمن‌های صنفی در نظام سلامت برای مقابله با این ویروس بسیج شدند، انجمن صنفی متخصصین تجهیزات پزشکی کشور چه فعالیت‌هایی در این رابطه داشت؟

هنوز یک ماه از شروع کرونا نگذشته بود که متوجه شدیم یکی از اصلی ترین راه‌های پیشگیری از کرونا استفاده از ماسک است؛ ماسک تأثیر اساسی در کنترل و پیشگیری از بیماری کرونا دارد و به همین دلیل در مرحله اول اقدام به تولید محتوای ماسک کردیم؛ در همان روزهای اول انواع ماسک‌ها به بازار آمد و البته ماسک‌های تقلبی هم زیاد بود که اکنون هم تولید، توزیع و فروش ماسک تقلبی هم در بازار بسیار است. در مرحله دوم روش استفاده از ماسک و انواع آن را آموزش دادیم که یک برنامه آموزشی تولید کرده و ارائه کردیم. بسیاری از مردم هنوز از خصوصیات یک ماسک استاندارد اطلاعی ندارند و حدود ۵۰ درصد ماسک‌های داخل بازار استاندارد نیست و باید مردم از ماسک‌های استاندارد باخبر باشند، متاسفانه در بازار از ماسک‌های رنگی غیراستاندارد استفاده می‌شود که اصلا به نفع مردم نیست.

اقدامات دیگر انجمن برای مقابله با کرونا چه بود؟

واقعیت این است که ۹۰ درصد اعضای ما به عنوان انجمن متخصصین تجهیزات پزشکی، با دستگاه‌های پزشکی سروکار داشتند و در خط کرونا خط مقدم بودند. برای مقابله با کرونا به دلیل اینکه دارویی وجود ندارد باید دو مورد را تقویت کنیم؛ اول تولید ماسک استاندارد و سپس تولید دستگاه اکسیژن که کارایی داشته باشد و باید در ICU استفاده می‌شود؛ نصب, راه‌اندازی، نگهداری و تعمیر این دستگاه‌ها با متخصصین تجهیزات پزشکی است. متخصصین ما در خط مقدم مقابله با کرونا برای نگهداری از این تجهیزات تلاش کردند. بچه‌های مهندسی پزشکی بعد از پزشکان و پرستاران در صف مقدم مبارزه با کرونا هستند.

مشکلات اعضای انجمن در خط مقدم مقابله با کرونا چه بود؟

متأسفانه یکی از مشکلات ما این بود که متخصصین تجهیزات پزشکی در کشور که با  کادر درمان کار می‌کنند و در کنار آنها هستند از هیچ امتیازی برخوردار نبوده و در بیمارستان‌ها اقلام حفاظتی دریافت نمی‌کردند؛ با این حال انجمن متخصصین تجهیزات پزشکی در همان اوایل شیوع کرونا به صورت رایگان به بیش از ۲۰۰ نفر پک حفاظتی اهدا کرد تا تجهیزات پزشکی با مشکلات رو به رو نشود.

همکاری با دستگاه‌های دیگر و یا دانشگاه‌ها دارید؟

یکی از دستاوردهای ما این است که   هشت تفاهم‌نامه با دانشگاه‌ها و سازمان‌های مختلف در زمینه‌های علمی و آموزشی و مشاوره‌ای داشتیم و اکنون هم با وزارت بهداشت  سه تفاهم‌نامه داریم؛ تفاهم با دانشگاه علوم پزشکی یزد، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل و معاونت پژوهشی وزارت بهداشت و با خود اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت حاصل یک‌سری خدماتی است که انجمن ما متولی انجام آن خدمات شده است.

ماجرای دخالت داروسازان در تجهیزات پزشکی چیست؟

وزارت بهداشت, داروسازان را به جای مهندسین پزشکی در مراکز درمانی، مسئول فنی تجهیزات پزشکی کرده است؛  این درحالی است که  داروسازان حتی دو واحد درسی مرتبط با این رشته را نداشته و ندارند و اینکار به دلیل منافع داروساز است؛ در حال حاضر سود بسیاری از ناحیه خرید و فروش دارو و مکمل‌ها توسط داروسازان دریافت می‌شود؛ با این‌حال باز هم می‌خواهند از ناحیه خرید و فروش تجهیزات پزشکی هم سود  ببرند این درحالی است که داروسازها اصلاً صلاحیت این کار را ندارند انجمن متخصصین تجهیزات پزشکی به شدت با این عملکرد وزارت بهداشت مخالف است.

مهمترین مشکل انجمن در حال حاضر چیست؟

مهمترین مشکل انجمن دخالت داروسازان در حوزه تجهیزات پزشکی بوده که بسیار  فاجعه‌بار است و روز به روز دارد اثرات تخریبی بیشتری می‌گذارد. مشکل بعدی، مدیریت غیرمتمرکز و آشفتگی مدیریتی در حوزه تجهیزات پزشکی در کشور است و سومین مشکل هم اهمیت ندادن وزارت بهداشت به تشکل‌ها و انجمن‌های تخصصی در حوزه تجهیزات پزشکی است که برایشان ارزشی قائل نیست.

کد خبر 564942

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha