افزایش قیمت اوراق بانک مسکن در روز بیست و یکم آبان ماه مبلغی دیگر را بر هزینه وام مسکن اضافه کرد. این افزایش در قیمت وام سبب شد تا نرخ سود موثر برای دریافت وام برای تمام متقاضیان وام مسکن باز به رقمی بالاتر از ۲۲ درصدد برگردد.

مسكن هوم پيج

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اقتصادنیوز، قیمت متوسط اوراق تسهلات مسکن در روز چهارشنبه ۲۱ آبان ماه به مانند روز قبل خود باز هم روندی افزایشی پیدا کرد. به عبارت دیگر هزینه تهیه هر کدام از اوراق تسه در روز چهارشنبه تقریبا ۲ هزار تومان دیگر افزایش یافت و به ۷۹ هزار تومان رسید. در روز سه شنبه نیز این رقم با افزایشی تقریبا ۲ هزار و ۵۰۰ تومانی به رقمی معادل با ۷۷ هزار تومان رسیده بود. اما این تغییر در دیگر هزینه های وام مسکن چه تاثیری خواهد گذاشت؟

اوراق حق تقدم تسهیلات بانک مسکن (به‌صورت خلاصه تسه) اوراقی هستند که مالک آن‌ها می‌تواند با مراجعه به بانک در ازای هر برگه از آن، از امتیاز استفاده از ۵۰۰ هزار تومان تسهیلات خرید یا ساخت مسکن استفاده کند. ‌در حال حاضر از اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن می‌توان برای گرفتن دو وام به‌صورت هم‌زمان استفاده کرد. یک وام در قالب خرید مسکن است و وام دیگر که برای بازسازی و تعمیر استفاده می شود در قالب تسهیلات جعاله پرداخت می شود. حداکثر تسهیلات پرداختی از این محل در تهران برای متاهلین ۲۴۰ میلیون تومان است. مجردها نیز می توانند ۱۴۰ میلیون تومان در این قالب وام بگیرند.

  • هزینه خریداوراق مسکن

هر ورق از اوراق تسه در روز ۲۱ آبان قیمتی معادل با ۷۹ هزار تومان داشت. این درحالیست که اعتبار هر ورق در بازار مسکن ۵۰۰ هزار تومان است و به اعتبار هر ورق می توان ۵۰۰ هزار تومان وام مسکن دریافت کرد.

از آنجا که مبلغ وام برای مجردین ۱۴۰ میلیون تومان و برای متاهلین  ۲۴۰ میلیون تومان اعلام شده است، مجردها نیازمند خرید ۲۸۰ ورق و متاهلین ۴۸۰ ورق خواهند بود.  

بنابراین در بیست ویکم آبان ماه مجردها برای اخذ وام مسکن بایستی ۲۲ میلیون و ۱۲۴ هزار تومان و متاهلین ۳۷ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان اوراق تهیه می کردند.

  • نرخ سود موثر وام مسکن

نرخ بازده داخلی یکی از روش‌های استاندارد برای ارزیابی طرح‌های اقتصادی است. در این روش تلاش می‌شود تا جریان نقدینگی با نرخ بازگشت نامعلومی به نرخ کنونی تنزیل داده شوند.

اساس این نرخ بر این مبنا است که مثلا یک مبلغ مشخص در زمان آینده با توجه به نرخ بازدهی کشف شده در زمان حال چه ارزشی را دارد.

بنابر توضیحات یاد شده با کسر هزینه تهیه اوراق برای مجردین و متاهلین از مبلغ وام مسکن اشخاص نرخ سود موثر برای مجردها در روز  ۲۱ آبان ماه از ۱۷.۵ درصد به ۲۲.۱۷ درصد و برای متاهلین به ۲۲.۰۶ درصد افزایش یافت.

  • هزینه کل وام مسکن در طول ۱۲ سال

 نرخ سود موثر به این معناست که افراد در طول ۱۲ سال معادل این سود مبلغی بیشتر از وامی که در ابتدا اخذ کرده اند را بایستی به بانک برگردانند. در همین خصوص نهایتا خالص هزینه های مجردینی که بیست و یکم آبان ماه برای اخذ وام مسکن از طریق خرید اوراق تسه اقدام کرده و بایستی آن را در طول ۱۲ سال به بانک باز پرداخت کنند برابر با ۱۸۲ میلیون و ۲۳۳ هزار تومان خواهد بود. این رقم برای متاهلین ۳۳۷ میلیون و ۸۵۲ هزار تومان برآورد شد.

پس از تداوم کاهش در نرخ سود بازار اوراق در روز ۲۱ آبان ماه  نسبت به روز گذشته خود شاهد ۵۳۶ هزار تومان دیگر افزایش در هزینه وام مجردین بودیم. این اختلاف برای متاهلین نیز نسبت به روز گذشته ۹۱۹ هزار تومان محاسبه شد.

کد خبر 564556

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha