مسکو که می‌خواهد در رقابت با داروسازان غربی درباره واکسن کرونا عقب نماند، می‌گوید واکسن کرونای اسپوتنیک V ساخت این کشور در حفاظت افراد از کروناویروس ۹۲ درصد موفق بوده است.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز این نتایج اولیه در دومین مقاله‌ای آمده است که از کارآزمایی‌های بالینی واکسن روسی کرونا منتشر شده است. این نتایج بر اساس داده‌های به دست آمده از ۱۶۰۰۰ شرکت‌کننده در کارآزمایی است که دو تزریق این واکسن دو دوزی را دریافت کرده‌اند.

کیریل دمیتریف، رئیس «بنیاد سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه» (RDIF) که از تولید و بازاریابی جهانی این واکسن حمایت می‌کند، روز چهارشنبه ۲۱ آبان گفت: «ما بر اساس این داده‌ها نشان داده‌ایم که این واکسن بسیار موثر است.» به گفته او، سازندگان این واکسن روزی با افتخار درباره آن با نوه‌هایشان صحبت خواهند کرد.

این آنالیز پس از آن انجام شد که ۲۰ نفر از شرکت‌کنندگان در کارآزمایی دچار کووید-۱۹ شدند و شمار افراد دریافت‌کننده واکسن در مقابل افراد دریافت‌کننده دارونما در میان این بیماران بررسی شدند.

این میزان بسیار کمتر از ۹۴ مورد بیماری کووید-۱۹ در کارآزمایی واکسن تولید شده بوسیله شرکت‌های فایزر و بیوان‌تک است. فایزر می‌گوید برای تایید کردن میزان کارآمدی واکسن کارآزمایی‌اش را تا زمانی که شمار موارد عفونت در میان شرکت‌کنندگان به ۱۶۴ مورد برسد، ادامه خواهد داد.

RDIF گفت کارآزمایی واکسن روسی برای شش ماه دیگر ادامه می‌یابد و داده‌های به دست آمده از آن پس از داروی همتا در یک ژورنال پزشکی بین‌المللی معتبر منتشر خواهد شد.

اعلام این نتایج از روسیه پس از آن انجام می‌شود که روز دوشنبه شرکت‌های فایزر و بیوان‌تک اعلام کردند، واکسن تولیدی‌شان بیش از ۹۰ درصد تاثیربخش است.

اعلام موفقیت این دو واکسن همچنین ترغیبی برای سایر واکسن‌ها در حال حاضر در حال تولید است و نشان می‌دهد می‌توان با واکسن از این بیماری پیشگیری کرد.

البته کارشناسان می‌گوید اطلاعات زیادی درباره طراحی و پروتکل کارآزمایی واکسن روسی در دست نیست، بنابراین تفسیر ارقامی که روز چهارشنبه منتشر شد، مشکل است.

دانشمندان درباره سرعت تایید واکسن روسی کرونا و شروع برنامه واکسیناسیون عمومی پیش از اینکه کارآزمایی‌ها درباره بی‌خطر بودن و تاثیربخشی واکسن پایان یافته باشند، ابراز نگرانی می‌کنند.

واکسن روسی اسپوتنیک V بر اساس یک ناقل ویروسی از نوع ویروس عامل سرماخوردگی در انسان طراحی شده است: یعنی آدنوویروس‌های Ad5 و Ad26

واکسن شرکت فایزر و بیوان‌تک از تکنولوژی RNA پیامبر استفاده می‌کند و برای ایجاد پاسخ ایمنی بدون استفاده از خود ذرات واقعی ویروس کرونا طراحی شده است.

روسیه همچنین در حال آزمایش واکسن دیگری بوسیله «انستیتوی وکتور» در سیبری است و همچنین در آستانه ثبت یک واکسن سوم است.

پوتین به واکسن اسپوتنیک برای مصرف داخلی مجوز داده است و این واکسن جدا از کارآزمایی بالینی به ۱۰۰۰۰ نفر دیگر در معرض خطر بالای دچار شدن به کووید-۱۹ بودند، تزریق شده است.

مسکو در حال آماده یک شبکه بزرگ اتاق‌های واکسیناسیون است و ساکنان این شهر که بخواهند این واکسن را بزنند، ممکن است بتوانند در ماه آینده آن را دریافت کنند، به شرطی که مقادیر بالیی از آن تا آن هنگام در دسترس قرار گرفته باشد.

هدف مسکو این است که این ماه (نوامبر) ۸۰۰۰۰۰ دوز واکسن تهیه کند و در ماه دسامبر این رقم را به ۱.۵ میلیون دوز برساند. البته انتظار می‌رود از ابتدای سال ۲۰۲۱ میزان تولید واکسن در ماه بسیار بیشتر شود.

کد خبر 564416

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha