چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۶
۰ نفر

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اهدای لوح ثبت ملی صنایع دستی به شهردار دزفول، این شهر استان خوزستان را شهر ملی کپوبافی معرفی کرد.

کپوبافی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خوزستان چهارشنبه ۲۱ آبان در آیین رونمایی از لوح ثبتی صنایع دستی دزفول در محل فرمانداری ویژه این شهرستان گفت: چهار شهر استان خوزستان به عنوان شهر ملی معرفی شده‌اند. ثبت ۲ شهر استان خوزستان به عنوان شهر ملی نهایی شده است، دزفول یکی از این شهرهاست که به عنوان شهر صنایع دستی معرفی و ثبت شده است. امید است این اتفاق بتواند شهر دزفول نماد شهر آجر با معماری شناخته شده در دنیا را بیشتر معرفی کند.

سید حکمت‌اله موسوی با اشاره به ظرفیت‌های فراوان دزفول در حوزه میراث فرهنگی گفت: با معرفی دزفول به عنوان شهر ملی کپوبافی، این شهر می‌تواند در تولید صنایع دستی برند شود. شهرهای بسیاری در کشور جای خود را به عنوان تولیدکننده برتر صنایع دستی باز کرده‌اند، کپوبافی در جای جای شهر و روستاهای دزفول جا باز کرده و افزون بر یکهزار و ۵۰۰ هنرمند صنعتگر در این حوزه فعالیت و مواد اولیه خود را از مواد دور ریز تهیه می‌کنند. صادر شدن صنایع دستی موجب صادرات فرهنگ، نگرش و توانمندی‌های جامعه محلی موردنظر و همچنین توسعه کپوبافی و صنایع دستی موجب جهش تولید در مجامع محلی می‌شود. معرفی این صنعت با ورود همه صنعتگران و حمایت‌ دستگاه‌های دولتی محقق خواهد شد، بخشنامه دولت درخصوص هدایای سنتی می‌تواند به یک فرهنگ تبدیل و از این صنعت حمایت شود.

موسوی درخصوص راه‌اندازی دبیرخانه کپوبافی در دزفول افزود: با راه‌اندازی این دبیرخانه با همکاری دستگاه‌های مختلف می‌توان گامی‌ در راستای ثبت جهانی کپوبافی دزفول برداشت و این شهر را به جایگاه واقعی آن رساند. سند شهر ملی کپوبافی تقدیم شهردار دزفول شد که امیدوارم با توجه به تلاش زیاد وی در راستای توسعه و ترویج فرهنگ و هنر بتواند زمینه ثبت جهانی این اثر را نیز فراهم کند.  

شهردار دزفول نیز در این آیین گفت: کپوبافی متعلق به منطقه شهیون دزفول است به همین دلیل میدانی در مسیر  دزفول به شهیون در حوالی تالار جام جم به نام کپو نامگذاری شده است. قدردان همکاری میراث فرهنگی با شهرداری در راستای حفظ و احیای آثار تاریخی هستیم. برای حمایت از هنرمندان و حفظ آثار آنها اقداماتی از سوی شهرداری دزفول انجام شده که امیدواریم در راستای معرفی هنر آنها موثر باشد. ۱۶۰ غرفه برای معرفی و فروش صنایع دستی در اختیار هنرمندان دزفول قرار گرفته که با تکمیل آن توزیع صنایع دستی نیز تسهیل می‌یابد. برای احیای قنات‌های دزفول نیز اقداماتی انجام شده است.

بر اساس این گزارش، با رای نهایی سومین شورای راهبردی انتخاب شهر و روستاهای ملی، شهر دزفول از استان خوزستان به عنوان شهر ملی کپوبافی اعلام و لوح ثبت شهر ملی صنایع دستی از طرف علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به شهردار دزفول تقویم شد. پس از این آیین، با حضور مدیرکل میراث فرهنگی استان خوزستان و مسئولان محلی دزفول، میدان بین تالار جام جام و اردوگاه شهید رجایی در مسیر شهیون به نام میدان کپو نامگذاری شد. بازدید از کارگاه خراطی و کپوبافی از دیگر برنامه‌های مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خوزستان از دزفول بود.

کد خبر 564370

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha