وجود مجموعه ورزشی شهید شوشتری، مرکز تعویض پلاک و نقل و انتقالات موتورسیکلت، اداره اجرائیات و رسیدگی به تخلفات رانندگی، ایستگاه آتش‌نشانی شماره ۱۱۲ شهید محمدحسین خلیلی رضایی، مغازه‌های اگزوزسازی و صافکاری همه از دلایلی است که خیابان زنجان شمالی را از صبح تا غروب درگیر ترافیک سنگین کرده.

دردسرهاي اهالي خيابان زنجان

همشهری آنلاین_زهرا کریمی:  اهالی خیابان زنجان شمالی چند سالی است بر این باورند که دیگر محله‌شان رنگ و بوی آرامش را به خود نخواهد دید و این ازدحام و همهمه جزو جدانشدنی محله‌شان است و به قول خودشان راهی جز تحمل و کنار آمدن با این مشکل در محله ندارند. چون صدایشان به گوش مسئولان نمی‌رسد. این گزارش گوشه‌ای از مشکلات این محله از زبان اهالی است.  

صف موتورسیکلت‌ها از کنار خیابان زنجان شمالی تا اواسط خیابان شهید متولیان ادامه دارد. این صف مقابل ورزشگاه شهید شوشتری مانع از تردد ورزشکاران به مجموعه شده است. «سهیل سرمد» یکی از جوانان ساکن در خیابان سیادت در ایام کرونا هفته‌ای ۲ بار برای دریافت برنامه ورزشی به این مجموعه مراجعه می‌کند. می‌گوید: «شلوغی و ازدحام این خیابان امان همه اهالی محله را بریده و هیچ ارگان و نهادی چاره‌ای برای آن ندارد. زمانی که خبری از ویروس کرونا نبود وضعیت از این بهتر بود و برای آمدن به این خیابان نیاز به مراقبت‌های ویژه نداشتیم. صف موتورها مقابل ورودی ورزشگاه در هر ساعت از روز مشاهده می‌شود و اگر یک روز این صف نباشد جای تعجب دارد. درخواستم از شهرداری و مسئولان رسیدگی جدی مشکلات خیابان زنجان است. امیدواریم راه‌حلی برای این مشکل در نظر گرفته شود.»

  •  از آن سر شهر آمده‌ام 

متصدی کنار در آهنی مرکز تعویض پلاک و نقل‌وانتقالات موتورسیکلت به‌ترتیب شماره راننده‌ها را برای انجام امور اداری صدا می‌زند. «عبدالله‌عبداللهی» از رانندگانی است که بیش از ۴۰ دقیقه در صف انتظار ایستاده. وقتی نوبت به او می‌رسد زیرلب زمزمه کنان کنایه‌هایی به متصدی می‌زند و وارد مرکز می‌شود. او می‌گوید: «از ساعت ۱۱ صبح در صف هستم. الان ساعت حدود ۱۲ است که تازه نوبتم شده و از کار و کاسبی عقب مانده‌ام.

چرا تعداد این مراکز در پایتخت محدود است و باید از تهرانپارس در شرق تهران تا خیابان زنجان به غرب تهران بیاییم. تهرانپارس و شرق تهران زمین بایر برای راه‌اندازی چنین مرکزهایی زیاد دارد. اما این سال‌ها از زمین‌ها فقط برای ساخت مجتمع تجاری استفاده کرده‌اند و دریغ از ساخت ساختمان‌هایی که خدمات به مردم ارائه بدهند. ما باید از آن سر شهر به این سر شهر بیاییم و با انتظار در صف نوبت از همه کار و زندگی‌مان عقب بمانیم.»
 

 مسئولان کجا هستند؟  
«ندا رحیمی» قریب به ۵ سال در کوچه اتحاد زندگی می‌کند. او با گلایه از ترافیک همیشگی خیابان زنجان می‌گوید: «این، وضعیت محل سکونت ما در محله دریان نوست. نه صبح آرامش داریم و نه غروب. اگر روزی در این خیابان بحث‌وجدال سر موضوعات مختلف نباشد عجیب است. خیابان زنجان همیشه از صبح تا شب با مشکل ترافیک، دعواهای خیابانی، آلودگی صوتی و همهمه دست و پنجه نرم می‌کند. این روزها شرایط به دلیل شیوع ویروس کرونا نامساعد است و از میان این ازدحام و ترافیک به سختی می‌گذریم. ‌ای کاش مسئولی بود که به داد ما ساکنان خیابان زنجان می‌رسید.»

  •  مدیران همیشه  در حال رسیدگی مشکل بوده‌اند 

علی و پیمان از جوانان محله دریان نو برای تعمیر خودرویشان به تعمیرگاه روبه‌روی ایستگاه آتش‌نشانی در خیابان زنجان آمده‌اند. هر دو آنها از وضعیت نابهنجار این خیابان گلایه دارند. پیمان به ایستگاه آتش‌نشانی اشاره می‌کند و می‌گوید: «تصور کنید همین الان ۲ کوچه پایین‌تر مجتمعی دچار حریق شود و مأموران آتش‌نشانی بخواهند در کمترین زمان خود را به محل حادثه برسانند. به نظر شما با این وضعیت ترافیک، پارک دوبل، صف موتورسواران و عابران وسط خیابان اصلی، آتش‌نشانان می‌توانند حادثه را به موقع مدیریت کنند؟ ‌»

علی در ادامه می‌گوید: «چند وقت پیش شاهد چنین اتفاقی بودیم و متأسفانه به همین دلایل مأموران به موقع در موقعیت حادثه حاضر نشدند. اهالی کوچه‌های مشرف به خیابان زنجان شمالی هیچ ساعت از روز آرامش ندارند و همیشه در کوچه‌ها خودروها به‌صورت دوبل پارک شده‌اند. تنها پاسخ مدیران به اهالی محله این است که در حال رسیدگی مشکل هستند ولی هنوز هیچ‌کاری انجام نشده است.»

  •  امید به بازگشت آرامش 

«سید مجید متولیان» شورایار محله دریان‌نو درباره مشکلات ترافیک این خیابان می‌گوید: «متأسفانه بیش از ۱۲ سال است که اهالی با این مشکلات مواجه هستند. طی این سال‌ها وضعیت هر روز بدتر هم شده است. تاکنون به نمایندگی از اهالی در جلسه‌های متعدد شهرداری حضور داشته‌ام. امیدواریم با همکاری نهادها مشکلات اهالی رفع شود و آرامش نسبی به محله برگردد.»

  • «امیرحسین حیدرنیا» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۲ خبر داد/جابه‌جایی ورودی ستاد ترخیص خودرو طی ۳ ماه آینده

«امیرحسین حیدرنیا» معاون حمل‌ونقل‌ و ترافیک شهردار منطقه ۲ درباره این مشکل قدیمی در ناحیه ۶ می‌گوید: «وجود یکسری از کاربری‌های خاص در خیابان زنجان باعث شده است این خیابان با مشکلات فراوانی مواجه شود. با شکایت‌هایی که مردم از نوع کاربری‌ها و مشکلات آنها داشته‌اند جلسات زیادی برای رفع آن با رئیس پلیس راهور، خدمات شهری، شهردار ناحیه ۶، معاون امور شهری و کاسبان برگزار شده است.

سال گذشته به دستور شهردار تهران برای ساماندهی و مشکلات ترافیکی، بحث طرح تفصیلی مطرح شد. چون انتهای خیابان زنجان بن‌بست است و به بزرگراه یادگارامام(ره) راه ندارد. یکی از راهکارهای رفع مشکل، بازگشایی این بن‌بست بود ولی چون نتیجه مطلوبی برای خیابان‌های اطراف محله به همراه نداشت، این طرح رد شد.» او می‌افزاید: «به تعدادی از واحدهای صنفی که تغییر کاربری داده بودند اخطار داده شد تا در کاربری تعریف شده فعالیت داشته باشند.» حیدرنیا می‌گوید: «با مطالعه و بررسی‌ها قرار شد ورودی ستاد ترخیص خودرو از شرق این مجموعه که در خیابان زنجان است به غرب ستاد در خیابان حبیب‌اللهی انتقال داده شود. هدف از این کار کاهش چشمگیر بار ترافیک در خیابان زنجان شمالی است. اما مانع اصلی اجرای این طرح دسترسی نداشتن ملک ستاد ترخیص خودرو به‌صورت مستقیم به خیابان حبیب‌اللهی بود.

وجود ملک کلانتری ستارخان مانع ایجاد دسترسی مستقیم مرکز ستاد ترخیص به خیابان حبیب‌اللهی بود. برای انجام این کار جلساتی با فرمانده انتظامی تهران، برگزار و در نهایت این توافق انجام شد.» او می‌افزاید: «اکنون حیاط کلانتری واگذار شده و به‌زودی این دسترسی ایجاد می‌شود. بر همین اساس نقشه‌ها، طراحی و تأییدات لازم برحسب نیاز امنیتی انجام شد و با در نظر گرفتن ایمنی ساختمان، کار در حال انجام است. اکنون اقدامات در دست اجراست و براساس برنامه زمان‌بندی شده طی ۳ ماه آینده جابه‌جایی صورت می‌گیرد.

تاکنون حدود ۵۰ درصد کار پیش رفته است.» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۲ می‌گوید که خیابان حبیب‌اللهی از خیابان‌های با ظرفیت مناسب در ناحیه ۶ است: «زیرا نسبت به خیابان زنجان قابلیت پارک حاشیه‌ای دارد. دسترسی خوبی به بزرگراه یادگار امام(ره) دارد و زمینی در نزدیکی آن هست که می‌توان از آن به‌عنوان پارکینگ خودروها استفاده کرد. با این اقدامات نمی‌توان گفت مشکلات ترافیکی خیابان زنجان رفع می‌شود اما به‌طور چشمگیری از حجم ترافیک کم خواهد شد.»

کد خبر 564340

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha