مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان شمالی گفت: باند دوم بزرگراه بجنورد-آشخانه در محدوده روستای کریک روزهای ۲۵ و ۲۶ آبان از ساعت هشت تا ۱۸ بسته می‌شود.

بزرگراه بجنورد-آشخانه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، جعفر شهامت روز چهارشنبه ۲۱ آبان اظهار داشت: بسته شدن جاده به منظور انجام آزمایش‌های تخصصی توسط آزمایشگاه مکانیک خاک انجام می‌شود. در این مدت، تردد خودروها به مقصد استان‌های شمالی و تهران از محور قدیم بجنورد- آشخانه انجام خواهد شد. با توجه به حادثه رانش در محور بجنورد-آشخانه که بهار امسال رخ داد، انجام آزمایش‌های تخصصی در دستور کار است. در بارندگی‌های بهار امسال، بارندگی‌ها و رانش زمین سبب شد بخشی از محور بجنورد- آشخانه دچار تخریب شود که به ناچار حدود یک هفته، جاده مسدود و تردد از جاده قدیم بدرانلو انجام شد و البته این مشکل به صورت موقت، در مدت یک هفته برطرف شد. باید مطالعات کامل تری در این مسیر انجام شود و مقرر شد تا مشاور طرح باند دوم نسبت به مطالعه محدوده رانش و طول ۱۰ کیلومتری مسیر که جنس خاک آن مستعد رانش و ریزش است، اقدام کند.

وی گفت: انجام مطالعات تخصصی و ارائه راه‌حل پایدار برای تحکیم بستر و جسم راه و حصول اطمینان برای زهکشی مناسب خاک و رفتار ایمن آن در هنگام زلزله یا بالا آمدن سطح آب‌های زیرزمینی الزامی است. محور بجنورد- آشخانه از مسیرهای مهم کشور و استان است و در سال گذشته بیش از ۶ میلیون خودرو از آن عبور کرده است. براساس آنچه در دانش ژئوتکنیک و فرآیندهای راهسازی در مناطق ریزشی و رانشی تعریف شده است، انجام مطالعات تخصصی و ارائه راه‌حل پایدار برای تحکیم بستر و جسم راه و حصول اطمینان برای زهکشی مناسب خاک و رفتار ایمن آن در هنگام زلزله یا بالا آمدن سطح آب‌های زیرزمینی الزامی است.  

دبیر کمیسیون اجرایی مدیریت ایمنی حمل‌ونقل و سوانح رانندگی خراسان شمالی، با تاکید بر حفظ محور قدیم به عنوان یک گزینه برای پدافند غیر عامل، خواستار همراهی و همکاری مردم برای رعایت مقررات در تردد از محور قدیم شد.

خراسان شمالی در حد فاصل استان‌های شمالی کشور به مشهد مقدس واقع است و بیش از پنج هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی و ۲۲ گردنه دارد که اسدلی در محور بجنورد- اسفراین و امین الله در محور بجنورد - جنگل گلستان از گردنه‌های سخت گذر این استان محسوب می‌شوند. آشخانه، مرکز شهرستان ۱۱۰ هزار نفری مانه و سملقان در ۴۵ کیلومتری غرب بجنورد واقع است. بر اساس اعلام اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان شمالی، ۳۰ درصد از راه‌های استان به لحاظ جنس خاک و شرایط فرسایش‌پذیری آن در معرض تخریب و خسارت‌های ناشی از بارندگی‌هاست.

کد خبر 564339

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha