دوشنبه ۱۰ تیر ۱۳۸۷ - ۱۸:۱۲
۰ نفر

لیدا‌ هادی: شیخ محمد بن راشد آل مکتوم نخست‌وزیر امارات عربی متحده و حاکم ابرشهر تجاری دوبی این روزها به دنبال دعوت از جان مک کین و باراک اوباما دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست!»

با انتشار این خبر برای لحظه‌ای کوتاه همه مردم خاورمیانه به این فکر فرو رفتند که واقعا با دعوت آنها برای برگزاری نشستی انتخاباتی در دبی امارت کوچک کرانه خلیج فارس چه نتیجه‌ای در پی خواهد داشت؟ به راستی سفر 7000 مایلی بزرگان آمریکا و نزدیکی چند صد کیلومتری آنها با جمهوری اسلامی ایران در میانه آب‌های خلیج فارس چه پیامی با خود به همراه دارد؟

هر قدر هم با تصور این موضوع و با کنکاش در حواشی آن نتوان به هیچ نتیجه‌ای رسید ولیکن خبر خود به تنهایی جالب و هیجان‌انگیز است. حضور دو نامزد برتر دموکرات و جمهوری‌خواه می‌تواند برای آمریکایی‌ها که هر امری را در ورای هیجان و هیاهوی تبلیغاتی آن می‌طلبند دارای اهمیت باشد.

البته در این میان در بعد دیپلماسی باید به این مسئله اذعان داشت که حضور آنها در خاورمیانه تا میزان قابل توجهی در افزایش مقبولیت آمریکایی‌ها تاثیر خواهد داشت. حضور آمریکایی‌ها در دبی برای آنها که این روزها خارج از مرزهای خود و آن سوی آب‌های اقیانوس اطلس محبوبیتی ندارند، حائز اهمیت است.

البته در این میان آنها می‌توانند با سفر به دبی به این نکته هم پی ببرند که تا چه میزانی تا به حال از نظرات دیگران نسبت به خود غافل بوده و تا چه حد خود را مقبول همگان پنداشته‌اند!

حضور نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در هر منطقه‌ای از خاورمیانه برای آنها حضوری به مراتب سخت‌تر از آوردگاه مبارزه در ایالت‌های بسیار آمریکا فراهم می‌آورد. در واقع چالشی‌ترین بحث‌های رئیس‌جمهوری آینده آمریکا در همین منطقه انجام خواهد گرفت.

چرا که مردم آمریکا در ماه نوامبر فقط برای انتخاب ساکن بعدی کاخ سفید رنگ واشنگتن رای نمی‌دهند، بلکه هر یک از آرای آنها با صحه گذاشتن بر سیاست‌های باراک اوباما یا جان مک کین مشخص‌کننده این حقیقت است که در آینده‌ای نزدیک جنگ عراق به چه سرانجامی می‌رسد، تکلیف جهان با القاعده و سایر گروهک‌های افراطی چه می‌شود و در نهایت این که آیا آمریکا با ایران راه مصالحه را در پیش می‌گیرد؟

چرا آنها برای بحث و چالش درباره مسائلی که مرگ و زندگی شمار فراوانی از مردم منطقه را با خود همراه دارد مکانی مانند عراق را انتخاب نمی کنند و راه سرزمین برج‌های سربه فلک کشیده و دلارهای سرریز چاه‌های نفتی اعراب را در پیش گرفته‌اند؟

در این میان اگرچه ایده دعوت از این دو نامزد از سوی شیخ امارات همچنان در ورای فرستادن نامه‌های الکترونیکی پنهان مانده است اما ستاد تبلیغاتی اوباما و مک کین هر دو از این مسئله استقبال کرده‌اند تا جایی که مک کین در این باره گفت: «من هر جای دنیا هم که باشد حتی کره ماه با اوباما بحث می‌کنم!» البته باراک جوان در این باره موضع هشیارانه‌ای در پیش دارد.

او که به زودی به افغانستان و عراق سفر می‌کند قصد دارد خاورمیانه را از طریق دیگری رصد کند. «من فکر می‌کنم بهتر باشد هر بحثی در برابر دیدگان مردم آمریکا باشد تا جایی دیگر!»

اگرچه با این اوصاف احتمال وقوع این نشست تبلیغاتی در دبی هر روز کمرنگ‌تر از پیش می‌شود اما انتخاب این امارت کوچک عربی برای انجام چنین رقابتی در بطن آن دارای اهمیت و جلوه بسیاری است، چرا که امارات عربی متحده از جمله کشورهای تاثیرگذار عربی است که نه تنها اسرائیل را به رسمیت نشناخته بلکه از مهم‌ترین کشورهای دنباله‌روی روند صلح خاورمیانه است.

البته نباید فراموش کرد که برگزاری هر انتخاباتی در هر نقطه از دنیا نشانی از تغییر و تحول در معادله دیپلماسی پیچیده بین‌المللی است که در این میان حضور نامزدهای آمریکایی در امارات عربی متحده نیز گامی اساسی در ادای این تغییر نوین تلقی می‌شود.

خاورمیانه گزینه نخست فهرست برنامه کاری ساکن بعدی کاخ سفید است که در اولین روز اقامت خود باید به آن بپردازد، پس چه بهتر که شخص برتر ریاست بر ایالت‌های کلان ینگه دنیا پیش از رویارویی با حجم فراوان مسئولیت‌های خود در خاورمیانه از نزدیک با این منطقه و مردمان آن آشنا شود، خواه در میان برج‌های سر به فلک کشیده دبی یا در هنگامه خون و آوار شهرهای عراق!

همشهری امارات

کد خبر 56427

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز