اوو مورالس که اوایل نوامبر ۲۰۱۹ پس از ۱۴ سال زمامداری در بولیوی ناچار شد زادگاهش را ترک کند و به آرژانتین پناهنده شود، درست یک سال بعد در قامت قهرمان به سرزمین مادری برگشت.

بازگشت مورالس به بوليوي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سی‌ان‌ان، نخستین رئیس جمهوری بومی تاریخ بولیوی که برنده انتخابات اکتبر ۲۰۱۹ شد، در واکنش به ادعای تقلب گسترده از قدرت کناره کشید و اندکی بعد خاک کشورش را به مقصد مکزیک ترک کرد. پس از یک توقف کوتاه، مورالس به بوینوس آیرس رفت و از دسامبر ۲۰۱۹ در پایتخت آرژانتین اقامت گزید.

وقتی لوییس آرسه (متحد و یار نزدیک مورالس) انتخابات ریاست جمهوری را در ماه اکتبر برد و روز یکشنبه سوگند یاد کرد، یک روز بعد نوبت به رئیس جمهوری برکنارشده و تبعیدی رسید تا بسان یک سردار فاتح وارد خاک زادگاهش شود. استقبال مردم و سیاستمداران بولیوی از مورالس چنان بود که بسیاری از کارشناسان و رسانه‌ها را شگفتزده کرد. آرسه در دولت پیشین وزیر اقتصاد بود و خود مورالس او را جانشین رئیس جمهوری معرفی کرده بود.

مورالس ۶۱ ساله پس از عبور از پلی که آرزژانتین و بولیوی را به هم پیوند می‌دهد خطاب به مردم و خبرنگاران گفت: «وقتی رفتم گفتم ما برمی‌گردیم و آن زمان بی‌شمار خواهیم بود. حالا ما برگشته‌ایم و بی‌شماریم.» در این سفر کوتاه از خاک همسایه تا مام وطن در منطقه ویلازون، آلبرتو فرناندز رئیس جمهوری آرژانتین هم مورالس را همراهی می‌کرد. دولت انتقالی مورالس را به تقلب در انتخابات متهم کرده بود اما او اکتبر گذشته از همه اتهام‌ها تبرئه شد.

رئیس جمهوری تبعیدی بولیوی پیش‌تر گفته بود قصد دارد به خانه خود در استان چاپاره در مرکز بولیوی بازگردد و روز چهارشنبه، درست ۳۶۵ روز پس از ترک کردن سرزمین مادری به آن نقطه می‌رسد. مورالس در ۱۴ سال حکومت خود اقتصاد بولیوی را شکوفا کرد و فقر را تقریبا از بین برد. با این حال، شیوع گسترده ویروس کرونا به شدت به اقتصاد این کشور آمریکای لاتین آسیب زد و میلیون‌ها نفر را بیکار کرد.

کد خبر 564093

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha