کووید ۱۹ همچنان بر قوت خود باقی است. می‌تازد و جان می‌گیرد.

خدمت

همشهری آنلاین _ زهرا بلندی:  کووید ۱۹ همچنان بر قوت خود باقی است. می‌تازد و جان می‌گیرد. در روزهایی که با افزایش شمار مبتلایان و جان باختگان کرونا مراجعه به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مخصوص بیماران کرونا مثبت دلهره‌آور است، دغدغه شهروندان برای بهره‌مندی از امکانات مراکز خدمات جامع سلامت شهری و پایگاه‌های بهداشت محل سکونتشان بیشتر شده است. برای رفاه حال شهروندان، در این گزارش با نوع فعالیت‌ها و خدمات کنونی مرکز بهداشت جنوب تهران در مناطق ۱۶، ۱۷ و ۱۹ بیشتر آشنا می‌شویم.  

از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون اقدامات متعددی توسط واحد گسترش مرکز بهداشت جنوب تهران انجام شده و مراکز منتخب ۱۶ ساعته به‌صورت ۲ شیفت در حال خدمت‌رسانی به بیماران و مراجعه‌کنندگان هستند. کارشناس مسئول واحد گسترش مرکز بهداشت جنوب تهران با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد این مراکز در مناطق ۱۶، ۱۷ و ۱۹ به ۴ مورد رسیده است، می‌گوید: «مراکز خدمات جامع سلامت شهری شهید واحدی در منطقه ۱۶، میثم و ابوذر در منطقه ۱۷ و امام علی(ع) در منطقه ۱۹ جزء این مراکز هستند.»
«زهرا ندا» با بیان اینکه هم اکنون انجام آزمایش PCR در مراکز میثم و شهید واحدی انجام می‌شود، می‌گوید: «از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون طی ۳ مرحله غربالگری افراد ثبت‌نام شده در «سامانه سیب» برای بیماریابی توسط مراقبان سلامت مراکز خدمات جامع سلامت و پایگاه‌های بهداشتی انجام شده است. در مرحله نخست؛ کل جمعیت، در مرحله دوم؛ افراد بالای ۱۵ سال و در مرحله سوم نیز کل جمعیت مورد غربالگری قرار گرفتند. این درحالی است که در مراحل دوم و سوم اولویت غربالگری با افراد پرخطر (باردار، دیابتی، نقص ایمنی، فشارخون بالا و...) بوده است.»
ندا به پیگیری شرایط کسانی که در پایگاه سلامت اقدام به تکمیل فرم خوداظهاری کرده‌اند، براساس‌درصد فوریت اشاره کرده و می‌گوید: «روند درمان همه افرادی که تست کرونا آنها مثبت اعلام شده است، توسط مراقبان سلامت مراکز خدمات جامع سلامت و پایگاه‌های بهداشت مورد پیگیری قرار می‌گیرند. در صورتی که نیازمند درمان سرپایی باشند، با ارائه دارو و تجویز قرنطینه خانگی مرخص و اگر نیازمند بستری در مراکز درمانی باشند از طریق سامانه سیب به یکی از بیمارستان‌های دانشگاه تهران ارجاع داده می‌شوند.»

زهرا ندا/ کارشناس مسئول واحد گسترش مرکز بهداشت جنوب تهران
  • تزریق واکسن آنفلوآنزا برای گروه‌های پرخطر

واحد سلامت خانواده مرکز بهداشت جنوب تهران در بسیج ملی مبارزه با کرونا همگام با مراکز جامع سلامت شهری و روستایی، پایگاه‌های سلامت ضمیمه و غیرضمیمه و خانه‌های بهداشت با قدرت بیشتری درحال ارتباط با افراد تحت پوشش بوده و به غربالگری مادران، نوزادان، کودکان، نوجوانان، جوانان، میانسالان و سالمندان با اولویت گروه پرخطر و در معرض خطر می‌پردازد.
کارشناس مسئول واحد سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت جنوب تهران با بیان این موضوع می‌گوید: «پس از انجام مشاوره، شهروندان درصورت نیاز طبق دستورالعمل وزارت بهداشت به مراکز خدمات جامع سلامت منتخب ۱۶ ساعته، شبانه‌روزی و بیمارستان‌های مرجع هدایت می‌شوند.

زهرا طالبی توتی /کارشناس مسئول واحد سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت جنوب تهران

از سوی دیگر با جلب حمایت مردمی در فضای مجازی برای نجات جان مادر و تهیه بسته غذایی و دارو برای مادران بی‌بضاعت اقدام می‌شود.» «زهرا طالبی توتی» به ایجاد بستر ارتباطی مجازی بین ماماها و مادران باردار از نخستین روزهای اپیدمی کرونا اشاره کرده و می‌گوید: «در این فضا علاوه بر برگزاری کلاس‌های آمادگی زایمان، ویزیت و مشاوره رایگان هم به مادران ارائه شده و همچنین می‌توانند از طریق سامانه تلفنی ۴۰۳۰ از راهنمایی و مشاوره شبانه‌روزی هم بهره‌مند شوند.» 

وی به اقدامات مراقبان سلامت برای آموزش و پیگیری روند درمان افراد کرونامثبت بستری در بیمارستان‌ها یا مراکز ۱۶ ساعته اشاره کرده و می‌گوید: «تاکنون غربالگری کووید ۱۹ برای جمعیتی بالغ بر ۶۸۲ هزار نفر ۳ بار به‌صورت تلفنی انجام شده است.»او در پاسخ به سؤال ما درباره تزریق واکسن آنفلوآنزا در مراکز جامع سلامت می‌گوید: «واکسن آنفلوآنزا فقط برای افراد مشمول دریافت این واکسن از جمله مادران باردار، افراد دارای سابقه پیوند، بیماران سرطانی و افراد دارای بیماری ام. اس تزریق می‌شود و این گروه با ارائه مستندات پزشکی خود می‌توانند از ساعت ۸ تا ۱۴ روزهای شنبه تا چهارشنبه و ساعت ۸ تا ۱۲:۳۰ روزهای پنجشنبه به مراکز و پایگاه‌های جنوب تهران مراجعه کرده و از این خدمات بهره‌مند شوند.»

فرحناز ثابتی /سفیر سلامت خانواده
  • جذب سفیران سلامت

کارشناس مسئول واحد آموزش بهداشت مرکز بهداشت جنوب تهران از «هر خانه یک پایگاه سلامت» به‌عنوان یکی از برنامه‌های مهم مرکز بهداشت جنوب تهران یاد کرده و می‌گوید: «این برنامه با هدف گسترش مشارکت آگاهانه مردم در عرصه تأمین، حفظ و ارتقای سلامت به اجرا درآمده است که براساس آن در هر خانواده یک نفر به‌عنوان «سفیر سلامت خانواده» آموزش‌دیده و برای مراقبت از سلامت خود، خانواده و جامعه توسط مراقبان سلامت در واحدهای ارائه خدمات سلامت آموزش می‌بیند و توانمند می‌شود.»

«فرحناز ثابتی» با اشاره به اینکه تاکنون ۴۱ هزار و ۹۲۳ نفر در منطقه ۱۶، ۴۳ هزار و ۷۱۹ نفر در منطقه ۱۷ و ۴۲ هزار و ۱۳۶ نفر در منطقه ۱۹ به‌عنوان سفیر سلامت خانواده توسط مراقبان سلامت جذب شده و دوره آموزش را گذرانده‌اند، می‌گوید: «برگزاری دوره‌های آموزش بهداشتی به جمعیت تحت پوشش مرکز بهداشت جنوب تهران از طریق فضای مجازی انجام می‌شود. از شهروندان دعوت می‌شود تا برای دسترسی به آموزش‌های بهداشتی با منابع موثق و تأیید شده به کانال و گروه‌های مجازی موجود در مراکز و پایگاه‌های سلامت تحت پوشش مرکز بهداشت جنوب تهران بپیوندند.

همچنین صفحات مجازی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران در تلگرام، سروش و اینستاگرام به نشانی safiranesalamatetehran برای پیوستن جمعیت تحت پوشش در دسترس قرار دارد. مطالب آموزشی مفید دیگری هم در پایگاه مرکز بهداشت جنوب تهران به نشانی
 https://sthn. tums. ac.ir در دسترس علاقه‌مندان است.»

کد خبر 564050

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha