وزیر بهداشت گفت: امسال کشور سخت‌ترین سال خود را تجربه کرد، اما در همین سال بیشترین افتتاح را در حوزه زیرساخت‌های نظام سلامت داشتیم.

سعید نمکی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراسم آغاز گام چهارم بسیج ملی مقابله با بیماری کرونا - به شکل محله‌محور- که از امروز (۲۰ آبان) از کرمانشاه آغاز شد، با اشاره به نشست چندی پیش ستاد ملی مقابله با کرونا با حضور مقام معظم رهبری گفت: در آن نشست، مقام معظم رهبری اوامری را صادر کردند که یکی از آنها کنترل و مهار بیماری به شکل محله‌محور و خانواده‌محور کردن آن بود.

کنترل بیماری به شکل محله‌محور و خانواده‌محور

وزیر بهداشت توضیح داد: در این راستا گام چهارم بسیج ملی مقابله با بیماری کرونا را که می‌تواند یک دگرگونی در مسیر کنترل بیماری ایجا کند ابتدا از کرمانشاه آغاز کردیم و به تدریج در همه کشور اجرایی می‌شود. 

وی افزود: محوریت این طرح بر مبنای بیماریابی زودرس، قرنطینه بیماران شناسایی‌شده، حمایت از بیماران در طول زمان قرنطینه، شناسایی صحیح مواردی که با فرد مبتلا در ارتباط بوده‌اند و کشف خوشه‌های گرفتار خواهد بود.

نمکی با بیان این‌که برای اجرای این طرح از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد، خیرین، بسیج، هلال احمر، وزارت ارتباطات و... استفاده خواهد شد، گفت: در این طرح هر خانه را یک پایگاه سلامت برای مقابله با بیماری کرونا خواهیم کرد و برآورد می‌کنیم با محور آموزش و پیدا کردن زودرس موارد مبتلا بتوانیم بار بیمارستان‌ها را کم کنیم.

وی افزود: اجرای این طرح به عنوان یک حرکت پیشگیرانه می‌تواند به مانند گام اول بسیج ملی مقابله با کرونا موفقیت‌آمیز و حتی به مراتب بهتر از آن باشد. 

وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به موفقیت‌آمیز بودن گام اول اجرای این طرح در اسفند سال گذشته توضیح داد: گام نخست این طرح را در همان روزهای ابتدایی شیوع بیماری کرونا یعنی اسفند سال گذشته اجرایی کردیم که طی آن در کمتر از ۶۰ روز توانستیم با یک بسیج ملی مبارزه با کرونا تعداد مرگ‌ومیرها را به کمتر از ۴۰ مورد در روز و تعداد بستری‌ها را نیز به یک‌پنجم قبل برسانیم.

نمکی با تاکید بر اینکه اجرای گام اول بسیج ملی مقابله با کرونا در همان روزهای ابتدایی شیوع بیماری یک تجربه بسیار موفق و برگرفته از دوران دفاع مقدس بود، گفت: با اجرای این طرح طی حدود ۶۰ روز ۷۸ میلیون نفر را در کشور غربالگری کردیم و همین امر بار بیمارستان‌ها را به شدت کم کرد.

افزایش تست‌های تشخیص کرونا

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنانش از افزایش تعداد تست‌های روزانه تشخیص کرونا در کشور از ۲۵ هزار به ۴۵ هزار تست خبر داد و افزود: این تعداد را طی روزهای آینده به ۱۰۰ هزار تست در روز می‌رسانیم.

وی همچنین با اعلام ساخت دستگاه تست‌های تشخیصی سریع کرونا در کشور ادامه داد: در حال حاضر تست‌های تشخیصی سریع که به مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه جواب آزمایش کرونای فرد را مشخص می‌کند در کشور ساخته شده و از سوی دیگر در حال وارد کردن تعدادی از این دستگاه‌ها به کشور هستیم تا بتوانیم موارد روزانه تست کرونا را افزایش دهیم.

نمکی گفت: با اجرای این برنامه، بیماران را در همان شروع ابتلا شناسایی خواهیم کرد و حلقه مبتلایان بدون علامت که با فرد در ارتباط بوده‌اند نیز زودتر شناسایی می‌شوند.

افزایش تخت‌های بیمارستانی

به گفته وی، امسال کشور سخت‌ترین سال خود را تجربه کرد اما در همین سال بیشترین افتتاح را در حوزه زیرساخت‌های نظام سلامت داشتیم به طوری که طی این مدت ۱۰ هزار تخت بیمارستانی و تعدادی مرکز بهداشت و مرکز جامع سلامت در کشور افتتاح شده است.

وی از افزایش ۱۰ هزار و ۶۰۰ تخت بیمارستانی در کشور خبر داد و افزود: در هیچ دوره چه قبل از انقلاب و چه بعد از آن شاهد اضافه شدن این تعداد تخت نبوده‌ایم، آن هم در شرایطی که با تحریم‌های سخت و شیوع بیماری کوویدـ۱۹ دست‌وپنجه نرم می‌کنیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: در زمینه تامین تخت همه تلاشمان را به کار گرفته‌ایم و تعهد می‌دهم که هیچ‌وقت به هیچ ایرانی نمی‌گوییم تخت خالی نداریم و هر بیماری مراجعه کند تحت هر شرایطی بستری می‌شود.

رفع مشکل کمبود اکسیژن

وزیر بهداشت با اشاره به پیگیری‌های متعدد در خصوص رفع مشکل کمبود اکسیژن گفت: بیماری کرونا مصرف اکسیژن را به حد قابل توجهی افزایش داد و هر بیمار خارج از بخش ویژه به ۱۲ لیتر در دقیقه و بیمار درون بخش ویژه به ۲۴ تا ۳۲ لیتر در دقیقه اکسیژن نیاز دارد که این میزان مصرف اصلا با ظرفیت‌های موجود تناسبی نداشت، بنابراین تمام همکاران شبانه‌روز برای تامین اکسیژن تلاش کردند.

وی افزود: خوشبختانه تلاش‌ها نتیجه داد و در حال حاضر در تمام استان‌های کشور مشکل کمبود اکسیژن به حداقل رسیده و معدود نقاطی هستند که در این زمینه مشکل داشته باشند که در حال رفع آن هستیم.

نمکی توضیح داد: با توجه به پیگیری‌های صورت‌گرفته تا دو هفته آینده هیچ نقطه‌ای در کشور نخواهد بود که مشکل کمبود اکسیژن داشته باشد.

وزیر بهداشت گفت: امیدواریم تامین این امکانات موجب نشود مردم نسبت به خطر کرونا بی‌توجه شوند و باید بدانند کادر بهداشت و درمان فشار بسیاری تحمل می‌کنند. از همه مردم تقاضا دارم برای نجات جان و سلامتی خودشان با کادر بهداشت و درمان همکاری کنند.

کد خبر 564033

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha