مقبره شهدا یکی از بناهای تاریخی متعلق به دوره اول پهلوی در شهر بجنورد است که در حال حاضر تبدیل به پاتوق افرادی همچون معتادان شده است.

مقبره شهدا بجنورد

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، در این مقبره پیکر سه تن از شهدا که علیه لشگرکشی لهاک‌خان به شرق کشور مقابله کرده و به شهادت رسیده بودند به خاک سپرده شده است. سال‌هاست این بنای تاریخی در حاشیه خیابان ۳۲ متری خاک می‌خورد با محوطه‌ای بهم‌ریخته و به جای اینکه چشم ببینده را به تماشای خودش ترغیب کند حسرتی در دل باقی می‌گذارد که به علت وجود برخی از ممانعت‌ها در یک گوشه از شهر مهجور باقی مانده است.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: در حال حاضر بنای تاریخی مقبره شهدا تبدیل به یک فضای ناامن برای افراد ساکن در آن منطقه شده است. در حال حاضر این بنای تاریخی تبدیل به پاتوق افرادی همچون معتادان شده است و باید به این مسئله رسیدگی شود. متاسفانه فضایی که می‌تواند سرزنده و موجب ایجاد نشاط اجتماعی در منطقه باشد تبدیل به مکانی ناامن و پرخطر شده است. از سوی دیگر قسمت‌هایی از این بنای باارزش تاریخی در خطر تخریب قرار دارد و باید هر چه سریع امر مرمت اضطراری در آن قسمت‌ها انجام شود. البته در برخی از قسمت‌ها نیز امر مرمت اضطراری انجام شده است و باید در آن قسمت عملیات مرمت تکمیلی صورت گیرد.

مستوفیان افزود: مالکیت این بنا متعلق به ارتش است، برای اینکه بتوان این اثر تاریخی تبدیل به منظر شهری کرد و شهروندان نیز بتوانند در آن رفت و آمد داشته باشند و از آن استفاده کنند ارتش باید مجوزهای لازم را از تهران اخذ کند. مرمت و فضاسازی این بنای تاریخی تاثیر خیلی زیادی بر محیط آن منطقه و تحولی در فرآیند اجتماعی آنجا خواهد داشت. بیش از یک سال است که پیگیری‌های لازم برای اخذ مجوز برای مرمت ازسوی اداره‌کل میراث فرهنگی از سوی ارتش انجام می‌شود تا ارتش مجوزهای لازم را برای شروع کار ارائه دهد اما هنوز پاسخی داده نشده است.

کد خبر 563862
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha