مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۵
۰ نفر

سیر سیاه برای اولین بار در استان سمنان به همت تعاونی بانوان در شهرستان دامغان تولید و به بازار عرضه شد.

سیر سیاه

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، رئیس هیات مدیره تعاونی امید دامن‌کوه دامغان دوشنبه ۱۹ آبان گفت: سیر سیاه طی فرایند ۳۰ تا ۴۰ روزه بر اثر عمل تخمیر سیر در دستگاه‌های صنعتی تولید می‌شود و اکنون در برخی استان‌های همجوار مانند تهران و داخل استان سمنان مشتری دارد. سیر سیاه در طب آسیای شرقی و در کشورهایی مانند ژاپن، کره جنوبی و چین طرفداران زیادی دارد و تعاونی امید دامن کوه دامغان با ورود به عرصه تولید سیرسیاه توانسته است بازار خوبی پیدا کند و توسعه خط تولید سیر سیاه در دستور کار این تعاونی قرار دارد. ظرفیت دستگاه تولید سیر سیاه در این تعاونی تولید ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلوگرم محصول در یک دوره ۳۰ تا ۴۰ روزه است.

ژاله منصوری افزود: تعاونی امید دامن کوه با تمرکز بر تولید سیر سیاه  برای ۱۸ خانم اشتغالزایی کرده است که از این تعداد اشتغال هفت فرصت شغلی به صورت مستقیم و ۱۱ فرصت شغلی به صورت غیر مستقیم ایجاد شده است. سیر سیاه در واقع سیر عمل‌آوری شده ۱۰ ساله بدون سرکه است و بوی بدی ندارد و خاصیت آن ۱۰ برابر سیر است و می‌توان در دمای منزل داخل پلاستیک یا شیشه به مدت طولانی نگه داشت. سیر به عنوان مواد اولیه تهیه سیر سیاه از استان همدان تهیه می‌شود.

وی تصریح کرد: تعاونی امید دامن کوه دامغان قبل از فعالیت در زمینه تولید سیر سیاه در زمینه تولید نان سنتی فعالیت داشته است و بعد از شیوع کرونا و کساد شدن بازار،  این تعاونی فعالیت خود را تغییر داد و با سرمایه‌گذاری در حدود ۶۰۰ میلیون ریال توانست برای اولین بار در استان سمنان سیر سیاه تولید کند. سیر سیاه مزه شیرین، بافت نرم و خواص درمانی زیادی دارد و در کاهش فشار خون، کاهش کلسترول، کاهش استرس، درمان بیماری‌های تنفسی و آسم، درمان بیماری‌های کلیوی و  ورم‌های مفصلی موثر است.

کد خبر 563826

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha