بیش از ۳ سال است که ساختمان مرکز جامع سلامت صاحب‌الزمان(عج) در محله شمیران‌نو به بهانه نوسازی، تخریب شده اما به رغم وعده مسئولان مرکز بهداشت شمال و دانشگاه شهید بهشتی مبنی بر بازسازی و احیای این ساختمان در زمان کوتاه، اقدامی برای بازسازی آن انجام نشده است.

دورهمي معتادان

همشهری آنلاین_پریسا نوری: در طول این سه سال، این مکان که درست وسط بافت مسکونی محله جا خوش کرده به محلی برای دورهمی معتادان و کارتن‌خواب‌های محله تبدیل شده و مشکلات زیادی برای اهالی به وجود آورده است. به درخواست جمعی از اهالی شمیران‌نو هفته گذشته به این محله رفتیم و پس از گفت‌وگو با اهالی، از مدیران مرکز بهداشت شمال و دانشگاه شهید بهشتی چرایی تأخیر در بازسازی این مرکز را جویا شدیم.  

  • انباشت زباله و جولان موش‌ها

نزدیک ظهر به مرکز جامع سلامت صاحب‌الزمان(عج) در خیابان دوازدهم شمیران‌نو می‌رسیم. این ساختمان تا ۳ سال پیش یکی از مراکز شلوغ و پر رفت‌وآمد محله بود و مانند همه مراکز جامع سلامت در آن انواع خدمات بهداشتی و درمانی، مراقبت‌های بهداشتی خانواده و واکسیناسیون و دیابت به اهالی ارائه می‌شد.

حالا نه از ساختمان بزرگ مرکز خبری هست و نه از آن همه شلوغی و رفت آمد. ساختمان خراب شده و چند اتاقک مخروبه و تلی خاک و سنگ و زباله از آن به جا مانده و پناهگاه امنی برای معتادان متجاهر شده است. رحمتی، از ساکنان ساختمان نوساز ۶ طبقه‌ای است که درکوچه گل‌ها و در همسایگی این بنا قرار دارد.

او به پارچه کهنه‌ای که به‌عنوان پرده جلو ورودی یکی از اتاقک‌های مخروبه نصب شده، اشاره کرده و می‌گوید: «از وقتی این ساختمان خراب شده معتادان از دیوار پشت حیاط که کوتاه است وارد شده و اینجا را به پاتوق خودشان تبدیل کرده‌اند. از آن زمان سرقت لوازم خودرو زیاد شده و جرئت نمی‌کنیم ماشین‌هایمان را یک ساعت در کوچه بگذاریم.

از طرفی نیمه‌های شب با صدای دعوا و فحاشی معتادانی که در این مخروبه زندگی می‌کنند از خواب می‌پریم. گاهی به پلیس زنگ می‌زنیم می‌آیند معتادان را جمع می‌کنند و می‌برند ولی فردا دوباره سروکله‌ عده دیگری در این خرابه پیدا می‌شود.» کریمی، یکی دیگر از اهالی کوچه گل‌ها، تل زباله‌ای که در وسط حیاط مرکز جمع شده را نشان داده و می‌گوید: «معتادان هر روز کیسه‌های زباله را به اینجا می‌آورند تا چیز به دردبخوری برای فروش پیدا کنند. با این کار هم کوچه پر از موش شده و هم بوی نامطبوعی که به خاطر زباله‌ها و فضولات انسانی است، اینجا می‌پیچد، به‌طوری که حتی نمی‌توانیم پنجره را باز و یا حتی کولر را روشن کنیم. جلو مهمان‌هایمان هم از این وضعیت خجالت می‌کشیم. کاش زودتر فکری به حال این خرابه کنند.» 

  • سرگردانی مراجعان

سمت چپ ساختمان مخروبه، یک مرکز توانبخشی قرار دارد که کارکنان این مرکز هم دل خوشی از این همسایه پردردسر ندارند. یکی از بانوان شاغل در این مرکز که نمی‌خواست نامش را بگوید با گلایه از وضع نابسامان ساختمان مخروبه می‌گوید: «چند ماه قبل از تخریب ساختمان، اینجا را بازسازی و دیوارها را کاشی کردند، اما یک دفعه تصمیم گرفتند اینجا را بکوبند و دردسر ما از همان وقت شروع شد.»

او در توضیح بیشتر می‌گوید: «معتادانی که اینجا زندگی می‌کنند، بارها ساختمان مخروبه و حیاط را به آتش کشیده‌اند و ما با آتش‌نشانی تماس گرفتیم که آمدند و آتش را خاموش کردند.» او معتقد است خرابی این مرکز علاوه بر دردسر همسایه‌ها، موجب سرگردانی مراجعان شده است: «اینجا مرکز خوبی بود و خدمات تنظیم خانواده، درمان و سلامت به رایگان در اختیار اهالی می‌گذاشت و با وجودی که ۳ سال از تخریب اینجا گذشته هنوز هم زنان باردار و مادرانی که کودک خردسال دارند، برای دریافت خدمات کنترل بارداری و واکسیناسیون و... به اینجا می‌آیند و سراغ این مرکز را ازما می‌گیرند و وقتی می‌فهمند از اینجا باید به محله‌های دیگر بروند ناراحت می‌شوند.»

مدیر مرکز توانبخشی که از ساکنان قدیمی محله است، درباره پیشینه این مرکز می‌گوید: «این مرکز خیلی قدیمی است. در دهه ۵۰ که اینجا فقط بیابان بود بانوی نیکوکاری به نام خانم شیرازی در اینجا زندگی می‌کرد و بعدها اینجا را به‌عنوان وقف درمان در اختیار دانشگاه علوم پزشکی گذاشت. از آن زمان اینجا تبدیل به مرکز و پایگاه سلامت شد و چون انواع پزشک عمومی، دندانپزشک، کارشناس تغذیه، کارشناس دیابت، کارشناس تنظیم خانواده، مراقبت بارداری و... داشت خیلی به درد محله می‌خورد، اما حیف شد که بدون اینکه به عاقبتش فکر کنند و بدون داشتن توان بازسازی، اینجا را تخریب کردند و تیرآهن‌ها و سقفش را برداشتند و یک محله را به دردسر انداختند.»

  • مجمع خیّران دانشگاه بدقولی کرده است

برای اطلاع از روند نوسازی ساختمان مرکز سلامت، با مرکز بهداشت شمال تهران تماس می‌گیریم. «اعظم عاقبت‌بخیر» مدیر واحد گسترش شبکه مرکز بهداشت شمال می‌گوید بازسازی این مرکز به دلیل عمل نکردن مجمع خیّران دانشگاه شهید بهشتی به تعهداتش به تعویق افتاده است.

او در توضیح بیشتر می‌افزاید: «چند سال پیش طبق توافقی که بین هیئت امنای دانشگاه و مجمع خیّران دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد قرار بر این شد که این مرکز بازسازی شود و ۵۰‌درصد از هزینه بازسازی را مجمع خیّران دانشگاه بپردازد، اما مجمع مرکز را تخریب کرد و به تعهداتش برای بازسازی عمل نکرد.» عاقبت‌بخیر تأکید می‌کند: «مرکز بهداشت شمال و دانشگاه پیگیر ساخت این مرکز است و تا آنجا که خبر دارم معاونت بهداشت دانشگاه شهید بهشتی از این مرکز بازدید کرده‌ و تصمیماتی گرفته شده که جزئیات آن را از واحد گسترش شبکه دانشگاه شهید بهشتی جویا شوید.» موضوع را از واحد گسترش دانشگاه شهید بهشتی پیگیری می‌کنیم به‌رغم پیگیری‌های مکرر تلفنی و مکاتبات خبرنگار همشهری محله از روابط‌عمومی و مدیران واحد گسترش دانشگاه شهید بهشتی تا لحظه تنظیم این گزارش پاسخی به این موضوع ندادند.  

  • پاسخ مسئول/بازسازی مرکز در گرو تأمین اعتبار است 

مشکلات ناشی از تخریب مرکز جامع سلامت صاحب‌الزمان(عج) را با معاونت بهداشت و درمان دانشگاه شهید بهشتی در میان گذاشتیم. بعد از چند ماه پیگیری پاسخ روابط‌عمومی دانشگاه شهید بهشتی به این قرار است: «بازسازی مرکز جامع سلامت صاحب‌الزمان(عج) جزو اولویت‌هاست و در صورت تأمین اعتبار بلافاصله انجام می‌شود.» 

مراکز جامع و پایگاه‌های سلامت منطقه کدامند؟  

با تعطیلی مرکز جامع سلامت صاحب‌الزمان(عج)، ۹ مرکز جامع سلامت زیر نظر اداره بهداشت شمال تهران با هدف بالا بردن سطح بهداشت خانواده و جامعه در منطقه ۴ فعالند که نام و نشانی‌شان در ادامه می‌آید. انجام واکسیناسیون، تنظیم خانواده؛ مشاوره‌ تغذیه و روان شناسی؛ آزمایش تیرویید نوزادان و... بخشی از خدمات رایگان این مراکز است.  

 مرکزسلامت امام حسن مجتبی(ع)

نشانی: خیابان ۱۳۷ ‌ـ کوچه بنی‌هاشم/تلفن: ۷۷۳۵۸۷۱۱ 

 مرکز سلامت جامع چهارده معصوم (ع)  

نشانی: بزرگراه رسالت‌ـ خیابان هدایتی ‌ـ جنب ساختمان آموزش و پرورش منطقه /تلفن: ۲۲۳۰۴۸۵۸

این مرکز سه پایگاه کمکی در خیابان خواجه عبدالله، خیابان مجیدیه شمالی و میدان ملت دارد.  

 مرکز سلامت جامع حکیمیه

نشانی: حکیمیه؛ بلوار بهار؛ پشت فروشگاه شهروند/تلفن: ۷۷۳۰۶۷۸۸

این مرکز یک پایگاه کمکی در کوی ۲ دانشگاه دارد.  

 مرکز سلامت جامع سمرقندی 

نشانی: تهرانپارس؛ بلوار اردیبهشت /تلفن: ۷۷۰۷۰۰۴۴ 

این مرکز دو پایگاه کمکی در خیابان‌های عادل و سراج دارد.  

 مرکز سلامت جامع کادوس 

نشانی: خیابان جشنواره /تلفن: ۷۷۲۹۷۳۸۳ 

این مرکز سه پایگاه در چهارراه اشراق، فلکه چهارم تهرانپارس و خیابان استخر دارد.  

 مرکز سلامت جامع مبارکی 

نشانی: لویزان؛ خیابان شاهرضایی /تلفن: ۲۲۹۳۶۶۴۴ 

این مرکز دو پایگاه کمکی در خیابان‌های گلزار و فیوج دارد.  

 مرکز بهداشت نادر 

نشانی: تهرانپارس؛ خیابان شهید اسفندانی /تلفن: ۷۷۷۹۶۰۰۳

این مرکز دو پایگاه کمکی در بلوار شاهد و خیابان شبستری دارد.  

 مرکز سلامت جوادیه

نشانی: خیابان جشنواره، خیابان امین، /تلفن ۷۷۳۴۰۴۸۲

این مرکز سه پایگاه کمکی در خیابان جشنواره، احسان و پروین دارد.  

 مرکزسلامت قنات کوثر

نشانی: خیابان استقلال خیابان سراج /تلفن۷۶۸۷۳۶۰۵ 

این مرکز ۲ پایگاه کمکی در خیابان استخر و استقلال دارد.  

کد خبر 563723

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha