خبری مبنی بر اجرای «پروژه گذرگالری ارباب جمشید» نظرمان را جلب و بارقه امید را در دلمان روشن می‌کند.

جمشید

برای اطلاع از چندوچون آن به شهرداری منطقه ۱۲ و دفتر توسعه محله بهارستان‌ـ فردوسی می‌رویم. دکتر الناز عباسیان، مدیر پروژه، در این خصوص می‌گوید: «پروژه گذرگالری ارباب جمشید، یک پروژه مرمتی نیست! بلکه بازآفرینی کالبدی و کارکردی در محدوده ارباب جمشید و قرار است رویدادها و مناظری که به مرور زمان به فراموشی سپرده شده است، به‌صورت دیجیتالی، روایت شوند.»

او هدف از اجرای این پروژه را در ابتدا معرفی مجدد این محله به مردم می‌داند و ضمن اشاره به ابنیه ارزشمند و نوع معماری قابل توجه این منطقه می‌گوید: «در حال حاضر احیای لاله‌زار و آتش‌سوزی و تخریب، فشار مضاعفی را از طرف کارگاه‌ها و انبارها به این بافت آورده است و این منطقه کم‌کم دارد خالی از سکنه و به مرور تبدیل به کارگاه و انبار می‌شود.»

دکتر عباسیان وجود افراد سرشناس و قدیمی این کوچه و همچنین بناهایی مثل منزل ابتهاج، خانه ارباب جمشید و... را ظرفیت‌های این محله می‌داند و می‌گوید: «قصد داریم بافت تاریخی و اجتماعی محله را حفظ کنیم. می‌خواهیم با اجرای این پروژه، مردم بیشتر با این پتانسیل‌ها آشنا شوند و با مشارکت‌های مردمی موفق به حفظ و نگهداری هویت محله شویم.»

او وجود میدانچه را در اواسط کوچه ارباب جمشید محل مناسبی برای ایجاد گالری در فضای آزاد برمی‌شمرد و در خصوص برخی از جزئیات پروژه گذرگالری ارباب جمشید می‌گوید: «گرچه به‌خاطر شیوع ویروس کرونا، بازدید از گذرگالری، به‌صورت مجازی (وبینار) برگزار خواهد شد، اما هنرمندان بسیاری در این پروژه فعالیت دارند و آثار هنری خود را به نمایش خواهند گذاشت. در واقع این پروژه یک روایت است که با آثار هنرمندان تعریف می‌شود.»

 عباسیان در خصوص محل اجرای پروژه می‌گوید: «گذر گالری از میدانچه شروع می‌شود و تا منزل ابتهاج ادامه دارد و قرار است در بخشی از میدانچه، کارت‌پستال‌هایی از افراد معروف و تأثیرگذار در محله، در ابعاد ۵۰ در ۷۰ تهیه و نصب شود. همچنین برای بعضی از کوچه‌های این محله، شناسنامه تهیه کرده‌ایم و به‌صورت کارت‌های لمینت‌شده در جداره‌های محل کار گذاشته خواهد شد.»
 او در ادامه از ساخت یک سیمرغ برای به اهتزاز در آمدن بر فراز کوچه خبر می‌دهد و می‌افزاید: «این سیمرغ یادمان هنرمندانی است که در این کوچه فعالیت سینمایی داشته‌اند، ولی هرگز سیمرغ بلورینی به آنها تعلق نگرفت! ‌»

مدیر پروژه گذرگالری ارباب جمشید از خانه ابتهاج به‌عنوان نقطه پایانی این پروژه نام می‌برد و می‌گوید که قرار است تعدادی مجسمه توسط گروهی از هنرجویان به سرپرستی دکتر نادری پور، مدیر هنری پروژه گذرگالری، با طرح اعضای صورت ساخته و در ابتدای کوچه انوشیروانی، در نزدیکی منزل ابتهاج، نصب شود و در نهایت شعر معروف ارغوان، سروده این شاعر گرانقدر، را نیز در این محل خواهیم شنید.
پروژه گذرگالری ارباب جمشید با جزئیات مفصل‌تر و آثار هنری بیشتر از آنچه ذکر شد، حداکثر تا پایان آبان اجرا می‌شود و از طریق فضای مجازی توسط عموم مردم قابل بازدید است. فاز دوم این پروژه شامل بهسازی کف خواهد بود که در حال حاضر زمان اجرای آن مشخص نیست.

کد خبر 563141

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha