داروی مسکن آسپیرین به عنوان درمان احتمالی کووید-۱۹ در یکی از بزرگترین کارآزمایی‌های در بریتانیا امتحان خواهد شد تا معلوم شود آیا می‌تواند خطر ایجاد لخته‌های خونی در بیماران جلوگیری کند یا نه.

Aspirin

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز دانشمندان مسئول کارآزمایی «ریکاوری» (RECOVERY) که مجموعه‌ای از درمان‌های بالقوه برای کووید-۱۹ را بررسی می‌کند، اعلام کردند آسپیرین را که معمولا به عنوان رقیق‌کننده خون تجویز می‌شود، آزمایش خواهند کرد.

این دانشمندان می‌گویند با توجه به اثر ضدانعقادی آسپیرین، امتحان برای درمان کووید-۱۹ کاملا منطقی است و از طرف دیگر این دارو بی‌خطر،ارزان‌قیمت و بسیار دسترس است.

بیماران مبتلا به کروناویروس به علت فعال‌شدن بیش از حد پلاکت‌ّ‌ها، قطعات سلولی که به جلوگیری از خونریزی کمک می‌کنند، د رمعرض خطر بالاتر لخته شدن خون هستند. آسپیرین یک داروی ضد پلاکت است و می‌تواند خطر ایجاد لخته‌های خونی را کاهش دهد.

در این کارآزمایی دست کم ۲۰۰۰ بیمار به طور تصادفی ۱۵۰ میلی‌گرم آسپیرین روزانه علاوه بر درمان‌های معمول دریافت می‌کنند. داده‌های به دست آمده از این بیماران با داده‌های دست کم ۲۰۰۰ بیمار دیگر که درمان استاندارد کووید-۱۹ دریافت می‌کنند، مقایسه می‌شوند.

بررسی‌ها نشان داده‌اند که دوزهای کم آسپیرین روزانه خطر برخی از سرطان‌ها را کاهش می‌دهد. آسپیرین به عنوان یک رقیق‌کننده خون خطر خونریزی داخلی را افزایش می‌دهد و مصرف بیش از حد آن در مدت‌های طولانی ممکن است به اسیب‌های کلیوی بینجامد.

درمان‌های دیگری که در کارآزمایی ریکاوری آزمایش می‌شوند، آنتی‌بیوتیک رایج آزیترومایسین و داروی حاوی دو آنتی‌بادی ساخت شرکت رجنرون هستند.

کارآزمایی ریکاوری برای نخستین بار نشان داد که دگزامتازون، یک داروی کورتونی یا استروئیدی ارزان‌قیمت و کاملا دردسترس می‌تواند جان بیماران شدید کووید-۱۹ را نجات دهد.

کد خبر 562961

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha