طرح «کاپ» در محله ازگل واقع در ناحیه ۹ منطقه یک با مشارکت اهالی همسو با اهداف تفکیک زباله تر و خشک از مبدأ حدود ۲ هفته در حال انجام است.

احمد رضا اسكندري

با توجه به استقبال اهالی برای اجرای این طرح و مشارکتی که با شهرداری ناحیه دارند این محله در اجرای کاپ برتر معرفی شد و همین بهانه ما برای گفت‌وگو با «احمدرضااسکندری» شهردار ناحیه ۹ منطقه یک شد.  

  برای اجرای طرح کاپ در منطقه یک چرا محله ازگل انتخاب شد؟  
طرح کاپ در این محله منطقه یک با استقبال، پیشنهاد و درخواست اهالی اجرا شد. اجرای این طرح اهداف متعددی دارد که مهم‌ترین آن تفکیک زباله خشک و تر از مبدأ و به دنبال آن نظم دهی به خروج زباله از منزل توسط شهروندان و حذف زباله‌گردهاست. در این طرح قصد داریم نحوه جمع‌آوری زباله از محله‌ها را تغییر دهیم. البته مانند سابق شهروندان مسئول تفکیک زباله‌ها در منزل هستند. مخازن پسماندتر از معابر، جمع‌آوری و مخازن‌تر و خشک به خانه‌ها تحویل داده شده است. جمع‌آوری زباله از منازل توسط نیروهای شهرداری ۴ مرتبه در هفته انجام می‌شود؛ روزهای زوج و جمعه ساعت ۱۰ صبح. اکنون محله ازگل به ۱۰ بخش تفکیک و اجرای آن هم به ۱۰ مرحله تقسیم شده است و با اجرای ۲ هفته‌ای در کوچه‌های آرش و فرهنگیان با مشارکت ۳۰۰ خانوار موفق به انجام مرحله نخست شده‌ایم و سایر فازها نیز به نوبت انجام می‌شود.  
 

تقسیم منطقه به بخش‌های مختلف برای اجرای طرح زمانبر نمی‌شود؟  
آنچه در این طرح حرف نخست را می‌زند کیفیت است نه کمیت. این نوع پروژه‌ها نیاز به فرهنگسازی در بین آحاد جامعه دارد و برای نهادینه شدن چنین فرهنگی باید به تدریج قدم برداشت و در نتیجه کیفیت خوبی از کار برایمان رقم بخورد. خوشبختانه در اجرای فاز نخست حدود هزار تا ۴ هزار نفر در این طرح شرکت می‌کنند و این تعداد جمعیت بیشتر هم خواهد شد.  
 

  آیا تجربه قبلی از مشارکت شهروندان این ناحیه در چنین طرح‌هایی داشته‌اید؟  
طی حدود ۵ ماهی که شهردار ناحیه ۹ هستم مشارکت اهالی محله‌های اراج و ازگل با شهرداری قابل تحسین است. اقدامات خوبی با تعامل شهروندان در این ناحیه انجام شده است. به‌عنوان مثال بخش ساماندهی زمین‌های بایر برای جلوگیری از انباشت زباله و نخاله، ساماندهی محوطه زیر پل خیابان‌های منطقه، رسیدگی به مشکلات بوستان‌ها، ساخت بوستان در خیابان مدرسه محله ازگل، تأمین روشنایی بوستان‌ها، محوطه‌سازی برای یادمان شهدا در شهرک شهید چمران، رفع مشکلات اداری زمین چمن مصنوعی در محله ازگل و راه‌اندازی مجدد آن از جمله کارهای مهم طی چند ماه اخیر است. همچنین در برنامه داریم طرح کاپ در اولویت باشد و پیگیر تکمیل پروژه ساخت بزرگراه ارتش در جاده لشکرگ، اتصال بلوار ارتش به جاده لشکرگ و بهره‌برداری از بوستان ۲۲ بهمن در محله اراج تا پایان سال هستیم.» 
 

کد خبر 562494

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha