توسعه تهران از محدوده غربی پایتخت به کوچه و خیابان‌های محله شهرک غرب هم رسیده است.

تصرف با چراغ خاموش

همشهری آنلاین_مرضیه موسوی: این روزها این محله علاوه بر قد علم کردن ساختمان‌های تجاری چند طبقه شاهد رشد قارچ‌گونه اداره‌ها و شرکت‌های خصوصی در واحدهای مسکونی است؛ شرکت‌ها و اداره‌هایی که تابلو و نام و نشانی از خود به جا نمی‌گذارند و به نظر می‌رسد بدون داشتن مجوزهای لازم دست به تغییر کاربری املاک شهرک غرب زده‌اند. شلوغی محله در ساعات روز و شب‌مردگی در ساعات شب تنها یکی از تبعات این تغییر کاربری‌هاست. شرکت‌های خصوصی ترافیک و معضلات دیگری هم با خود به کوچه‌های شهرک غرب آورده‌اند. کوچه‌ها و خیابان‌های این محله به تصرف خودروها درآمده است و شهرک غرب هر روز چهره تازه‌تری به خود می‌گیرد.  

مرزهای شهرک غرب را بزرگراه‌های همت و چمران و بلوارهای دادمان و فرحزادی تشکیل داده است؛ خیابان‌ها و بزرگراه‌هایی که در کنار مترو و پایانه‌های تاکسی و اتوبوس دسترسی به این محله را راحت‌تر کرده است. موضوعی که این روزها بلای جان بافت مسکونی محله شده و کاربری‌های اداری یکی یکی خانه‌های این محله را فتح می‌کند.

«علی حاج‌علیان» مدیر محله شهرک غرب می‌گوید: «طی سال‌های گذشته شاهد گسترده شدن بافت تجاری و اداری در محله شهرک غرب بودیم. این موضوع تنها شامل حال آپارتمان‌ها و ساختمان‌های تازه‌ساز نیست. این روزها دفتر کار در شهرک غرب داشتن برای بسیاری از شرکت‌ها و اداره‌ها به یک ژست تبدیل شده و دسترسی راحت به این محله هم به این موضوع دامن زده است.

به همین دلیل حتی واحدهای ویلایی مسکونی هم کم‌کم به واحدهای تجاری و اداری تبدیل می‌شوند.» کم شدن جمعیت ساکن در کوچه‌های محله آرامش اهالی شهرک غرب را از آنها گرفته و دردسرهای تازه‌ای برای محله به وجود آورده است. حاج‌علیان می‌گوید: «کوچه‌ای که تا دیروز ۱۰ خانوار در آن زندگی می‌کردند امروز با تبدیل خانه‌ها به اداره و شرکت مراجعان زیادی دارد. حالا به جای ۱۰ خانوار ساکن، این کوچه بیش از ۱۰۰ مراجعه‌کننده دارد و یکی از مهم‌ترین مشکلاتش بیشتر شدن ترافیک و گاهی قفل شدن کوچه‌ها و خیابان‌هاست.»

  • خیابان‌هایی که جور پارکینگ را می‌کشند
حامد حسینی/ دبیر شورایاری محله شهرک غرب

چند وقتی است که مالکان خیابان دادمان مجوز مغازه‌های خطی را دریافت کرده‌اند و اغذیه‌فروشی‌های دادمان غروب‌های این محله را با ترافیک و پارک دوبله و سوبله در محله همراه کرده‌اند. «حامد حسینی» دبیر شورایاری محله شهرک غرب می‌گوید: «مغازه‌های خطی خیابان دادمان این روزها به معضلی بزرگ برای محله تبدیل شده‌اند.

به‌طوری که تنها یک لاین از خیابان دادمان باز است و بقیه لاین‌ها در اشغال خودروها قرار دارد. محله‌ای مثل شهرک غرب که ۲ وزارتخانه بهداشت و علوم را در خود جا داده و بیمارستان و مرکز تجاری کم ندارد با معضل نبود پارکینگ مواجه است.» زیباسازی میدان صنعت یکی دیگر از مطالبات شورایاری شهرک غرب از مدیریت شهری است: «میدان صنعت به‌عنوان میدان اصلی محله شهرک غرب هیچ المان مشخصی ندارد. در حالی که می‌توان از فضای میدان برای زیباسازی استفاده کرد. ۲ سال است که مترو میدان صنعت به بهره‌برداری رسیده. اما شهرداری هنوزکاری برای زیباسازی میدان انجام نداده است.»

  • کوچ اجباری از محله

بوستان ۲۷ هکتاری خیابان ایران زمین و فضای سبز بلوار پاک‌نژاد و دیگر بوستان‌های محله شهرک غرب نیاز فضای سبز این محله را تأمین می‌کنند. با این حال نبود اهالی محله برای استفاده از این فضای سبز مشکلاتی دارد. حسینی می‌گوید: «شهرک غرب فضای سبز خوبی دارد و بوستان‌های زیادی در این محله داریم. با این حال به جز وسایل بازی کودکان در این بوستان‌ها امکاناتی برای تفریح و سرگرمی گروه‌های سنی مختلف به چشم نمی‌خورد. سالمندان و افراد میانسال و حتی جوانان استقبال خوبی از بوستان‌ها می‌کنند. اما در این بوستان‌ها هیچ امکانات و ابزاری برای استفاده گروه‌های سنی مختلف وجود ندارد. این تنها معضل محله شهرک غرب نیست و در تمام بوستان‌های تهران به چشم می‌خورد.

فضای سبز و بوستان‌ها وقتی می‌توانند کارکرد کامل و مفیدی برای تمام اقشار داشته باشند که بتوان از آن استفاده کرد.» او از بوستان‌های محله می‌گوید که به دلیل وسعت و نبود نظارت کافی نیروهای انتظامی در آن به پاتوقی برای معتادان تبدیل شده است: «متأسفانه هیچ نظارت مستقیمی از طرف پلیس در بوستان‌های محله وجود ندارد. به همین دلیل معتادان در این بوستان‌ها تجمع می‌کنند. این بوستان‌ها نگهبان دارند اما کنترل تمام این محوطه و جلوگیری از تجمع معتادان در بوستانی مثل بوستان ۲۷ هکتاری کار تعداد اندک نگهبانان نیست و نیاز به حضور مستمر پلیس دارد.»
محیط‌های ناامن در محله شهرک غرب تنها در بوستان‌های بزرگ این محله خلاصه نمی‌شود و خیابان‌هایی مثل ایران زمین به دلیل افزایش واحدهای اداری دچار شب‌مردگی شده‌اند. حسینی می‌گوید: «محله شهرک غرب در شرف تغییری بزرگ و بافت مسکونی این محله در خطر است. از طرف دیگر گسترش واحدهای تجاری و اداری ناخودآگاه مردم را به ترک این محله مجبور می‌کند.

این یعنی اگر جلو این تغییر گرفته نشود سرعت آن روز به روز بیشتر می‌شود. این تغییر کاربری در بسیاری از موارد در خیابان‌هایی رخ می‌دهد که در طرح تفصیلی شهر تهران پهنه مسکونی تعریف شده‌اند. از طرف دیگر در تقاطع‌های پر رفت‌وآمد محله مجتمع‌های بزرگی مثل رویال ساخته می‌شوند. تبعات چنین ساخت‌وسازهایی در محله نارضایتی اهالی است و همین موضوع، دلیلی برای ترک اهالی قدیمی از این محله و تغییر بافت آن است. از قدیم محله، تصویری از آرامش و قابل سکونت بودن محل زندگی در ذهن شهروندان ایجاد می‌کرد. این تعریف امروز در بسیاری از محله‌های تهران از جمله شهرک غرب تغییر کرده است.»

کد خبر 562490

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha