با وجود ادعاهای اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر مبنی بر نظارت مستمر بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در بازار، وضعیت رعایت بهداشت در فروشگاه‌ها مطلوب نیست.

بازار بوشهر

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از مهر، درحالی‌که هنوز دارو و واکسنی برای کرونا ساخته نشده است، رعایت پروتکل‌های بهداشتی ازجمله استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی را می‌توان یکی از مهم‌ترین راهکارهای پیشگیری از این بیماری خطرناک دانست. بازار یکی از پرترددترین مکان‌ها در هر شهری است که در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، می‌تواند به محلی برای گسترش ویروس کرونا تبدیل شود که نتیجه آن افزایش بستری‌ها و مرگ‌ومیر ناشی از آن است. با نظارت مناسب بر بازار می‌توان میزان رعایت پروتکل‌ها را افزایش داد ولی باوجود ادعاهای صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر مبنی بر نظارت مستمر بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بازار، مردم از وضعیت بهداشت رضایت ندارند.

فروشگاه‌ها شلوغ است

یکی از شهروندان بوشهری  اظهار کرد: متأسفانه بسیاری از صنوف پروتکل‌های بهداشتی پیشگیری از کرونا را رعایت نمی‌کنند و شاهد بی‌نظمی زیادی در این زمینه هستیم. وارد برخی از مغازه‌ها که می‌شویم تا تعداد زیادی از افراد در مغازه هستند و شاهد تراکم جمعیت هستیم که این موضوع باعث گسترش بیماری می‌شود. انتظار می‌رود مغازه‌ها نسبت به ایجاد صف‌های منظم اقدام کنند تا با جلوگیری از ازدحام در فضای بسته، ویروس کرونا بیش از این گسترش نیابد.

مردم رعایت نمی‌کنند

یکی از فروشنده‌های مواد غذایی در بوشهر گفت: این شلوغی که می‌بینید از کنترل ما خارج است. ما به مردم میگوییم که فاصله را رعایت کنند و در هنگام شلوغی صبر کنند تا مشتریان از مغازه خارج شوند ولی خیلی از افراد رعایت نمی‌کنند. به همه مشتری‌ها تأکید می‌کنیم که باید از ماسک استفاده کنند ولی برخی از افراد می‌گویند که ما مشکلی نداریم و بدون ماسک وارد می‌شوند و ما هم که نمی‌توانیم آن‌ها را بیرون کنیم. حتی وقتی‌که مشتری‌های ما هم رعایت نمی‌کنند، مجبوریم به آن‌ها خدمات بدهیم تا مشتری خود را از دست نداده و در این بازار کساد فروش بهتر و بیشتری داشته باشیم.

نظارت خوبی در بازار نیست

یکی از شهروندان که از وضعیت رعایت پروتکل‌ها در بازار ناراضی بود  اظهار کرد: برخی از افراد بدون استفاده از ماسک وارد مغازه‌ها می‌شوند و متأسفانه نظارتی بر این وضعیت نیست. انتظار می‌رود دستگاه‌های متولی ازجمله صنعت، معدن و تجارت و همچنین دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نظارت بیشتری را بر این وضعیت داشته باشند.

ادعای نظارت بر بازار و نتیجه‌ای که حاصل نشد

معاون نظارت بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کننده سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر بیان کرد: از ابتدای شروع بیماری کرونا تا پایان مهرماه سال جاری تعداد ۳۶۰ واحد صنفی و صنعتی در سراسر استان به دلیل عدم رعایت مسائل بهداشتی مهر و موم شده است. مهر و موم این واحدها در راستای اقدامات انجام‌شده جلوگیری از انتشار ویروس کرونا از سوی این سازمان و در قالب گشت‌های مشترک بازرسی از اصناف با همکاری مرکز بهداشت، اتاق اصناف، تعزیرات حکومتی و اداره اماکن نیروی انتظامی به‌عنوان متخلف انجام‌شده است.

جمالی با اشاره به انجام گشت‌های مشترک بازرسی به‌منظور مقابله با بیماری کرونا به‌صورت روزانه با همکاری دستگاه‌های عضو کمیته از واحدهای صنفی سراسر استان، شهرک‌ها، مناطق و نواحی صنعتی از سوی سازمان صمت تصریح کرد: از اول اسفند سال گذشته تا پایان مهرماه امسال هزار و ۵۹۳ مورد گشت مشترک بازرسی در استان انجام‌شده که ازاین‌بین تعداد هزار و ۵۴۹ فقره منجرِ به تشکیل پرونده تخلف به ارزش ۱۳ میلیارد و ۱۲۲ میلیون ریال برای سیر مراحل قانونی به اداره کل تعزیرات حکومتی ارسال‌شده است.

در همین راستا بیش از هزار و ۱۲۰ مورد تذکر یا اخطار کتبی به متصدیان واحدهای صنفی استان صادر و ابلاغ‌شده است. طی هفت‌ماهه سال جاری تعداد ۵۶ هزار و ۶۲۷ مورد بازرسی از اصناف سراسر استان انجام‌شده است که از این تعداد، دو هزار و ۸۱۷ مورد منجر به تشکیل پرونده تخلف به ارزش ۸۸ میلیارد و ۶۲۶ میلیون ریال و ارسال به تعزیرات حکومتی شده است.

کد خبر 562434

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha