همشهری آنلاین: بهای هر بشکه نفت خام در معاملات روزجمعه (۲۷ ژوئن) از مرز ۱۴۰ دلار گذشت. علت این افزایش قیمت، کاهش ارزش دلار در برابر سایر ارزها عنوان شده است.

به گزارش دویچه وله،هر بشکه‌ی ۱۵۹ لیتری نفت سبک وست تگزاس اینترمدیت، برای تحویل در ماه اوت، روز جمعه (۲۷ ژوئن) ، به قیمت بی‌سابقه ۱۴۰ دلار و ۵ سنت دادوستد شد.

آخرین رکورد مربوط به یک هفته گذشته و معادل ۱۳۹ دلار و ۸۹ سنت (۸۹ یورو) بوده است. بهای نفت سبک دریای شمال هم به ۱۴۰ دلار و ۳۸ سنت رسید.

نفت در بازارهای جهانی با دلار آمریکا مبادله می‌شود. کارشناسان یکی از دلایل افزایش بهای نفت را، کاهش ارزش دلار آمریکا در برابر سایر ارزها می‌دانند.

پیش‌بینی اوپک: افزایش ارزش یورو، افزایش بهای نفت

خلیل، دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) بر این عقیده است که بهای نفت در پایان تابستان سال جاری به ۱۵۰ تا ۱۷۰ دلار خواهد رسید. او البته پیش‌‌بینی می‌کند که قیمت‌ها در پایان سال، روند نزولی به خود بگیرند.

خلیل، نقش بانک مرکزی اروپا را در زمینه بهای نفت تعیین‌کننده می‌داند. به نظر او بانک مرکزی اروپا، دیر یا زود و با هدف مهار تورم، نرخ سود بانکی را افزایش خواهد داد. افزایش سود بانکی برای مهار تورم، ارزش یورو را باز هم در برابر دلار بالا خواهد برد؛ عاملی که به اعتقاد خلیل «نفت را گران‌تر می‌کند".

لیبی تهدید به کاهش تولید کرد

لیبی اعلام کرده است که در مورد کاهش تولید نفت فکر خواهد کرد. سیاست‌مداران این کشور کاهش تولید را یکی از گزینه‌هایی می‌دانند که می‌توان در واکنش به تهدیدهای اخیر آمریکا به آن اندیشید. این روزها کنگره آمریکا در حال بررسی طرحی است که در صورت تصویب، به دستگاه قضایی این کشور اختیار می‌دهد که از کشورهای تولیدکننده و صادرکننده نفت شکایت کند.

بهای نفت در حالی افزایش می‌یابد که تنها ۵ روز از نشست تولیدکنندگان و صادرکنندگان نفت در جده می‌گذرد. یکشنبه هفته جاری (۲۲ ژوئن) بود که نمایندگان بیش از ۳۰ کشور تولید‌کننده و مصرف‌کننده نفت در عربستان سعودی گرد هم آمدند تا راه‌های مهار افسارگسیخته بهای نفت را بررسی کنند. در پایان این نشست عربستان، بزرگ‌ترین دارنده ذخایر نفتی جهان، اعلام کرد که سقف تولید خود را بالاتر خواهد برد.

این‌که تولید این کشور تا چه حد افزایش خواهد می‌یابد، اعلام نشد. اما سران این کشور پیش‌تر از افزایش روزانه ۲۰۰ هزار بشکه نفت سخن رانده بودند.

کد خبر 56210

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز