سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان تاکید کرد: ایران علاقه‌ای به مداخله در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا ندارد و به نفع کسی نیز نمی‌داند که دخالتی انجام شود.

سعید خطیب زاده

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، سعید خطیب‌زاده صبح روز دوشنبه ۱۲ آبان در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند که ایران به همراه کشورهای روسیه و چین به‌صورت سایبری در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دخالت می‌کند، اظهار کرد: ما علاقه‌ای برای مداخله در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نداریم و به نفع کسی نیز نمی دانیم که دخالتی انجام شود و این مردم آمریکا هستند که باید انتخاب کنند گرچه معتقدیم انتخابات‌ آمریکا بیش از پیش در حال تبدیل شدن به یک نمایش است.

وی افزود: ما تمام اتهاماتی که در این زمینه مطرح می شود را رد می‌کنیم و آن را کاملا بی‌اساس می‌دانیم.

خطیب زاده همچنین در این ارتباط افزود: تاریخ نشان داده است چه کشوری با دخالت در امور داخلی دیگر کشورها اقدام به کودتا کرده است، روسای کشورها را عوض کرده است و نیروهای CIA به دیگر کشورها اعزام کرده است.

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با بدهی انگلیس به ایران و علت خودداری این کشور اروپایی از پرداخت این بدهی و انتشار برخی ادعاها مبنی بر اینکه قسمتی از این پرونده با مشکل روبه‌رو است گفت: بدهی انگلیس به ایران قطعی است و آن چیزی که در این زمینه به تأخیر افتاده یک موضوع کوچک است ولی مابقی این مسئله روشن است. اصل این بدهی و سود آن روشن است و دولت انگلیس هیچ بهانه‌ای ندارد که این بدهی را پرداخت نکند ، لندن در پرداخت این بدهی تاخیر ناموجه دارد به خاطر برخی از ادعاهایی که مطرح می کند.

 وی افزود:  ما در حال پیگیری هستیم که این بدهی هرچه زودتر به ایران پرداخت شود و همان‌طور که اشاره کردم اصل این بدهی و سود آن روشن است.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با نگاه ایران به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و احتمال انجام مذاکره بین تهران و واشنگتن بعد از برگزاری این انتخابات تصریح کرد: موضوع ایران روشن است ما اصلا به فردا نگاه نمی‌کنیم ما نگاه می‌کنیم که دولت جدید آمریکا از هر حزبی که باشد چه سیاستی در مورد ایران در پیش می‌گیرد و چگونه رفتار می‌کند.

وی افزود: آن چه که مهم است هر دو حزب متوجه شدند که سیاست آنها در برابر ایران شکست خورده است و باید در این سیاست تجدید نظر کنند.

وی گفت: چارچوب گفت‌وگو برجام است و هر کسی که خسارت وارد شده به ایران را جبران کند و جنگ اقتصادی علیه ایران را متوقف کند می‌تواند در چارچوب این، گفت‌وگو انجام شود.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در این نشست فرا رسیدن یوم الله ۱۳ آبان را گرامی داشت و گفت: در ۱۳ آبان سه اتفاق مهم رخ داده است؛ تبعید حضرت امام (ره)، کشتار دانش آموزان در سال ۱۳۵۷ و همچنین تسخیر لانه جاسوسی که از آن به عنوان انقلاب دوم یاد می شود.

وی ادامه داد: میزان خصومت و دشمنی آمریکا با ایران نشان دهنده این است که تا چه حد این کشور لجوجانه بر سیاست های غلط خود پافشاری می کند و مسئله مهم این است که تا زمانی که سلطه و سلطه‌گر است مقاومت و ایستادگی در برابر سلطه گران وجود دارد.

وی همچنین اعلام کرد که محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان از روز سه شنبه ۱۳ آبان سفری را به سه کشور آمریکای لاتین آغاز می کند.

وی در همین چارچوب گفت: آقای ظریف برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور بولیوی به این کشور سفر خواهد کرد و در ادامه با سفر به کشورهای کوبا و ونزوئلا با مقامات این دو کشور دوست نیز رایزنی و گفت و گو خواهد داشت.

خطیب زاده همچنین در بخش دیگری از صحبت های خود در این نشست مطبوعاتی که به خاطر شیوع گسترده ویروس کرونا در کشور به صورت آنلاین برگزار شده بود در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با اخبار منتشر شده مبنی بر تعطیلی بخش های اقتصادی سفارتخانه های ایران در برخی از کشورها گفت: چنین خبری درست نیست، بخش اقتصادی سفارتخانه‌های ایرانی فعال هستند و تعطیل نشده اند و نمی شوند، البته برخی از اصلاحات صورت گرفته که این اصلاحات فقط مربوط به بخش اقتصادی نبوده و همان طور که گفتم بخش اقتصادی در هیچ سفارتخانه‌ای تعطیل نشده است.

خطیب زاده همچنین با اشاره به سفر عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه به چهار کشور آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و روسیه به منظور ارائه راه حل ایران برای حل و فصل مناقشه قره باغ و رایزنی با مقامات این چهار کشور گفت: ما به دنبال حل و فصل بحران قره باغ هستیم و نه فقط ایجاد آتش بس. در بالاترین سطح رایزنی هایی را در این رابطه انجام داده ایم و منتظر پاسخ کشورهای متقابل که با آن ها رایزنی کرده ایم هستیم و اگر پاسخ دریافت کنیم می توانیم در این مسیر درست حرکت کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: مواضع و نگرانی های ما در ارتباط با این بحران روشن است و ما در چارچوب مصلحت منطقه ای در این زمینه حرکت می کنیم و فکر می کنیم که برداشت ها تاکنون نسبت به طرح ایران در این کشورها مثبت بوده است.

وی همچنین با بیان اینکه مناقشه قره باغ مناقشه ای است که سه دهه از آن می گذرد، گفت: جمهوری اسلامی ایران براساس وظایف خود و با توجه به همسایگی اش با دو کشور ارمنستان و آذربایجان طرح بسیار منطقی را براساس واقعیت های روی زمین و تحقق حقوق دو کشور تدوین کرده است. برخوردهایی که با این طرح صورت گرفته مثبت بوده است و ما منتظر تصمیم ها در پایتخت این کشورها هستیم.

وی ادامه داد: بخشی از این طرح مربوط به نگرانی های ما در ارتباط با این بحران است. ما در مورد امنیت خودمان کوتاه نمی آییم و این موضوع را به کشورهای طرف رایزنی ابلاغ کرده ایم و امیدواریم در هفته های آتی شاهد این باشیم که قدم های خوبی در راستای تحقق صلح در این منطقه برداشته شود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد هشدار روز گذشته وزیر امور خارجه در ارتباط با حضور گروه های تروریستی در مرزهای ایران در پی بحران قره باغ و آیا در سفر منطقه ای آقای عراقچی این نگرانی ایران به طرف های مقابل منتقل شده است یا نه، گفت: در سفر آقای عراقچی این نگرانی ها مطرح شد. ما نگرانی های جدی خود را در این زمینه اعلام کردیم و به صورت جدی در مورد این مسئله صحبت کردیم.

وی ادامه داد: ما در این زمینه با کسی شوخی نداریم و نگرانی های جدی داریم و امیدواریم همان طور که ادعا می شود گزارش ها مورد حضور گروه های تروریستی در این منطقه غلط باشد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه  FATF بار دیگر نام ایران را در لیست سیاه خود قرار داده است و آیا وزارت خارجه با دستگاه های حاکمیتی برای حل این مسئله رایزنی هایی را انجام داده است یا نه، گفت: در ارتباط با موضوع FATF موضع دستگاه دیپلماسی کشور روشن است. ما مواضع و نظرات خود را به دوستان گفته ایم و در آخر نهادهای حاکمیتی باید در این زمینه تصمیم بگیرند ما نیز در حال گفت و گو در این زمینه هستیم و فکر می کنیم که به خاطر دوستانمان که شده باید این موضوع را حل کنیم. امیدواریم که سایر دستگاه ها هم کمک کنند که این موضوع با کمترین خسارت حل شود.

وی همچنین در مورد دیگر طرح های ارائه شده برای حل بحران قره باغ در پی این سال ها و نگاه ایران به این طرح ها گفت: جمهوری اسلامی ایران از تمام طرح هایی که در این زمینه ارائه شده حمایت کرده ولی مشکل این است که این طرح ها به نتیجه نرسیده است.

خطیب زاده با بیان اینکه ما در مورد طرح خود با کشورهای روسیه، ترکیه، ارمنستان و آذربایجان رایزنی کرده ایم و منتظر پاسخ آن ها هستیم، گفت: اولویت ما پایان دادن به این مخاصمه و حل و فصل دائمی این مسئله است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در ادامه این نشست که حدود نیم ساعت به طول انجامید در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آقای باهنر چندی پیش در مصاحبه ای اعلام کردند که رئیس جمهور و وزارت خارجه نقش چندانی در اتخاذ سیاست های خارجی کشور ندارند، نظر شما در این ارتباط چیست، گفت: من اظهارات ایشان را ندیده ام. وزارت خارجه یک وزارتخانه حاکمیتی است، وزارتخانه‌ای که به گفته مقام معظم رهبری نیمی از دولت است چرا که سیاست های خارجی جمهوری اسلامی ایران در عرصه سیاست خارجی را اجرا می کند. اتخاذ تصمیم گیری در جمهوری اسلامی ایران سازوکار خاص خود را دارد و در این سازوکار گفت وگو و رایزنی بین مقامات و قسمت های مختلف وجود دارد.

وی ادامه داد: وظایف وزارت خارجه در قانون مشخص است و ما در چارچوب انجام وظایف و تکالیف خود عمل می کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد پیگیری پرونده ترور شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی از سوی وزارت خارجه گفت: در مورد روند پیگیری این پرونده بیانیه مبسوطی چندی پیش از سوی وزارت خارجه صادر شد و من شما را به مطالعه آن ارجاع می دهم. در آن بیانیه اقدامات وزارت خارجه برای پیگیری این پرونده تشریح شده است. وزارت خارجه بخشی از پیگیری این پرونده است و پرونده قضایی باید در قوه قضاییه شکل بگیرد و شما می توانید مطالب مرتبط با این موضوع را از سخنگوی قوه قضاییه بپرسید.

این دیپلمات ارشد کشورمان خاطر نشان کرد: ایران در سطح بین المللی نیز با جدیت این پرونده را دنبال می کند. این پرونده مفتوح است و ما از ابعاد مختلف در سطح بین المللی آن را پیگیری می کنیم.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با روابط ایران و بولیوی و اینکه آیا با توجه به تغییر دولت در بولیوی این امکان وجود دارد که این کشور آمریکای لاتین بار دیگر سفارت خود را در ایران افتتاح کند و روابط دو کشور به سطح قبلی بازگردد، گفت: سفر آقای ظریف به بولیوی نشان می دهد که دو طرف از آمادگی خوبی برخوردار هستند که روابط دو کشور به سطح خوبی برسد. ما در این زمینه آمادگی داشته و داریم.

خطیب زاده گفت: ما روابط متوازنی با بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین داریم و در مورد موضوع بولیوی نیز تلاش بر این است که روابط به سطح خوب خود بازگردد و قطعا در آینده شاهد روابط جدی تری بین دو کشور ایران و بولیوی در چارچوب منافع دو کشور و تحولات جاری خواهیم بود.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با پرداخت بدهی های ایران از سوی کره جنوبی و اینکه پیش از این ایران اعلام کرده بود که روند مذاکرات در این زمینه کند است و آیا این مسئله برطرف شده است یا نه، گفت: ما همچنان پیگیر این موضوع هستیم. جزئیات در مورد این موضوع را باید بانک مرکزی اعلام کند و همان طور که پیش از این نیز گفته بودیم این رایزنی ها به کندی پیش می رود. البته برخی از اقدامات صورت گرفته است ولی همان طور که اشاره شد از نظر ما روند امور کند است و تأکید بر آن داریم که باید این روند تسریع شود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با نگاه ایران به تحولات اخیر در فرانسه از جمله توهین مجله شارلی ابدو به پیامبر اسلام و مواضعی که دولت فرانسه در این زمینه اتخاذ کرده است، گفت: وزارت خارجه در این زمینه موضع گرفت. آقای ظریف در این ارتباط توییت کردند و کاردار سفارت فرانسه در غیاب سفیر این کشور به وزارت خارجه احضار شد. ما با برخی از کشورهای اسلامی در این زمینه رایزنی هایی را انجام دادیم. ما توهین به هیچ یک از ادیان الهی به ویژه پیامبر اسلام (ص) را تحمل نمی کنیم. ما فکر می کنیم که این چرخه باطلی از تحریک، توهین و افترا به حدود دو میلیارد مسلمان است که روی دیگر آن افراط و تروریسم است که این تروریسم نیز اتفاقا دست پرورده خود کشورهای غربی است.

وی همچنین با اشاره به اظهارات مکرون گفت: به نظر می رسد که او به نوعی عقب نشینی کرده و از اظهارات قبلی عذرخواهی کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه با تأکید بر احترام به ادیان الهی افزود: ملت های آزادی خواه جهان توهین به مقدسات و ادیان را نمی پذیرند و به نفع هیچ کشوری نیست که این اتفاق در آن بیفتد.

وی همچنین در همین چارچوب در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه به نظر می رسد کشورهای اسلامی در این ارتباط موضع واحدی اتخاذ نکرده اند، گفت: متأسفانه یکی از مسائلی که در حال حاضر در جهان اسلام با آن روبرو هستیم عدم وحدت است و این از مصائب جهان اسلام است. ما از طریق سفارتخانه های خود در کشورهای اسلامی تلاش کردیم گفت و گوهایی را با کشورها در این ارتباط انجام دهیم ولی واقعیت این است که برخی از سران کشورهای اسلامی به آرمان جهان اسلام خیانت کرده اند و مسیرهای سختی را پیش روی جهان اسلام گذاشتند.

خطیب‌زاده ادامه داد: البته برخی از کشورهای اسلامی نیز در این ارتباط به صورت یکپارچه مواضع خوبی اتخاذ کرده اند و ما فکر می کنیم که مناسب است که هر چه زودتر دولت فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی از این مسیر اشتباه خارج شوند.

وی همچنین در ابتدای این نشست فرا رسیدن هفته وحدت و ولادت پیامبر اسلام (ص) و امام جعفر صادق (ع) را تبریک گفت.

کد خبر 561975

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha