پروژه ترافیکی «خیابان کامل» با هدف بهبود سبک زندگی ساکنان، کاهش تنش‌ها و توسعه روابط اجتماعی مطلوب و کارآمد در بلوار معلم منطقه۱۸ وارد فاز عملیاتی شده است.

تولد يك خيابان تمام عيار

همشهری آنلاین_مریم قاسمی:  به گفته «سیدمحمد فیاض» شهردار منطقه۱۸ این طرح ویژه ترافیکی، بستری فراهم خواهد کرد تا شهروندان بیش از گذشته از فضاهای اطراف محل زندگی خود لذت ببرند و هنگام حضور در معابر احساس آرامش و امنیت کنند. به تعبیر وی، خیابان کامل معبری تمام و کمال است از آنچه شهروندان در فضای کنونی شهری به دنبال آن هستند؛ جایی که بتوانند در کنار مناسبات فرهنگی و ارتباطات اجتماعی، در محله و شهر حضور مؤثرتری داشته باشند و به مرور زمان رضایتمندی بیشتری احساس کنند. برای اجرای پروژه خیابان کامل ماه‌ها کار مطالعاتی و میدانی انجام شده و هرچند ماهیت این طرح ترافیکی است، اما به مسائل مربوط به حوزه اجتماعی و فرهنگی نیز توجه ویژه‌ای دارد.  

یکی از اولویت‌های پروژه خیابان کامل بحث فرهنگسازی است تا علاوه بر مباحث مختلف ترافیکی و شهری نیازهای اجتماعی و فرهنگی ساکنان نیز تأمین شود. شهردار منطقه ۱۸ عقیده دارد که اجرای چنین طرح‌هایی به بهبود سبک زندگی خانواده‌ها کمک می‌کند و هر قدر در این زمینه تلاش شود، به همان اندازه شاهد کاهش آسیب‌ها و ناملایمات اجتماعی و فرهنگی در شهر و محله خواهیم بود.  
«سیدمحمد فیاض» درباره چگونگی و چرایی اجرای پروژه خیابان کامل در بلوار معلم می‌گوید: «این پروژه چند وجهی است، یعنی در کنار ایجاد معبری استاندارد و ایمن برای رانندگان عبوری از محورهای شرق به غرب و غرب به شرق شاهد تولد پیاده‌راه و گذرگاهی هستیم که به‌طور کامل در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد و به امکاناتی همچون مسیر دوچرخه‌سواری، آلاچیق، فضای سبز، پایگاه کتابخوانی و... مجهز می‌شود.» 
به گفته وی بلوار معلم که از محدوده محله‌های بهداشت، تولیددارو، ولی‌عصر(عج) شمالی، شهرک صاحب‌الزمان(عج)، شهرک امام خمینی(ره) و شهرک مسلمین می‌گذرد، به لحاظ موقعیت جغرافیایی و سایر امکانات شامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای، نهادهای خدمات‌رسان، راسته فروشندگان صنایع‌دستی و مبلمان و... برای اجرای پروژه خیابان کامل مناسب بوده و به همین دلیل انتخاب شده است.  

  •  بلوار معلم نخستین و آخرین  خیابان کامل نخواهد بود

شهردار منطقه۱۸ ابراز امیدواری می‌کند که با لطف پروردگار بحران کرونا روزی به پایان می‌رسد و پس از این لحظه‌های تلخ و نامبارک مناسبات و ارتباطات اجتماعی دوباره از سر گرفته می‌شود و آن زمان شهروندان با قدم گذاشتن در خیابان کامل بلوار معلم می‌توانند احساس خوشایندی پیدا کنند. فیاض در ادامه تأکید می‌کند که این معبر ویژه نخستین و آخرین خیابان کامل منطقه۱۸ نخواهد بود؛ چراکه قصد دارند مانند این پروژه را در بلوار شهیدان بهرامی (یاران سابق) در ناحیه۲ شهرداری منطقه۱۸ اجرا کنند. وی می‌گوید: «این بلوار نیز موقعیت ممتازی دارد، از یک‌سو محور ارتباطی منطقه۱۸ به منطقه۱۷ است و در طول مسیر از محله‌های شهرک صاحب‌الزمان(عج)، ولی‌عصر(عج) شمالی، ولی‌عصر(عج) جنوبی و بهداشت می‌گذرد. ابتدای آن خیابان قائم(عج) در جوار بوستان بانو، مجموعه شهربانو و بوستان قائم(عج) و انتهای آن پل بهاران و ساختمان شهرداری منطقه۱۸ است.  

  •  تلاش برای ایجاد محله‌ای خوب و مطلوب

فیاض عنوان می‌کند که پیشنهادها و ایده‌های شهروندان در امکان‌سنجی طرح‌ها و اولویت‌بندی پروژه‌های شهرداری منطقه۱۸ اهمیت فراوانی دارد و می‌گوید: «در اجرای پروژه خیابان کامل ابتدا باید فرصت‌های محله و نیاز شهروندان را شناخت و بعد وارد عمل شد. مسائلی که می‌تواند اولویت پیدا کند، فراوان است؛ از جمله اوقات فراغت سالمندان، آماده کردن شهر و محله برای حضور معلولان و جلوگیری از انزوا و گوشه‌گیری آنها، حذف فضاهای بی‌دفاع شهری و تبدیل آن به فضاهای مفید و کارآمد، کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی و...» به گفته فیاض در اجرای پروژه خیابان کامل به همه مسائل توجه می‌شود.  

  • استفاده از ظرفیت نهادهای مردمی در اجرای طرح‌ها

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه۱۸ از خیابان کامل به‌عنوان الگویی مناسب از پروژه‌های «انسان محور» به جای «خودرو محور» یاد می‌کند و می‌گوید: «متأسفانه در چند دهه گذشته شهر و محله‌هایش آنقدر توسعه و گسترش یافته که دیگر فضایی برای استفاده اختصاصی شهروندان باقی نگذاشته و به هرجا که نگاه می‌کنیم آپارتمان‌ها و ساختمان‌های سنگی و سیمانی بیش از همه به چشم می‌خورد. در چنین شرایطی اجرای طرح‌های نو از جمله خیابان کامل که متولی اصلی آن معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران است می‌تواند بخشی از این کمبودها را جبران و این وضعیت بغرنج را تعدیل کند.» 
«فرجاد احمدی‌راد» عقیده دارد که دورنمای اجرای این پروژه موفقیت‌آمیز است و در این زمینه توضیح می‌دهد که کارشناسان حوزه حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه۱۸ قبل، حین و پس از اجرای پروژه خیابان کامل، دیدگاه و نظر شهروندان ساکن در محله را جویا شده و بدون اغراق‌درصد بالایی از اهالی به اجرای این پروژه رأی مثبت داده‌اند و آن را در بهبود فضای محله و برآوردن نیاز شهروندان مؤثر می‌دانند. احمدی راد می‌افزاید: «پس از بررسی نتایج، درنگ جایز نبود. بنابراین اجرای پروژه در اولویت قرار گرفت و شهروندان به‌زودی شاهد اقدامات معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه۱۸ خواهند بود.»
وی در ادامه از ظرفیت بالای گروه‌های مردم‌نهاد فعال محلی برای مشارکت در اجرای پروژه‌ها صحبت می‌کند و می‌افزاید: «اگر انجمن‌های محلی برای اجرای پروژه خیابان کامل ایده و ابداعی دارند می‌توانند در این زمینه با شهرداری همکاری کنند. به فرض می‌توان رنگ‌آمیزی دیوارها و المان‌های موجود در بلوار معلم را به شهروندان سپرد یا اینکه نمونه‌های جالبی از تندیس‌ها و کاردستی‌هایی را که اهالی با پسماندها و لوازم غیرقابل استفاده درست کرده‌اند، در این مسیر نصب کرد تا در معرض دید عموم مردم قرار گیرد.» 
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه۱۸ در پایان یادآوری می‌کند که شهروندان ساکن در محله‌ها باید از سهم یکسان در زمینه استفاده از امکانات برخوردار شوند، بنابراین مسئولان شهرداری منطقه۱۸ قصد دارند در آینده نمونه‌هایی از پروژه خیابان کامل بلوار معلم را در سایر محله‌ها اجرا کنند.

کد خبر 561969

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha