۳۶ هزار واحد مسکونی در جریان زلزله ۷.۳ ریشتری ۲۱ آبان سال ۹۶ در سرپل‌ذهاب تخریب یا دچار خسارت شدند و در آستانه سومین سالگرد این حادثه با تلاش‌ دولت و مشارکت مردم، این شهرستان چهره‌ای متفاوت به خود گرفته و بار دیگر روی پاهای خود ایستاده است.

سرپل ذهاب

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، زمین لرزه ۲۱ آبان که در ۱۱ کیلومتری بخش ازگله و ۳۲ کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه رخ داد، ۱۰ شهرستان و ۱۹۳۰ روستای کرمانشاه دچار خسارت شد و در این حادثه ۱۰۷ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی خسارت جزیی و کلی دید. به گفته هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه، در اثر زلزله ۹۶، در مجموع ۱۵ هزار میلیارد ریال به زیرساخت های استان کرمانشاه خسارت وارد شد.

تخریب و آسیب دیدگی ۳۶ هزار واحد مسکونی در زلزله

فرماندار سرپل ذهاب در آستانه سومین سالگرد این زلزله گفت: در جریان زلزله آبان سال ۹۶ در این شهرستان ۳۶ هزار واحد مسکونی در شهر و روستاها آسیب دید که تعمیرات ۱۸ هزار و ۵۰۰ واحد تعمیری پایان یافته و مالکان در این واحدها استقرار یافته‌اند.

محبت جمالی‌نیا افزود: ۳۶ هزار واحد مسکونی تخریبی و تعمیری به دلیل بی‌خانمانی که زلزله برایشان ایجاد کرده بود عملا از ترس پس لرزه و نداشتن مکان امنی به صورت اضطراری و یا اسکان موقت در چادر و کانکس در معابر عمومی، بوستان‌ها، خیابان‌ها، باکس‌های شهری و فضاهای عمومی و فضای سبز در قالب کمپ روند زندگی خود را با شروع بازسازی واحدهای آسیب دیده از زلزله از سر گرفتند.                                                                                                                   

افزایش ۲ هزار واحد مسکونی روستایی نسبت به قبل از زلزله

نماینده عالی دولت در سرپل ذهاب گفت: در حوزه روستایی قبل از زلزله ۱۰ هزار و ۸۰۹ واحد آسیب دیده از زلزله داشتیم که اکنون با همت دولت و مشارکت مردم  بیش از۱۲ هزار و ۹۳۳ واحد بازسازی شد و بیش از ۲۰ درصد افزایش ساخت در حوزه بازسازی روستایی در شهرستان را داشته ایم.

ساخت ۱۷ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در شهر و روستا

فرماندار سرپل ذهاب گفت: عملیات ساخت ۱۷ هزار و ۵۰۰ واحد تخریبی شهری و روستایی در این شهرستان به پایان رسیده و تا قبل از زلزله سال ۹۶، ۶ هزار و ۳۰۰ پروانه ساخت از سوی شهرداری سرپل ذهاب صادر شده بود که طبق اعلام مدیریت شهری امروز شاهد صدور ۱۴ هزار پروانه ساخت و ساز هستیم. ساخت و ساز در حوزه شهری از یک و ۲ دهم طبقه قبل از زلزله آبان سال ۹۶ به ۳/۹ دهم طبقه رسیده که در نوع خودش بی نظیر و تبدیل آسیب به فرصت برای شهرستان است.

اتمام بازسازی و مقاوم سازی ۲۱ واحد مسکن مهر شهید شیرودی

فرماندار سرپل ذهاب گفت: از ۲۴ بلوک مسکن شهید شیرودی با ۵۷۶ واحد که هر بلوک در ۶ طبقه و هر طبقه چهار واحد که در زلزله آبان سال ۹۶ آسیب دید امروز بیش از ۲۱ بلوک با ۵۰۴ واحد روند بازسازی و مقاوم سازی آن ها به اتمام رسیده و مالکان در آن ها استقرار یافته اند.

 پایان عملیات تعمیر و احداث مدارس آسیب‌دیده

نماینده عالی دولت در سرپل ذهاب گفت: ۳۲ مدرسه شامل ۱۴ مدرسه شهری و  ۱۸ مدرسه روستایی در جریان زلزله سال ۹۶ در سرپل ذهاب تخریب شد که تمامی این مدارس تعمیرات و ساخت آن ها پایان یافته است. اکنون با کمک دولت نوسازی مدارس و خیران ما از ۳۶ مدرسه تخریبی توانستیم بیش از ۵۷ مدرسه با تعداد ۳۰۶ کلاس درس با زیربنای ۳۳ هزار و ۸۸۶ متر مربع ایجاد و احداث کنیم.

کد خبر 561844

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha