دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۹
۰ نفر

شاخص کل بورس تهران دیروز با ۲درصد افت زیر خط حمایت یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد تثبیت شد.

بورس

به گزارش همشهری آنلاین، در آستانه برگزاری انتخابات آمریکا در روز سه‌شنبه ۱۳آبان دیروز شاخص کل بورس تهران با یک نزول حساس زیر محدوده یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد تثبیت شد و ارزش کل بازار سهام به کمتر از ۶۰۰۰ هزار میلیارد تومان سقوط کرد. از نظر تکنیکال چنانچه روند نزولی ظرف چند روزآینده ادامه یابد احتمال افزایش عمق نزول بیشتر می‌شود.

از زمان آغاز روند نزولی بورس در ۲۰مرداد تاکنون، شاخص کل بورس تهران ۸۲۰هزار واحد کاهش یافته و سهامداران به‌طور میانگین ۴۰درصد زیان کرده‌اند. کارشناسانی که در طول روزهای گذشته بارها با همشهری گفت‌وگو کرده‌اند می‌گویند آینده بازار سهام به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا گره خورده است.

به گفته کارشناسان انتخاب دوباره دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا اگر چه به رشد قیمت دلار و به‌دنبال آن رشد بازار سهام در کوتاه‌مدت منجر می‌شود اما در بلندمدت به‌دلیل افزایش تحریم‌ها به نفع بازارسهام نیست و افت بازار سهام را درپی دارد. در مقابل پیروزی جو بایدن در بلندمدت می‌تواند گشایش‌هایی را چه از نظر سیاسی و چه اقتصادی به‌وجود بیاورد و به افزایش درآمد شرکت‌های بورس و رشد شاخص‌ها منجر شود.

محمد احمد زاد اصل دراین باره به همشهری می‌گوید: اگردونالد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا انتخاب شود بازار در ابتدا با شتاب زیادی رشد می‌کند اما در نهایت به‌دلیل شرایط تحریمی سختی که برای شرکت‌ها وجود دارد از شتاب صعودی بازار سهام به‌شدت کاسته خواهد شد و بورس با روند صعودی فاصله زیادی خواهد گرفت. اما اگر بایدن انتخاب شود بازارهای موازی در کوتاه‌مدت با رکود مواجه خواهند شد و اقبال سرمایه‌گذاران به بورس بیشتر خواهد شد. حتی ما با ایجاد یک اعتماد عمومی می‌توانیم دوباره سرمایه‌ها را به سمت بورس هدایت کنیم.

  • نزول حساس

در شرایطی که فقط یک روز به زمان برگزاری انتخابات آمریکا باقی مانده، دیروز شاخص کل بورس تهران با یک نزول حساس نزدیک به دو درصد افت کرد و زیر محدوده یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد که از نظر تکنیکال نوعی خط حمایت برای شاخص تلقی می‌شد، تثبیت شد.

با این میزان نزول جمع کل نزول ارزش بازارسهام، از ۲۰مرداد، که روند نزولی بورس آغاز شده، تا دیروز، به ۳۲۴۱ هزار میلیارد تومان رسید و ارزش کل بازار سهام به زیر مرز ۶۰۰۰ هزار میلیارد تومان سقوط کرد. به باور تحلیلگران شکسته شدن خط حمایت یک میلیون و ۳۰۰هزار واحد می‌تواند دامنه نزول بورس را عمیق‌تر کند با این حال احتمال دارد که نتایج انتخابات آمریکا، بعد از ۱۳آبان، معادلات را در بورس تغییر دهد و به افزایش شاخص‌ها منجر شود. انتظار می‌رود درصورت تداوم روند نزولی فعلی، شاخص بورس تا محدوده یک میلیون واحد افت کند.

  • پایان ریسک بزرگ

اینکه روند نزولی بورس تا کجا و تا چه زمانی ادامه دارد، پرسش حال حاضر سهامداران است. به زعم کارشناسان با وجود اینکه اکنون عوامل زیادی روی بازار سهام تأثیر دارند اما با پایان انتخابات آمریکا یک ریسک بزرگ از بازار حذف خواهد شد.

مصطفی صفاری مدیرعامل سبدگردان سرمایه ایرانیان در این‌باره می‌گوید: با به پایان رسیدن انتخابات آمریکا، انتظار می‌رود شاهد پایان روند منفی قیمت‌ها باشیم، زیرا عوامل بنیادین زیادی در بازار وجود دارد که می‌تواند عاملی برای رشد قیمت‌ها باشد. البته تأثیر انتخابات آمریکا یک تأثیر ذهنی و کوتاه‌مدت است.

او با بیان اینکه عوامل تأثیرگذار بر بازار را می‌توان در دو گروه سیاسی و اقتصادی تقسیم بندی کرد ادامه می‌دهد: عوامل سیاسی ناشی از تصمیمات و رویدادهای داخلی و بین‌المللی است که کوتاه‌مدت هستند وعوامل اقتصادی نیز شامل برخی طرح‌ها و گفته‌های دولتمردان و مدیران است که بلندمدت تلقی می‌شوند. به گفته او پول از بازار خارج نشده و نگرانی ناشی از خروج پول وجود ندارد.

محسن عباسلو هم می‌گوید: مؤثرترین خبری که بازار در انتظار آن است و می‌تواند بر بورس تأثیر بگذارد نتیجه انتخابات آمریکاست. به گفته او نزول روز گذشته بازار سهام ناشی از هیجان سهامداران حقیقی است. از طرف دیگر نبود ‌حمایت مناسب به بی‌اعتمادی در بازار سهام دامن زده است. با این حال حمید علیخانی، کارشناس بازار سرمایه نظر دیگری دارد و معتقد است نزول‌های بورس ناشی از برگزاری انتخابات آمریکا نیست.

او می‌گوید: ریزش‌های بورس با انتخابات آمریکا ارتباطی ندارد؛ چرا باید ۳‌ماه قبل از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، ریزش‌های بازار سرمایه را به انتخابات آمریکا ربط دهیم؛ درحالی‌که در دوره قبلی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، واکنش بازار به این اتفاق فقط ۳ روز به‌طول انجامید و بعد از آن، بازار روند عادی به‌خود گرفت.

او با بیان اینکه بورس تهران از ۱۹ مردادماه نزولی شده و در کمتر از ۳ ماه، ۳۹درصد افت کرده است، می‌گوید: چنین سقوطی در تاریخ بورس سابقه نداشته و در ریزش‌های سال ۹۲، در بورس تهران در عرض ۲ سال ۳۲ درصد ریزش تجربه شده است. این حجم از ریزش، دلیلی جز خدشه دار شدن اعتماد عمومی ندارد.

منبع: روزنامه همشهری

کد خبر 561825

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha