دانشمندان می‌گویند بر ساس داده‌های به دست آمده از تلسکوپ فضایی کپلر و سفینه گایا ممکن است تا ۳۰۰ میلیون سیاره قابل‌سکونت در کهکشان ما، کهکشان راه شیری وجود داشته باشند.

EXOPLANETS

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از نیو اطلس این پژوهش  جدید نه تنها تخمینی از تعداد سیاره‌های بالقوه زیست‌پذیر به دست می‌دهد، بلکه یک عامل کلیدی در «معادله دریک» را شمار تمدن‌های فرازمینی را تخمین می‌زند، در اختیار می‌گذارد.

معادله دریک که در سال ۱۹۶۱ بوسیله دکتر فرانک دریک نوشته شد، مشهورترین فرمول در جستجوی تمدن‌ها فرازمینی دارای فناوری که می‌توانند بالقوه با استفاده از پیام‌های رادیوی با زمین ارتباط برقرار کنند، است.

این محاسبه بر اساس تعداد از عوامل است، از جمله میزان تشکیل ستاره‌ها، نسبت ستاره‌هایی که سیاره دارند، تعداد سیاره‌های قابل‌سکونتی که یک سیاره می‌تواند داشته باشد، تعداد سیاره‌هایی که حیات می‌تواند در آنها ایجاد شود، تعدادی از سیاره‌هایی که حیات هوشمند ایجاد می‌کنند، تعداد سیارهایی که تمدند دارای تکنولوژی ایجاد می‌کنند و گستره حیات در آن تمدن.

مشکل این است هیچکدام از این عوامل با قطعیت مشخص نشده‌اند. از برخی از آنها فقط تخمین‌هایی کلی وجود دارد و برخی دیگر از آنها صرفا بر اساس حدس هستند. نتیجه تخمین‌ها بر اساس معادله دریک این است میان یک تا ۱۰۰ میلیون تمدن دارای فناوری در کهکشان ما وجود دارد که تخمین چندان دقیقی نیست.

اکنون پژوهشگران در انستیتو «ستی»، ناشا و چند سازمان دیگر با استفاده از داده‌ها به دست آمده از ماموریت یافتن سیاره‌های خارجی (سیاره‌های خارج از منظومه شمسی) تلسکوپ فضایی کپلر توانسته‌اند تخمین قابل‌اعتمادتری از یکی از عوامل در این معادله به دست آوردند- اینکه چه تعداد سیاره قابل‌سکونت در کهکشان وجود دارد. آنان برای پاسخ دادن به این پرسش به دنبال سیاره‌های خارجی گشتند که هم‌اندازه کره زمین باشند که دور ستاره‌های شبیه خورشید با همان سن و دمای تقریبی بگردند و در منطقه قابل‌سکونت در منظومه آن ستاره که آب می‌تواند مایع باشد، قرار داشته باشند.

این پژوهش از این لحاظ از بررسی‌های پیشین دقیق‌تر بود که برای تعیین عامل منطقه قابل‌سکونت در منظومه ستاره نه تنها فاصله سیاره را با ستاره ، بلکه به میزان نوری که سیاره از ستاره‌اش دریافت می‌کرد، را هم در نظر می‌گرفت.

نتیجه این بود که تا ۳۰۰ میلیون سیاره قابل سکونت در کهکشان ما وجود دارند که برخی از آنها در فاصله‌های نزدیک در حد ۳۰ سال نوری از زمین هستند. البته اگر شناخت بیشتری از چگونگی تاثیر جو یا اتمسفر یک سیاره بر توانایی حمایت از آب مایع در آن وجود داشته باشد، می‌توان این تخمین را حتی دقیق‌تر کرد. این پژوهشگران می‌گویند تخمین محافظه‌کارانه‌ای از این تاثیر جوی را در آنالیزشان استفاده کردند.

این یافته‌ها می‌تواند به طراحی ماموریت‌های بعدی برای یافتن سیاره‌های خارجی کوچک و زیست‌پذیر در اطراف ستاره‌های شبیه به خورشید کمک کند.

کد خبر 561798

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha