پنجشنبه ۶ تیر ۱۳۸۷ - ۰۷:۲۰
۰ نفر

گروه بین‌الملل: با صدور دستور بسته شدن 3گذرگاه مرزی نوار غزه توسط وزارت جنگ رژیم صهیونیستی، روند آتش بس گروه‌های فلسطینی و این رژیم پس از یک هفته آرامش متوقف شد.

حماس و رژیم صهیونیستی هفته گذشته با میانجیگری مصر برای برقراری آتش بس در نوار غزه توافق کردند که براساس مفاد این توافق قرار بود اسرائیل از ساعت 8صبح روز چهارشنبه به وقت محلی، گذرگاه‌های مرزی غزه را بازگشایی کند و اجازه بدهد انواع کالاها وارد این منطقه شود. 

اما خبرگزاری رویترز گزارش داد که صبح چهارشنبه یک مسئول نظامی رژیم صهیو نیستی اعلام کرد که  این رژیم در پاسخ به پرتاب موشک در روز سه‌شنبه از نوار غزه، گذرگاه‌های مرزی با غزه را بازگشایی نخواهد کرد. 

این تصمیم در جلسه سه‌شنبه شب ایهود اولمرت و ایهود باراک، نخست وزیر و وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گرفته شد و باراک نیمه شب سه‌شنبه دستور بستن گذرگاه‌های اصلی غزه و جلوگیری از ورود کالاها و مواد غذایی به این منطقه را صادر کرد.

گذرگاه‌های  اصلی  بسته باقی می‌ماند

براساس این تصمیم گذرگاه‌های کارنی، صوفا، نحال عوز تا اطلاع بعدی همچنان بسته می‌مانند. اما گذرگاه کوچک ایریز باز است.

پیتر لیرنو مسئول دفتر رابط نظامی اسرائیل در این یاره گفت، فلسطینی‌ها با حمله موشکی دیروز خود به شهرک صهیونیست نشین سدیروت آرامش در غزه را نقض کردند و رژیم صهیونیستی در اعتراض به شلیک این موشک‌ها به شورای امنیت سازمان ملل متحد شکایت کرده است. 

دیروز گردان‌های قدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین مسئولیت حمله موشکی به سدیروت را به‌عهده گرفتند.  این جنبش در بیانیه‌ای برتعهد خود در قبال توافقنامه آتش بس با رژیم صهیونیستی تاکید کرد  که حمله به سدیروت موردی استثنایی بود. 

یک مقام جنبش جهاد اسلامی هم در این باره به خبرگزاری کویت گفت: جهاد اسلامی همچنان به آتش بس متعهد است و حمله به سدیروت در واکنش به ترور یکی از رهبران گردان قدس در شمال کرانه باختری بود. 

جنبش جهاد اسلامی تاکید کرد: ما تا حدی که دشمن صهیونیستی به آتش بس متعهد باشد، به آن متعهد خواهیم بود.

این مقام تصریح کرد: نوار غزه نمی‌تواند در قبال درگیری‌ها با اسرائیل تا زمانی که دشمن در کرانه باختری دست به حمله‌ می‌زند و ملت و رهبران ما را ترور می‌کند، سکوت کند. این مقام ادامه داد: واکنش به حملات و ترور شهر نابلس یک واکنش ضروری و استثنایی نسبت به سهل انگاری اسرائیل در اجرای تعهداتش بود.

نقض توافقنامه آتش بس

روز گذشته جنبش حماس و دولت منتخب فلسطین، هم که طرف رژیم صهیونیستی در توافق آتش بس بود، اقدام این رژیم در بستن گذرگاه‌های نوار غزه را نقض توافقنامه آتش‌بس اعلام و آن را محکوم کردند.

سامی ابوزهری، سخنگوی جنبش حماس در بیانیه‌ای، همگان را به فشار بر رژیم صهیونیستی برای پایبندی به تعهدات خود در توافقنامه آتش‌بس دعوت کرد. 

ابوزهری با اشاره به حادثه تیراندازی صبح امروز ارتش اسرائیل به 2کشاورز در جنوب نوار غزه که به زخمی شدن یکی از آنها منجر شد، گفت: همه طرف‌های ذی‌ربط باید به مسئولیت خود در قبال تجاوزات آشکار اسرائیل عمل کنند. 

از سوی دیگر سخنگوی حماس  در این بیانیه اظهار داشت: حماس ضمن تاکید بر پایبندی‌اش بر توافق آرام‌سازی‌ از همه گروه‌های مقاومت فلسطین می‌خواهد که خویشتنداری کنند و به توافقات صورت‌گرفته در این زمینه پایبند باشند.

در این بیانیه خواسته شده است تا کمیته‌ای مشترک متشکل از اعضای همه گروه‌های ذی‌ربط برای پیگیری اوضاع و تحولات پس از توافق آتش بس تشکیل شود. 

طاهر نونو،  سخنگوی دولت منتخب فلسطین هم از مصر خواست رژیم صهیونیستی را تحت فشار گذارد تا طبق مفاد توافقنامه گذرگاه‌ها را باز کند. وی هم از گروه‌ها خواست تا قبل از هرگونه اقدامی با یکدیگر مشورت و هماهنگی کنند و منافع عمومی ملت را بر سایر امور ترجیح دهند.

مصر: به آتش‌بس پایبند باشید

کشوری که به‌عنوان میانجی در آتش بس حماس و رژیم صهیونیستی ایفای نقش کرده است از دو طرف می‌خواهد تا به‌طور کامل به این اتش بس شکننده احترام بگذارند.

به گزارش الجزیره   حسنی مبارک رئیس‌جمهوری مصر روز سه‌شنبه در شرم‌الشیخ با ایهود اولمرت نخست وزیر رژیم صهیونیستی درباره آتش‌بس نوار غزه و تلاش برای ادامه میانجیگری‌های مصر گفت‌وگو کرد.

در جریان مذاکرات مبارک از دو طرف خواست که به قرارداد آتش‌بس پایبند باشد.سخنگوی دولت مبارک پس از این دیدار بر ادامه تلاش‌های کشورش برای مبادله اسرای فلسطینی با سرباز دستگیر شده رژیم صهیونیستی تاکید کرد.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای آزادی سرباز اسرائیلی دربند حماس از سوی گروه‌های داخلی تحت فشار است اما دولت منتخب فلسطین این موضوع را خارج از توافق آتش بس می‌داند.

کد خبر 56148

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز