جمعه ۱۶ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۷
۰ نفر

تهران ۲ قرن و اندی است که پایتختی ایران را یدک می‌کشد.

سبزه میدان

همشهری آنلاین _ بهاره خسروی: پایتختی که این روزها بافت فرسوده، آسمانخراش‌های سربه‌فلک‌کشیده، دود، ترافیک، جمعیت زیاد و شلوغی نماد آن شده است، در روزگاری نه چندان دور به شهر باغ‌های زیبا و خوش و آب و هوا مشهور بود. باغ هفت‌حوض یکی از این باغ‌های مشهور و فراموش‌شده تهران در حوالی سبزه‌میدان است.

«داریوش شهبازی» در کتاب برگ‌هایی از تاریخ تهران با اشاره به این باغ گمشده در دل بازار تهران می‌نویسد: «باغ هفت‌حوض از آن دسته باغ‌هایی است که هیچ اثری از آن نمانده و عجب آنکه در هیچ یک از آثار مورخینی که از تاریخ تهران‌نوشته‌اند، هم بدان اشاره نشده است و این تعجب زمانی بیشتر جلوه می‌کند که بدانیم محل این باغ در مرکز تهران و نزدیک بزرگ‌ترین میدان آن زمان شهر یعنی سبزه‌میدان بوده و مالکش نیز شخص ناشناسی نبوده است، بلکه «میرزا حسین خان صدر اصفهانی»، صدر اعظم فتحعلی شاه بوده است. این باغ در اراضی بوستان‌های جنوبی ارگ و شمال بازار که سبزه‌میدان هم جزو همان اراضی بوده، قرار داشت.»

طبق نوشته شهبازی در بخشی دیگری از این کتاب، هفت‌حوض باغی مثلثی شکل بوده که ضلع شمالی‌اش در امتداد حصار جنوبی ارگ قرار داشت و ضلع شرقی‌اش را کوچه منوچهرخانی تشکیل می‌داد. ضلع دیگرش به‌طور تقریبی، غرب چهارراه کنونی گلوبندک را به انتهای کوچه منوچهرخانی متصل می‌کرد. باغ هفت‌حوض را میرزا حسین خان صدر اصفهانی وزیر اعظم فتحعلی شاه در محلی که فعلاً بازار گلوبندک است، ساخت. به سبب ۷ حوضی که در میان آن تعبیه شده بود به هفت‌حوض شهرت داشت.

کد خبر 561409

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha