چند سالی است که پای اتوبوس‌های تندرو به خیابان قزوین باز شده است و البته این اتفاق البته تبعاتی هم به همراه داشته است. بسته شدن مسیر تردد غرب به شرق خیابان برای شهروندان به‌ویژه اهالی محله سلیمانی یکی از مهم‌ترین تبعات راه‌اندازی خطوط اتوبوس‌های تندرو در خیابان قزوین است.

بی آر تی

همشهری آنلاین _ فائزه توکلی: نخستین گزینه برای عبور از خیابان مراجعه به ۲ سمت خیابان قزوین مرز مناطق ۱۷ و ۱۰ و گذر از پل عابر است. البته در این مسیر چند پل عابرپیاده موجود است. از جمله مقابل درمانگاه خاندان حکیم که از مراکز درمانی سازمان تأمین اجتماعی است. اما مشکل اینجاست که گذر از پله‌های پل عابرپیاده که مکانیزه نیستند، برای اهالی به‌ویژه بیمارانی که برای مداوا به این مرکز درمانی مراجعه می‌کنند، مشکلات خاص خود را دارد. در این گزارش سری به محله سلیمانی زدیم و با اهالی درباره مشکلات پله‌های برقی و عبور از عرض خیابان قزوین گفت‌وگو کردیم.  

رقیه قهرمانی/ از اهالی محله سلیمانی
  •  راه طولانی تا دوراهی قپان

رقیه قهرمانی از اهالی خیابان حسینی می‌گوید: با راه‌اندازی خط اتوبوس‌های تندرو در خیابان قزوین، مسیر عبور از خیابان به کل بسته شده است. البته چند پل عابرپیاده برای طی کردن عرض خیابان وجود دارد، اما پله‌های این پل‌ها مکانیزه نیستند و بالا و پایین رفتن از آنها برای سالمندان و کسانی که فرزند خردسال دارند، کار سختی است. اینجا مسیر رفت‌وآمد اهالی محله سلیمانی به سمت بازار امامزاده حسن(ع)، درمانگاه خاندان حکیم و به سمت منطقه ۱۷ است. تقریباً تا دوراهی قپان هیچ مسیری برای گذر از عرض خیابان جز پل‌های عابرپیاده نیست. بسیاری برای گذر از این مسیر از روی نرده‌های وسط خیابان رد می‌شوند. همین موضوع باعث تصادف‌های زیادی شده است.

فردوس باقری/ از اهالی محله سلیمانی
  •  پله‌های کثیف و دودگرفته

فردوس باقری از اهالی خیابان سلیمانی می‌گوید: همسر من بیماری خاص دارد و برای تهیه داروهای مورد نیازش حتماً باید به درمانگاه خاندان حکیم مراجعه کند. برای او عبور از پله‌های طولانی پل عابرپیاده تقاطع خیابان شهید حسینی و خیابان قزوین کار سختی است. با توجه به پادرد و کمردرد، گذر از این پل مشکلات و دردهای عضلانی‌اش را چند برابر می‌کند. هیچ‌کدام از چند پل‌های عابرپیاده موجود در مسیر خیابان قزوین مکانیزه نیست و این موضوع کار را برای بیمارانی که به درمانگاه خاندان‌حکیم مراجعه می‌کنند، سخت‌تر می‌کند. نکته دیگر نظافت نشدن پل‌های عابرپیاده این مسیر است. این پله‌ها اغلب کثیف و آلوده و پر از زباله‌های خطرناکی مانند سرنگ و سرسوزن رهاشده است. در این روزهای کرونایی که ویروس‌ در کمین است، به نظافت پل‌های عابرپیاده باید بیشتر از همیشه توجه شود.

امیر تصویری / دبیر شورایاری محله سلیمانی
  • طرح موضوع در صحن شورای‌شهر  

«امیر تصویری» دبیر شورایاری محله سلیمانی می‌گوید: برای مکانیزه شدن پل‌های عابر خیابان قزوین پیگیر هستیم. حتی ماه گذشته با معاون حمل‌ونقل و ترافیک منطقه، مهندس جوزدانی، در این‌باره صحبت‌هایی انجام شد. هرچند به گفته او از لحاظ فنی امکان مکانیزه شدن پل‌های عابرپیاده وجود ندارد. حتی پیشنهاد نصب آسانسور به جای پل‌های مکانیزه هم مطرح شده است. یکی دیگر از مشکلات این بخش از محله سلیمانی قرار گرفتن در محدوده مرزی است چون سمت دیگر خیابان قزوین در حوزه شهرداری منطقه ۱۷ است و باید همکاری ۲ سویه میان شهرداری مناطق وجود داشته باشد. البته علاوه بر پیگیری‌های ما، موضوع مشکل پل‌های عابرپیاده خیابان قزوین از سوی آقای قریشی، رابط دبیران شورایاری منطقه ۱۰، در صحن علنی شورای‌شهر هم برای گرفتن دستور لازم مطرح شده است.

ربابه عمادی / از اهالی  محله سلیمانی
  • عبور از گذرگاه سخت

ربابه عمادی از اهالی خیابان شهید سبحانی می‌گوید: در این روزهای کرونایی مردم اصولاً با استرس و نگرانی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند، اما برای اهالی خیابان قزوین و محله سلیمانی سختی‌ تردد از این خیابان هم به آن اضافه می‌شود. بیشتر مراجعه‌کنندگان به مرکز درمانی خاندان حکیم بازنشستگان و پیر و سالخورده‌اند که از مشکلات حرکتی رنج می‌برند. با این حال این افراد باید از پله‌های زیاد و حتی غیرایمن پل‌های عابرپیاده گذر کنند. همین گذر مشکلاتی مانند تنگی نفس، سر خوردن و شکستگی دست و پا و گرفتگی عضلات را همراه دارد. امیدوارم با مکانیزه شدن این پل‌های عابرپیاده تا حدودی مشکلات اهالی به‌ویژه مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی در این روزهای سخت و حساس کاهش پیدا کند و حداقل مردم به جز دغدغه‌های درمانی نگرانی از مسائل حاشیه‌ای نداشته باشند.

پاسخ مسئول

اشکان صومی/ ‌شهردار ناحیه یک:
قطعه نداریم

برای مکانیزه شدن پل‌ها، باید حوزه معاونت ترافیک مرکز و شورای عالی ترافیک بر اساس شاخص‌هایی مانند تردد ۶۰۰ نفر در روز درباره آن تصمیم بگیرند. البته به دلیل تحریم‌ها قطعات پل‌های مکانیزه را هم نداریم. حتی اگر برای مکانیزه شدن هم دستور صادر شود، در حال حاضر تجهیزات و قطعه وجود ندارد. به همین دلیل در ناحیه نمی‌توان اقدامی ‌برای مکانیزه کردن پل‌های عابرپیاده انجام داد. برای مثال یکی از پل‌های مهم پل نواب مقابل مترو بریانک است که شرق و غرب را به هم متصل می‌کند و بیشتر شورایاران درخواست مکانیزه شدن آن را داده‌اند. همچنین کار نظافت پل‌های عابر هر روز انجام می‌شود.

کد خبر 561355

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha