چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۸۷ - ۱۰:۴۱
۰ نفر

مرضیه رسولی: مثل همیشه کنسرت محمدرضا شجریان حواشی بسیاری را به‌دنبال داشته است.

این حواشی از چند روز قبل از اجرا و با انتشار خبر فروش بلیت‌ها به‌صورت اینترنتی آغاز شد، با مشکلات فنی سایتی که قرار بود با ثبت‌نام از علاقه‌مندان، فروش بلیت را انجام دهد ادامه پیدا کرد و در نهایت با نارضایتی بسیاری از متقاضیان، خرید و فروش بلیت در بازار سیاهی که پشت درهای وزارت کشور به راه افتاده، مشکلات صدابرداری سالن، حبس شدن نوازندگان در آسانسور و... وارد مرحله تازه‌ای شده است.

آنها که خوش‌شانس بودند و توانستند بلیت را از طریق سایت خریداری کنند و آنها که مصر بودند این کنسرت را ببینند و بلیت را به چندبرابر قیمت از بازار سیاه خریدند، به تماشای اجرای جدید محمدرضا شجریان با گروه شهناز در تالار چهارهزارنفری کشور نشستند. در حالی که جای خالی همایون شجریان را خواهر او مژگان شجریان پر کرده بود. این کنسرت از 29 خرداد شروع شده و تا 9 تیرماه ادامه دارد و قرار است بخشی از درآمد آن به بازسازی آرامگاه شمس تبریزی در خوی اختصاص پیدا کند.

کنسرت گروه شهناز که اعضای آن 14 نفر هستند در دو بخش برگزار شد که آهنگساز بخش همایون،  مجید درخشانی و آهنگساز بخش شور محمدرضا شجریان بود.

سرپرست گروه شهناز، مجید درخشانی است که تعداد قابل توجهی از نوازندگان آن را اعضای گروه خورشید تشکیل می‌دهند. درخشانی در کنسرت‌های قبلی شجریان با گروه آوا نیز او را همراهی کرده و به یکی از یاران همیشگی او در روی صحنه تبدیل شده است.

  • آقای درخشانی از دو سال پیش که به ایران برگشته‌اید بانی تشکیل چندین گروه موسیقی بوده‌اید. از گروه خورشید گرفته تا گروه ماه، آوا و به تازگی هم گروه شهناز. دلیل این کثرت چیست و با توجه به اینکه تعداد قابل توجهی از نوازندگان گروه شهناز از اعضای گروه خورشید هستند، چرا این کنسرت را با گروه خورشید برگزار نکردید؟

پیشنهاد تشکیل گروه شهناز را سال گذشته استاد شجریان مطرح کرد. ایشان می‌خواست کارهایی را که در نظر داشت در موسیقی انجام دهد، با یک گروه جوان تجربه کند. استاد به‌دنبال گروهی بود که نه تعداد اعضای آن مثل گروه آوا کم باشد و نه مثل گروه خورشید زیاد. گذشته از اینکه گروه خورشید منحل نشده و قرار است به فعالیت‌هایش ادامه دهد بنابراین نمی‌توانستیم اسم خورشید را روی گروه شهناز بگذاریم.

  •  اما گروه خورشید ماه‌هاست که فعالیتی نداشته است.

به‌زودی فعالیت‌ها به‌صورت منسجم از سر گرفته می‌شود. در حال حاضر اعضای این گروه در حال تمرین هستند و من هم به آنها می‌پیوندم.

  • تکلیف گروه شهناز بعد از این اجرا چه می‌شود؟

گروه شهناز هم قرار است با استاد شجریان ادامه حیات دهد. تشکیل این گروه بسیار ضروری بود و دلگرمی بسیاری را در نوازنده‌های جوان به وجود آورد که می‌توانند در کنار استاد آواز ایران ساز بزنند و با استقبال بی‌شمار مردم روبه‌رو شوند. این گروه که در آغاز اسم آن رودکی بود و بعد به شهناز تغییر نام پیدا کرد، نزدیک به هشت ماه در حال تمرین بود و آقای شجریان هم به جز در مواقعی که به‌علت بیماری یا اجراهای گروه آوا در تمرین‌ها نبودند‌، بچه‌ها را همراهی کرده‌اند.

  • پس با این حساب آقای شجریان خواننده ثابت گروه شهناز است و همیشه این گروه را همراهی خواهد کرد.

بله. گروه شهناز در اختیار آقای شجریان است، چون به سفارش ایشان تشکیل شده.

  • آقای درخشانی شما در حال حاضر در چند گروه فعالیت می‌کنید. فکر می‌کنید وقت کافی برای گروه خورشید که زمانی دغدغه اصلی شما بود باقی بماند؟

دغدغه اصلی من گروه شهناز و گروه خورشید است و کار اصلی‌ام ساز زدن در گروه آوا نیست. آوا وقت زیادی در این مدت از ما گرفته است و در آینده به جز یکی دو اجرا در خارج از کشور برنامه زیادی با این گروه نخواهیم داشت. بنابراین من وقت این را پیدا خواهم کرد که برای گروه خورشید وقت بیشتری بگذارم. گذشته از این، فکر نمی‌کنم اعضای دیگر گروه آوا هم بتوانند وقت چندانی برای این گروه بگذارند. چراکه همایون شجریان هم کارهای مستقل خود را شروع کرده است و با گروه دیگری مشغول کار و فعالیت است.

  • نوازندگان گروه شهناز را شما انتخاب کردید یا آقای شجریان؟

با مشورت یکدیگر انتخاب کردیم.

  • مثل اینکه بی‌نظمی در شب‌های اجرای کنسرت زیاد بوده است. دلیلش چیست؟

شب اول برنامه با یک ساعت تأخیر شروع شد. به این علت که پشت سن اجرا سرویس بهداشتی ندارد و 9 نفر از اعضای گروه برای استفاده از سرویس بهداشتی طبقات بالاتر سوار آسانسور شدند. اما ما به‌مدت 40 دقیقه توی آسانسور گیر کردیم و دست آخر به کمک یکی از کارکنان و با استفاده از نردبان توانستیم از آن خارج شویم. مشکلات صدابرداری هم متأسفانه همچنان ادامه دارد و روی اجرای ما تأثیر منفی گذاشته است.

  • درباره فروش بلیت کنسرت به‌صورت اینترنتی چه نظری دارید؟ خیلی‌ها نتوانستند بلیت بخرند و خیلی‌ها بلیت را در بازار سیاه تهیه کردند.

فروش بلیت به هر شیوه‌ای مشکلات خود را دارد. مشکل فروش بلیت نیست. علت اصلی این است که به نسبت مراجعه‌کننده، ‌تعداد شب‌های کنسرت کم است و عرضه و تقاضا با هم همخوانی ندارد. اگر تعداد برنامه‌ها زیاد شود، این مشکل هم حل خواهد شد.

کد خبر 56084

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز