پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۱
۰ نفر

نازی‌آباد یکی از محله‌های جنوب شهر تهران است که بعد از پیروزی انقلاب، پایتخت سیاسی تهران خوانده شد؛ چراکه یکی از مؤثرترین محله‌ها در تمامی حوادث تاریخی تهران است.

16

همشهری آنلاین - فائزه توکلی: این محله که در دهه ۳۰ بنا شده، بیش از ۷۰میدان دارد. یکی از مرفه‌ترین محله‌های جنوب تهران است که در منطقه ۱۶ قرار دارد. نامگذاری این محله به ساخته شدن بخشی از آن یعنی چهارصددستگاه توسط آلمانی‌ها در جنگ جهانی دوم نسبت داده می‌شود. آن زمان، ایرانی‌ها همه آلمانی‌ها را نازی می‌گفتند و به همین دلیل، این محله به نام نازی‌آباد معروف شد.

روایت دیگری هم وجود دارد که تأسیسات راه‌آهن سراسری ایران در زمان جنگ جهانی دوم به دست آلمانی‌ها (نازی‌ها) ساخته شد و آنها برای سکونت خود و نزدیکی آن به مکان راه‌آهن، در این محله ساکن شدند که از آن به بعد این محله به نازی‌آباد معروف شد. البته نقل قول دیگری هم وجود دارد و گفته می‌شود زمین‌های این محله در زمان قاجار متعلق به یکی از زنان قاجار به نام «نازخاتون» بوده‌ و به همین دلیل، نازی‌آباد نامگذاری شده است. البته عده‌ای هم می‌گویند علت اصلی نامگذاری این محله به پرندگانی کوچک به نام نازی (الیکایی) برمی‌گردد که نازی‌آباد زیستگاه مناسبی برای آنها محسوب می‌شد.

کد خبر 560602

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha