مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۴
۰ نفر

محققان دریافتند کار بدنی سخت ممکن است، خطر ابتلا به زوال عقل را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهد.

کار سخت

به گزارش همشهری آنلاین، ایسنا به نقل از ساینس‌دیلی، عضلات و مفاصل، تنها قسمت‌هایی از بدن نیستند که در اثر کار بدنی فرسوده می‌شوند بلکه مغز و قلب نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرند. بررسی جدید محققان دانشگاه کپنهاگ نشان داده است که افراد با کار بدنی سخت، ۵۵ درصد بیشتر از افراد کم‌تحرک، در معرض خطر ابتلا به زوال عقل هستند و این آمار بر اساس سبک زندگی و طول عمر تنظیم‌شده است.

دیدگاه کلی این است که با توجه به بررسی اخیر دانشگاه کپنهاگ، سبک زندگی سالم می‌تواند خطر ابتلا به  زوال عقل را به نصف کاهش دهد و فعالیت به‌طورمعمول خطر ابتلا به زوال عقل را کمتر خواهد کرد.

نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد، مردان شاغل در مشاغل با کار بدنی سخت، در مقایسه با افرادی که کار آنان تحرک کمتری دارد، بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقل هستند.

ارتباط فشار جسمی شغل با زوال عقل و حافظه در سنین بالاتر

کرستن نابه-نیلسن از دانشگاه کپنهاگ اظهار کرد: شکل فعالیت بدنی بسیار حیاتی است.

قبل از این بررسی، محققان تصور می‌کردند که کار سخت بدنی با خطر ابتلا به زوال عقل همراه است، اما این تحقیق برای اولین بار نشان داد که این دو موضوع به‌طور متقاعدکننده‌ای باهم ارتباط دارند. برای مثال، رهنمودهای سازمان بهداشت جهانی (WHO) برای جلوگیری از زوال عقل و بیماری‌ها، از فعالیت بدنی به‌عنوان عامل مهم یاد می‌کند، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که این فعالیت باید از نوع خوب باشد که شامل کار بدنی سخت نمی‌شود؛ بنابراین، محققان از مقامات بهداشتی درخواست دارند تا توصیه‌های خود درباره فعالیت بدنی مشخص‌تر بیان کنند.

مقامات بهداشتی عنوان کردند: باید بین فعالیت بدنی در اوقات فراغت و فعالیت بدنی در محل کار تفاوت باشد، زیرا این دو شکل از فعالیت بدنی اثرات متضادی دارند. مواردی مانند سیگار کشیدن، فشارخون، اضافه‌وزن، مصرف الکل و کار سخت بدنی با افزایش خطر ابتلا به زوال عقل همراه است.

پروفسور آندریاس هولترمن، محقق این بررسی افزود: امیدوار است که تحقیق دانشگاه کپنهاگ، بتواند به اهمیت پیشگیری از زوال عقل کمک کند، زیرا تغییرات مغزی مدت‌ها قبل از خروج فرد از بازار کار آغاز می‌شود.

در حال حاضر، بسیاری از محل‌های کار برای بهبود سلامت کارکنان خود گام برداشته‌اند. مسأله این است که افراد تحصیل‌کرده و خوش‌فکر از این ابتکارات استفاده می‌کنند. افرادی که تحصیلات کمتری دارند،  از بدن خود بیشتر به‌عنوان ابزار  استفاده کرده و اغلب با اضافه‌وزن، درد و آمادگی جسمی ضعیف مواجه هستند.

کارگران، اگر قصد دارند تا ۷۰ سالگی در این حرفه باقی بمانند، فقط کافی نیست که برای مثال، از بلند کردن اجسام سنگین اجتناب کنند بلکه باید با تقویت توانایی بدن از طریق ورزش و تمرینات قدرتی، اقدامات پیشگیرانه انجام دهند.

این بررسی بر روی ۴۷۲۱ مرد دانمارکی در دهه ۱۹۷۰ با توجه به داده‌های آن‌ها مرتبط با نوع کار روزانه انجام شد. این بررسی شامل ۱۴ شرکت بزرگ مستقر در کپنهاگ است. سال‌ها این اطلاعات جمع‌آوری شد و شامل اطلاعات مرتبط با شرایط در ابتلا زوال عقل بود.

کرستن نابه-نیلسن اظهار کرد: بررسی‌های گذشته نشان داده است که کار بدنی سخت، ممکن است بر گردش خون قلب و درنتیجه بر روی خون‌رسانی به مغز تاثیر منفی داشته باشد و منجر به ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی مانند فشارخون، لخته شدن خون در قلب، گرفتگی قلب و نارسایی قلبی شود.

محققان تلاش کرده تا کار بدنی سخت را به‌گونه‌ای سازماندهی کنند که تاثیر ورزش را داشته باشد.  بنابراین آنان امیدوارند که شرکت‌ها مراحل کار خود را تغییر دهند؛ به‌عنوان ‌مثال اطمینان حاصل کنند که بلند کردن اجسام سنگین، به‌جای فرسودگی کارگران تاثیر مثبتی دارند.

کد خبر 560542
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha