سه‌شنبه ۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۹
۰ نفر

حدود ۵ سال پیش انتشار خبر احداث بام دوم شهر یا بام خاطره‌ها سبب خوشحالی مردم منطقه قدیمی پشت بازار خرم‌آباد شد اما با وجود وعده یک‌ساله مسئولان، پس از پنج سال بام خاطره‌ها به حال خود رها شده و بسان بسیاری از پروژه‌های دیگر این شهر قرار نیست سرانجامی داشته باشد.

خرم‌آباد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، سال ۹۵ بود که شهردار وقت خرم‌آباد در دیدار با اهالی محله پشت بازار از احداث بام دوم شهر یا همان بام خاطره‌ها خبر داد و پس از آن استاندار وقت نیز طی بازدیدی از این طرح استقبال کرد و قرارشد همان سال طرح اجرایی شود وعده‌ی که تاکنون محقق نشده است و گویا تنها در همان خبرها متوقف شد.

ارتفاع مناسب، واقع شدن این منطقه در نواحی مرکزی شهر، میزان خاک مناسب به منظور کشت درختان گوناگون، نزدیکی به مناطق مسکونی از جمله مواردی است که شرایط را برای احداث بام مهیا کرده است.

کاشت درخت، احداث رستوران، کافی شاپ، تبدیل پارک چنگلی به پارک شهری، ایجاد سرویس‌های بهداشتی و پارکینگ، نصب آلاچیق، نورپردازی مناسب، آسفالت معابر و احداث پیست دوچرخه سواری از جمله طرح‌هایی است که در مطالعات و طرح اولیه بام خاطره‌ها تعریف شده است.

باز هم ماجرای ناتوانی مالی شهرداری

شهردار خرم‌آباد در این باره گفت: زمین بام خاطره‌ها تقریبا ۹۷ هکتار است که طراحی و فازبندی‌های اولیه آن انجام شده است، برای اجرای طرح از میرملاس تا کمربندی برای تملک  تعدادی املاک حدود ۵۰ میلیارد تومان نیاز است که به دلیل عدم توان مالی شهرداری تاکنون محقق نشده است.

محمدرضا شریفی مقدم افزود: اما تا پایان سال جاری انتهای بام خاطره‌ها بخشی از درخت‌کاری و جنگل‌کاری همچنین پیست دوچرخه سواری انجام می‌شود اما اجرای مابقی پروژه‌ها از جمله کافی شاپ، رستوران، هتل، اقامت‌گاه گردشگری و دیگر موارد به مبالغ هنگفتی نیاز دارد. واقعیت این است که شهرداری در حال حاضر با توجه به وضعیت مالی و درآمدی اجرای چنین طرح‌هایی را ندارد.

پیشنهاد ورود استانداری برای تامین اعتبار

شهردار خرم‌آباد ادامه داد: برای اجرای چنین طرحی یا باید سرمایه‌گذار ورود کند یا اینکه استانداری اعتباری را برای اجرای آن تعیین کند. متاسفانه در گذشته طرحی را ارائه کرده‌اند بدون اینکه منابع مالی آن مشخص باشد، این درحالی است که ابتدا باید منابع مالی در نظر گرفته شود سپس طرح را به مشاور داد.

وی یادآور شد: بام خاطره‌ها طرح خوب و ارزشمندی است، اما اینکه پس از سال‌ها بلا تکلیف به حال خود رها شده احیا کردن آن کار دشواری است، در حال حاضر هم که وضع اعتبارات دولتی و جاری شهرداری‌ها مطلوب نیست و کار کردن برای این پروژه‌ها سخت است.

شریفی مقدم در بخش دیگری از صحبت‌های خود به مزایای طرح اشاره و عنوان کرد: بام خاطره‌ها  با بام لرستان قابل مقایسه نیست، زیرا بام خاطره‌ها در هسته مرکزی و بافت قدیمی شهر قرار داشته و از چشم انداز مطلوبی برخوردار است بنابراین در صورت اجرا می‌تواند محلی برای ورود گردشگران باشد. مزیت دیگر بام خاطره‌ها این است که با اجرای طرح منطقه قدیمی و محروم پشت بازار از محرومیت خارج می‌شود.

شهرداری توان تملک ندارد

رییس شورای اسلامی شهر خرم‌آباد نیز عنوان کرد: بام خاطره‌ها یکی از طرح‌های خوبی بود که می‌توانست بر توسعه منطقه محروم پشت بازار اثر مطلوبی داشته باشد، مطالعات طرح توسط  شهرداری انجام شده اما برای تکمیل طرح باید مقداری تملک صورت بگیرد اما شهرداری با توجه به وضعیت مالی توان خرید ندارد. البته مسیر دوچرخه‌سواری و جنگل کاری آن در دستور کار قرار گرفته که امیدواریم عملیاتی شود.

رستم کوشکی در مورد علل اجرا نشدن طرح بام خاطره‌ها گفت: شهرداری درگیر مسائل و مشکلات پیش پا افتاده مانند پرداخت حقوق کارکنان، فضای سبز و تنظیف شهر است و همین سبب شده موضوعات و طرح‌های مهمی مانند بام خاطره‌ها در حاشیه قرار بگیرد.

وی بیان کرد: متاسفانه با شرایط فعلی جذب سرمایه‌گذار هم دشوار است اما به هر حال باید برای تحقق و اجرای طرح‌ها حداقل کارهای مقدماتی مانند درختکاری انجام شود.با اجرای بام خاطره‌ها به دلیل ورود گردشگران داخلی و خارجی نه تنها شاهد توسعه اقتصادی محله قدیمی و ارزشمند پشت بازار خواهیم بود بلکه کل شهر نیز از مزایای این طرح بهره‌مند خواهند شد.

بی توجهی مسئولان، علت اجرا نشدن طرح

 دیگر عضو شورای اسلامی شهر خرم‌آباد نیز بیان کرد: احداث بام خاطره‌ها در منطقه قدیمی و کهن شهر با توجه به محرمیت بالای آن یک فرصت برای رونق اقتصادی و توسعه فرهنگی است بنابراین باید از همه توان خود برای تکمیل آن استفاده کرد.

علی محمد صالحی نسب اما در مورد علل اجرایی نشدن بام خاطره‌ها گفت: اینکه نبود اعتبارات از دلایل اجرا نشدن طرح است را رد نمی‌کنم بدون شک بخشی از مشکل به این موضوع مرتبط است اما علت دیگر ناشی از بی توجهی مسئولان است. بام خاطره‌ها چشم انداز خیلی خوبی دارد، کار کار خوبی است البته اگر تکمیل شود، زیرا ورود گردشگر همواره توسعه و رونق منطقه را به دنبال  دارد موضوعی که باید مورد توجه قرار بگیرد.

کد خبر 560463

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha