سه‌شنبه ۴ تیر ۱۳۸۷ - ۱۹:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران گروه جدیدی از سلول‌‌های بنیادی را کشف کرده‌اند که می‌توانند به سلول‌های عضله قلب یا کاردیومیوسیت‌ها بدل شوند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه این پژوهشگران می‌گویند این سلول‌های بنیادی در زیر خارجی‌ترین لایه قلب قرار دارند و ممکن است روزی نقش مهمی در بازسازی بافت‌های آسیب‌دیده قلب پیدا کنند.

ویلیام پو، سرپرست این پژوهش و متخصص قلب اطفال در بیمارستان کودکان در بوستون ماساچوست در آمریکا در این باره گفت: "در نارسایی قلب، شما کاردیومیوسیت‌ها را از دست می‌دهید، بنابراین تنها راه برای علاج نارسایی قلب این است که تعداد بیشتری از این سلول‌ها ساخته شود."

این پیشرفت تازه بدنبال دو پیشرفت قبلی در این حوزه رخ می‌دهد.

در سال 2006 دانشمندان گروه دیگری از سلول‌های بنیادی قلبی را یافته بودند که با بروز ژنی به نام     Nkx2-5 مشخص می‌شدند و در حفره‌های سمت چپ قلب بالقوه می‌توانستند یا به عضله قلب یا پوشش داخلی عروق خونی تبدیل شوند.

بروز ژنی (Gene expression) فرایندی است که در آن اطلاعاتی که در DNA یک ژن خاص رمزبندی شده است، به پروتئین یا RNA که نقش مهمی در تولید پروتئین ایفا می‌‌‌کند، تغییر شکل پیدا می‌کند.

همگام با این کشف، گروهی دیگری از دانشمندان ار سلول‌ پیش‌ساز قلبی مربوطی یافتند، که انواع مشابهی از سلول‌ها را در حفره‌های سمت راست قلب ایجاد می‌کرد.

پو و همکارانش در بیمارستان کودکان در بوستون ماساچوست در بیرونی لایه قلب، که اپیکارد نامیده می‌شود، نیز سلول‌های بنیادی یافته‌‌اند که نه‌ تنها می‌توانند به سلول‌های عضله قلب، بلکه به سلول‌های عضله صاف، سلول‌های پوشش درونی عروق و سلول‌های بافت همبندی بدل شوند.

به گفته این دانشمندان قدم بعدی این است که معلوم شود که این سلول‌های پیش‌ساز بنیادی چگونه تصمیم می‌گیرند که به نوع خاصی از سلول‌های کارکردی در قلب تبدیل شوند، و به چه روش‌هایی می‌توان آنها را واداشت که بافت مورد نظر برای بازسازی قلب بیماران بدل شوند.

کد خبر 56041

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز